С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 19 яну 2018, 13:19, 13670 прочитания

Бавни Държавни Железници

До началото на март 80 жп гари, или 1/3 от всички, трябва да продават билети в реално време. Системата обаче напредва изключително бавно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
БДЖ се бави година с поръчките за таблети за кондукторите.
16.7 хил. са продадените онлайн билети през сайта на БДЖ през 2017 г.
21.4 млн. пътници са превозени през 2016 г.
За системата за билетоиздаване на "Българските държавни железници" се знае, че работи основно офлайн. По архаичен способ, базиран на MS DOS. Всяка каса продава сама за себе си. На хартия се маркират продадените места. Информацията за свободните седалки се подава от гара на гара по телефон. А за пресмятането на цените с всички видове намаления и условия помагат специални книжки - тарифни пътеводители. Цялата информация за продажбите на гарите пътува в хартиен вид, по влак и то седмици преди да достигне до централното звено на компанията.

За внедряването на модерна онлайн система, където с няколко клика да можеш да се ориентират във влаковете, местата, цените и да направиш покупка през интернет се говори от около 20 години. Гарите на БДЖ, които са около 240, трябва да са свързани в единна система, която да подава информация в мига, в който се извършва продажба. Кондукторите трябва да могат с таблети да отчетат баркодовете на продадените онлайн билети и те самите да продават такива с помощта на портативни принтери. А закъсненията на влаковете или нуждата от допълнителни вагони да са ясни в реално време.


От всичко това първо ще спечели самата железница, която ще може в реално време да следи продажбите си. От друга - ще се намали ръскът от грешки за служителите на БДЖ. И не на последно място ще се улеснят пътниците. Въпреки че онлайн системата за билетоиздаване е готова от края на 2016 г. тя до момента се въвежда със скоростта на парен локомотив, движещ се по жп линия в строеж.

На финалната права. За трети път

До момента има три опита за изработване и внедряването й.
През години със задачата се занимават компании като HP и Siemens и "Ай Би Ес България", но нещата така и не се финализират от жп превозвача. Последният опит беше поверен на държавната "Информационно обслужване".



От края на 2016 г. има удостоверение, че изготвената система отговаря на изискванията и може да бъде приведена в експлоатация. Към момента възможност онлайн да се закупят билети има все така само за ограничени вътрешни маршрути. По неясни причини БДЖ не обявява поръчка за закупуването на нужните таблети за кондукторите и това спира пускането й в пълен обхват. Свързаните гари в единната система за продажби в реално време са 15, като от БДЖ декларират, че "до началото на март ще бъде въведена в 80 гари в цялата страна".

Извън обхвата на онлайн системата за билети остават международните влакове (виж втория текст). От БДЖ обясняват, че те "ще бъдат включени към допълнителен модул на билетоиздаващата система, който предстои да бъде разработен след пълното внедряване на системата за влаковете на територията на страната". При тях и сега системата за продажби на билети е различна, като до най-точна информация за цени и оферти за международен влак може да достигнете или като се обадите по телефона, или на някое от определените гишета по гарите.

Система в нереално време

За причините за забавянето на системата, разработена от "Информационно обслужване", от БДЖ отговарят лаконично. "Пълното въвеждане на системата е трудоемък и сложен процес, за който се изисква обучение на персонала на билетните каси за издаване на билети чрез новата система и осигуряване на необходимите технически средства за работа със системата и за осъществяване на прехода между двете системи". "В момента се подготвя и поръчка за избор и закупуване на валидиращи устройства, чрез които да се чекират издадените билети онлайн", допълват още от там. Т.е. това са нужните таблети за кондукторите по влаковете, върху които от компанията мислят вече около година.

Отделно трябва да бъде осигурено и интернет покритие на жп гарите в страната, както и нужната техника за работата на касиерите там, като покрай втория проект за онлайн билетоиздаване, поверен през 2012 г. на "Ай Би Ес България", БДЖ беше поръчало 450 броя компютри и още толкова печатащи устройства за гарите си.

Основното, което липсва на самата жп компанията, като че ли е мотивация за внедряването на система, която да изсветли продажбите й. В реално време.
Система няма, позвънете!
Из неволите на един недоволен пътник

През лятото на 2017 г. Славчо Димитров решава, че ще пътува с влак от София до Солун. Тръгването е на 21 юли с нощния влак. Връщането - на 23-ти, отново с нощния влак. Той търси информация на официалната страница на БДЖ. Намира само разписанието на влаковете, но не и цените. Звъни по телефона на едно от бюрата за издаване на билети за международни линии в София. От там му е отговорено, че цената на пътуването му е 95 лв. При купуването на билетите на гара Видин обаче той заплаща почти 103 лв. След плащането звъни отново по телефона. Оттам отново му казват, че билетът струва около 95 лв. Като причина за получената разлика му е обяснено, че в по-високата цена не е приложено някакво намаление.

"Тогава у мен възникна въпросът, след като ние пътниците сме лишени от възможността да видим със собствените си очи цените на билетите по международните линии, как тогава можем да знаем дали са ни предложили най-ниската цена за конкретното пътуване", пита той в писмо до председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов Йотов. Следващият му въпрос е "изобщо как е възможно за едно и също пътуване между две конкретни гари, в един и същи влак и вагон, в един и същи ден и при едни и същи условия на пътуването да съществува повече от една възможна цена".

Последното е практика например за нискотарифните превозвачи, чиито сложни тикет системи моделират цените, но и при тях пътникът няма опцията да избира между две цени в един и същ момент. БДЖ няма подобни тикет системи, но също предлага ценова динамика. В случая на държавния жп превозвач обаче тя се дължи не на сложни алгоритми, а на чисто човешкия фактор, който със своите умения и недостатъци успява да влияе на цената, смята Славчо Димитров.

Две цени, едни 7.83 лв.

Димитров пише писма и жалби до превозвача, Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", контролираща жп сектора, КЗП и министъра на транспорта. Исканията му са две. Да му се възстанови сумата от 7.83 лв. И цените на билетите по международните линии да бъдат обявени писмено.

През септември Славчо Димитров получава отговор от Николай Макавеев, ръководител сектор "Международно билетоиздаване". Той уведомява недоволния пътник, че наистина съществува една по-ниска цена на конкретния билет, но тя не му е била предложена в момента на покупката от служителката на касата. От отговора става ясно, че касиерът във Видин получава дисциплинарно наказание, тъй като "е проявил несъобразителност", тъй като е "продал билет с правилна цена, но не е съобразил, че за този влак и за тази дата на пътуване може да се издаде и билет с по-ниска цена".

Касиерът няма право да възстанови сумата на пътника, тъй като правилата не го позволяват. Органът, който се занимава с рекламациите също - без изричното нареждане на управителя на "БДЖ - Пътнически превози", тъй като издаденият билет е с вярна цена, а цялото разстояние е пропътувано.

Факторът касиерка

В началото на октомври управителят на "БДЖ - Пътнически превози" отговаря на Димитров, че сумата от 7.83 лв. ще му бъде възстановена. Пътникът обаче остава недоволен. "Не става ясно, кое е основанието за това БДЖ - ПП да реши да ми възстанови една сума", пише той до КЗП. "Защо някой ми се извинява и ми предлага възстановяване на една сума, твърдейки, че изрично нарушение няма, както и че билетите ми за пътуване с БДЖ са издадени правилно и на правилна цена".

Димитров окачествява дисциплинарото наказание на касиерката като "измиване на ръцете". "Тази служителка едва ли има вина, че "БДЖ - Пътнически превози" живее в миналия век, пише той. И продължава: "Вина за това има ръководството на БДЖ, за това че служителите му все още изчисляват цените с калкулатор в ръка. На практика касиерът, който е осигурил повече пари в касата на БДЖ и то по легитимен начин, в крайна сметка е обявен за виновен от същата тази компания".

Съществуването на подобни проблеми в билетоиздаването е породено не е от друго, а от липсата на онлайн система, която да елиминира човешкия фактор. В средата на ноември управителят на "БДЖ - Пътнически превози" Пламен Пешаров в писмо до Славчо Димитров пише че: "към момента се изгражда система за онлайн билетоиздаване с възможност да се осигури за пътниците предварителна проверка на международен маршрут с визуализиране на всички възможни цени и оферти. Това е услуга, която предстои да се развие и да бъде въведена, като към момента не може да бъде предложена на клиентите на "БДЖ - Пътнически превози". Писмото продължава така: "В тази връзка остава единствената възможност, от която препоръчваме да се възползват пътниците, а именно да се информират предвартелно по телефона за ценовите условия в международните превози".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговец на луксозни часовници ще се листва на борсата в Лондон Търговец на луксозни часовници ще се листва на борсата в Лондон

С този ход Watches of Switzerland търси оценка от над 600 млн. паунда, а с набраните средстава цели да намали дълга си

25 май 2019, 980 прочитания

Walmart ще се състезава с Google, Amazon и Facebook в областта на рекламата Walmart ще се състезава с Google, Amazon и Facebook в областта на рекламата

Ритейл гигантът ще представи предимствата на модела си на събитие в Ню Йорк следващата седмица

24 май 2019, 1338 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Високоскоростни амбиции

Свръхбързите влакове все по-често се оказват конкурентна алтернатива на самолетния транспорт

И да паднат, и да бият...

Няколко дни преди края на кампанията за европейските избори победителят не е ясно очертан, но вече са ясни някои от промените, които ще настъпят след това

Спад в инерцията на растежа

Първите отчети на публичните компании дават разнопосочни сигнали за бизнеса им, но се отчита леко забавяне

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Градът е сцена

Международната програма на "Варненско лято" и "Световен театър в София"

Галина Дългото чорапче

Социалният цирк на осиновената в Дания Галина Риом-Ройбек учи децата у нас на приобщеност, емпатия и вяра в себе си