Бавни Държавни Железници
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бавни Държавни Железници

Извън обхвата на системата засега остават международните влакове. Недоволни пътници не липсват

Бавни Държавни Железници

До началото на март 80 жп гари, или 1/3 от всички, трябва да продават билети в реално време. Системата обаче напредва изключително бавно

Калина Горанова
15038 прочитания

Извън обхвата на системата засега остават международните влакове. Недоволни пътници не липсват

© Надежда Чипева


БДЖ се бави година с поръчките за таблети за кондукторите.
16.7 хил. са продадените онлайн билети през сайта на БДЖ през 2017 г.
21.4 млн. пътници са превозени през 2016 г.

За системата за билетоиздаване на "Българските държавни железници" се знае, че работи основно офлайн. По архаичен способ, базиран на MS DOS. Всяка каса продава сама за себе си. На хартия се маркират продадените места. Информацията за свободните седалки се подава от гара на гара по телефон. А за пресмятането на цените с всички видове намаления и условия помагат специални книжки - тарифни пътеводители. Цялата информация за продажбите на гарите пътува в хартиен вид, по влак и то седмици преди да достигне до централното звено на компанията.

За внедряването на модерна онлайн система, където с няколко клика да можеш да се ориентират във влаковете, местата, цените и да направиш покупка през интернет се говори от около 20 години. Гарите на БДЖ, които са около 240, трябва да са свързани в единна система, която да подава информация в мига, в който се извършва продажба. Кондукторите трябва да могат с таблети да отчетат баркодовете на продадените онлайн билети и те самите да продават такива с помощта на портативни принтери. А закъсненията на влаковете или нуждата от допълнителни вагони да са ясни в реално време.

От всичко това първо ще спечели самата железница, която ще може в реално време да следи продажбите си. От друга - ще се намали ръскът от грешки за служителите на БДЖ. И не на последно място ще се улеснят пътниците. Въпреки че онлайн системата за билетоиздаване е готова от края на 2016 г. тя до момента се въвежда със скоростта на парен локомотив, движещ се по жп линия в строеж.

На финалната права. За трети път

До момента има три опита за изработване и внедряването й. През години със задачата се занимават компании като HP и Siemens и "Ай Би Ес България", но нещата така и не се финализират от жп превозвача. Последният опит беше поверен на държавната "Информационно обслужване".

От края на 2016 г. има удостоверение, че изготвената система отговаря на изискванията и може да бъде приведена в експлоатация. Към момента възможност онлайн да се закупят билети има все така само за ограничени вътрешни маршрути. По неясни причини БДЖ не обявява поръчка за закупуването на нужните таблети за кондукторите и това спира пускането й в пълен обхват. Свързаните гари в единната система за продажби в реално време са 15, като от БДЖ декларират, че "до началото на март ще бъде въведена в 80 гари в цялата страна".

Извън обхвата на онлайн системата за билети остават международните влакове (виж втория текст). От БДЖ обясняват, че те "ще бъдат включени към допълнителен модул на билетоиздаващата система, който предстои да бъде разработен след пълното внедряване на системата за влаковете на територията на страната". При тях и сега системата за продажби на билети е различна, като до най-точна информация за цени и оферти за международен влак може да достигнете или като се обадите по телефона, или на някое от определените гишета по гарите.

Система в нереално време

За причините за забавянето на системата, разработена от "Информационно обслужване", от БДЖ отговарят лаконично. "Пълното въвеждане на системата е трудоемък и сложен процес, за който се изисква обучение на персонала на билетните каси за издаване на билети чрез новата система и осигуряване на необходимите технически средства за работа със системата и за осъществяване на прехода между двете системи". "В момента се подготвя и поръчка за избор и закупуване на валидиращи устройства, чрез които да се чекират издадените билети онлайн", допълват още от там. Т.е. това са нужните таблети за кондукторите по влаковете, върху които от компанията мислят вече около година.

Отделно трябва да бъде осигурено и интернет покритие на жп гарите в страната, както и нужната техника за работата на касиерите там, като покрай втория проект за онлайн билетоиздаване, поверен през 2012 г. на "Ай Би Ес България", БДЖ беше поръчало 450 броя компютри и още толкова печатащи устройства за гарите си.

Основното, което липсва на самата жп компанията, като че ли е мотивация за внедряването на система, която да изсветли продажбите й. В реално време.

Система няма, позвънете!

Из неволите на един недоволен пътник

През лятото на 2017 г. Славчо Димитров решава, че ще пътува с влак от София до Солун. Тръгването е на 21 юли с нощния влак. Връщането - на 23-ти, отново с нощния влак. Той търси информация на официалната страница на БДЖ. Намира само разписанието на влаковете, но не и цените. Звъни по телефона на едно от бюрата за издаване на билети за международни линии в София. От там му е отговорено, че цената на пътуването му е 95 лв. При купуването на билетите на гара Видин обаче той заплаща почти 103 лв. След плащането звъни отново по телефона. Оттам отново му казват, че билетът струва около 95 лв. Като причина за получената разлика му е обяснено, че в по-високата цена не е приложено някакво намаление.

"Тогава у мен възникна въпросът, след като ние пътниците сме лишени от възможността да видим със собствените си очи цените на билетите по международните линии, как тогава можем да знаем дали са ни предложили най-ниската цена за конкретното пътуване", пита той в писмо до председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов Йотов. Следващият му въпрос е "изобщо как е възможно за едно и също пътуване между две конкретни гари, в един и същи влак и вагон, в един и същи ден и при едни и същи условия на пътуването да съществува повече от една възможна цена".

Последното е практика например за нискотарифните превозвачи, чиито сложни тикет системи моделират цените, но и при тях пътникът няма опцията да избира между две цени в един и същ момент. БДЖ няма подобни тикет системи, но също предлага ценова динамика. В случая на държавния жп превозвач обаче тя се дължи не на сложни алгоритми, а на чисто човешкия фактор, който със своите умения и недостатъци успява да влияе на цената, смята Славчо Димитров.

Две цени, едни 7.83 лв.

Димитров пише писма и жалби до превозвача, Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", контролираща жп сектора, КЗП и министъра на транспорта. Исканията му са две. Да му се възстанови сумата от 7.83 лв. И цените на билетите по международните линии да бъдат обявени писмено.

През септември Славчо Димитров получава отговор от Николай Макавеев, ръководител сектор "Международно билетоиздаване". Той уведомява недоволния пътник, че наистина съществува една по-ниска цена на конкретния билет, но тя не му е била предложена в момента на покупката от служителката на касата. От отговора става ясно, че касиерът във Видин получава дисциплинарно наказание, тъй като "е проявил несъобразителност", тъй като е "продал билет с правилна цена, но не е съобразил, че за този влак и за тази дата на пътуване може да се издаде и билет с по-ниска цена".

Касиерът няма право да възстанови сумата на пътника, тъй като правилата не го позволяват. Органът, който се занимава с рекламациите също - без изричното нареждане на управителя на "БДЖ - Пътнически превози", тъй като издаденият билет е с вярна цена, а цялото разстояние е пропътувано.

Факторът касиерка

В началото на октомври управителят на "БДЖ - Пътнически превози" отговаря на Димитров, че сумата от 7.83 лв. ще му бъде възстановена. Пътникът обаче остава недоволен. "Не става ясно, кое е основанието за това БДЖ - ПП да реши да ми възстанови една сума", пише той до КЗП. "Защо някой ми се извинява и ми предлага възстановяване на една сума, твърдейки, че изрично нарушение няма, както и че билетите ми за пътуване с БДЖ са издадени правилно и на правилна цена".

Димитров окачествява дисциплинарото наказание на касиерката като "измиване на ръцете". "Тази служителка едва ли има вина, че "БДЖ - Пътнически превози" живее в миналия век, пише той. И продължава: "Вина за това има ръководството на БДЖ, за това че служителите му все още изчисляват цените с калкулатор в ръка. На практика касиерът, който е осигурил повече пари в касата на БДЖ и то по легитимен начин, в крайна сметка е обявен за виновен от същата тази компания".

Съществуването на подобни проблеми в билетоиздаването е породено не е от друго, а от липсата на онлайн система, която да елиминира човешкия фактор. В средата на ноември управителят на "БДЖ - Пътнически превози" Пламен Пешаров в писмо до Славчо Димитров пише че: "към момента се изгражда система за онлайн билетоиздаване с възможност да се осигури за пътниците предварителна проверка на международен маршрут с визуализиране на всички възможни цени и оферти. Това е услуга, която предстои да се развие и да бъде въведена, като към момента не може да бъде предложена на клиентите на "БДЖ - Пътнически превози". Писмото продължава така: "В тази връзка остава единствената възможност, от която препоръчваме да се възползват пътниците, а именно да се информират предвартелно по телефона за ценовите условия в международните превози".
БДЖ се бави година с поръчките за таблети за кондукторите.
16.7 хил. са продадените онлайн билети през сайта на БДЖ през 2017 г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • Антонов

    За сравнение японските железници са на милиони светлинни години от нашето БДЖ.

  • 2
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo


    До коментар [#1] от "
    just_did_it
    ":


    Човече, и дума не може да става за каквото и да е сравнение. БДЖ още се намира в средата на 20-ти век... там някъде, не виждам да има желание за промяна. Виж, за източване си става, затова и така си остава...

  • 3
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    синчето на плевенски комунистически функционер и бивш служител на мултигруп по недоразумение министър на транспорта от 2009г. целенасочено води бдж към фалит

  • 4
    sensi avatar :-|
    Асен Петров

    До коментар [#1] от "just_did_it":

    След ката разбрали, че разтоянието Бургас - София се изминава за 8 часа от БДЖ, японците помислили , че България е по голяма от Китай.

  • 5
    cnu44483672 avatar :-|
    cnu44483672

    Като всичко в България и тука топлата вода ще измисляме. Като сме толкова кадърни взимате една работеща превеждате я на бг и я ползвате. Връзка с всяка гара, че те имат пулно покритие с оптика покрай жп линията това се решава максимум за седмица. Интернета за всяка гара вече няма коментар според предишното изречение. Виж вече да научите кондукторите да ползват таблети това е много сложно. По лесно е напишете едно приложение за андроид и го качете на телефона им и спестихте от таблети и обучение, че от висене на феиса нямат време да работят. И защо са им принтери, аз не знам някой да няма телефон на днешнонвреме, един смс с номер и ето ти издаден билет, а на тия със смартфони няма и да има нужда от смс. Мен ми се струва че ние обичаме скъпите държавни поръчки. Малко мозък и желание е нужно.

  • 6
    slavuni avatar :-|
    slavuni

    Като сме започнали да вадим кирливите ризи на БДЖ, нека да кажем и името на служителя, който упорите защитава тезата, че е напълно нормално един и същи билет да се продава ЕДНОВРЕМЕННО

  • 7
    slavuni avatar :-|
    slavuni

    Като сме започнали да вадим кирливите ризи на БДЖ, нека да кажем и името на служителя, който упорите защитава тезата, че е напълно нормално един и същи билет да се продава ЕДНОВРЕМЕННО на две различни цени. Той се казва Петя Дикова. Виновен за нея е Пешаров, а за него Московски. С такива хора - толкова! Колко ли билета са продадени на една цена, имайки същите билети и друга, по-ниска? Само че, никой пътник не е разбрал за това.

  • 8
    slavuni avatar :-|
    slavuni

    "Касиерът няма право да възстанови сумата на пътника, тъй като правилата не го позволяват"... В БДЖ е пълно с немислещи хора. Как билетният касиер да възстанови сума, която е влязла в касата на дружеството? Да не би да си ги е прибрал тези 7 лева в джоба този билетен касиер? И изобщо, БДЖ е компания, субсидирана от данъкоплатеца. Кой ли е този толкова важен Пешаров, че еднолично да преценява дали да връща пари, или да не връща пари на пътника? Част от тези пари са на данъкоплатеца, господин Пешаров. Едва ли Московски му е разрешил да раздава средства по преценка и в стил "една сутрин се събудих и реших да направя нещо добро".

  • 9
    Clint_Eastwood avatar :-|
    Clint_Eastwood

    БДЖ е един умален мащаб на България - има потенциал, има начин да се развие, но просто няма воля заради интересите на определени хора. Не си мислете, че е на това дередже (и БДЖ, и България) от некадърност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK