Високоскоростни амбиции

Свръхбързите влакове все по-често се оказват конкурентна алтернатива на самолетния транспорт

Железопътният транспорт обикновено се приема за по-бавна, макар и по-бюджетна алтернатива на самолетния. През последните години обаче границите все повече се стесняват с все по-широкото разпространение на свръхскоростните влакове и на нискотарифните авиопревозвачи.

В Азия и в Европа високоскоростният железопътен транспорт предлага конкурентна алтернатива на пътуванията по въздух за едни и същи маршрути от гледна точка на цената и на значителния показател време, пише Bloomberg. Ако към това се добавят и ползите за околната среда, произтичащи от спестената употреба на самолетно гориво, оставането на земята започва да придобива все повече смисъл за пасажери, които иначе биха се отправили към летището.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 3
    • + 10

    "Изследване на учени от Бейханския университет в Пекин"

    Леко нелеп превод. Най-вероятно става дума за Bejing University. На английски Пекин е Bejing. На български няма "Бейхански" - има "Пекински".

    Апропо, Bejing не се произнася като "Бейхан", а кето "Бейджин'.

    Нередност?
  • 2
    konstantinn avatar :-|
    konstantinn
    • + 10


    До коментар [#1] от "
    Николай Николов
    ":
    Beihang University, и да, от Пекин е, но не е Пекинският

    Нередност?
  • 3
    g.e.m. avatar :-P
    ГЕМ
    • - 2
    • + 8

    Аз съм абсолютен фен на всякакви влакове и умирам от кеф да ги гледам и да се возя. Засега най-бързото нещо, на което съм се качвал е скоростния влак между Брюксел и Париж - голям кеф беше. За в България няма да коментираме, тук нямаме потенциал и нужда от такива линии, но завиждам на "белия" свят за тази екстра, това е бъдещето.

    Нередност?
  • 4
    orchis avatar :-|
    orchis
    • + 5


    До коментар [#3] от "
    Г.Е.М.
    ":

    Е защо да няма нужда? Спокойно може да се свърже София с Белград, Атина или Букурещ.

    Нередност?
  • 5
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#4] от "orchis":

    абсолютно, какво пречи да се стига за 2-3 часа до бургас или варна

    Нередност?
  • 6
    1gmbh1 avatar :-|
    1gmbh1
    • - 1
    • + 1

    "Високоскоростни амбиции"

    Ето един реставриран високоскоростник от 1937г.
    Реставриран парен Doncaster, проектиран от сър Найджъл Гресли/1876-1941/:
    https://www.youtube.com/watch?v=IWCU1wLxIFw
    https://www.youtube.com/watch?v=rl99_Gpvkl4

    Нередност?
  • 7
    g.e.m. avatar :-?
    ГЕМ
    • - 1
    • + 4


    До коментар [#5] от "
    vaskoangelov
    ":

    Да, ама няма пътникопоток, за да си струва инвестицията. Държавите, споменати в статята са многолюдни, с огромни по мащабите си градове и генерират трафик. А ние тук ще возим във влак за милиарди баба Пена с кофите и бай мангал гратис ли? Не става. Едни пътища имаме да оправим и не можем, та високоскоростен влак ще пускаме... Бъдете реалисти, моля!

    Нередност?
  • 8
    zyw35549159 avatar :-|
    zyw35549159
    • + 8

    До коментар [#7] от "Г.Е.М.":

    По една евентуална линия София-Бургас-Варна живеят 2/3 от населението на страната, и то активната му част. Пусни влакове със средна скорост над 200 км/ч, закрий губещите линии, направи спирки на 4-те летища, построй нови гари-транспортни хъбове в областните центрове, които да съвместяват ЖП и автогари плюс градски транспорт, спри междуградските автобуси между градове (или области) с ЖП-линия, създай единна система за билети на ЖП и автобусния превоз и да видим дали нема да се ползва масово, включително и от туристи към морето в летния сезон и да е икономически обоснована една такава инвестиция. След това, като има удобен и бърз обществен транспорт, спокойно могат да се вдигнат данъците за стари автомобили, акцизите на горивата и пр.

    На България й е нужен един високоскоростен ЖП пръстен, който ще обхване голема част от населението, промишлените центрове, летищата, пристанищата: София-Пловдив-Ст.Загора-Бургас-Варна-Шумен-Русе-Плевен-София. Ще може да се пътува бързо между всички големи градове от Северна и Южна България.
    Голема част от тоя пръстен ще бъде част и от международни транспортни коридори, съответно от София високоскоростната линия може да продължава към Белград-Будапеща-Виена и към Благоевград-Солун-Атина, от Русе към Букурещ-Кишинев-Киев-Москва и разбира се отбивката към Свиленград-Истанбул, Анкара и Близкия изток.

    България следва да заложи изцяло на ЖП-транспорта като екологичен, бърз и удобен, с което да намали и вноса на горива и да използва собствената си ел. енергия, което ни дава и по-голема енергийна независимост.

    Нередност?
  • 9
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 3

    До коментар [#2] от "konstantinn":

    Упс. Извинявам се. И плюс от мен.

    Апропо, би било хубаво да слагате в скоби имената на латиница, напр. "Бейхански университет (Beihang University)". И, изобщо, да слагате линк-ове към оригиналните статии. От години във форума ги говорим тези неща, ама Икономедия странно защо си трае.

    Нередност?
  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 2

    [quote#7:"Г.Е.М."]Да, ама няма пътникопоток, за да си струва инвестицията. Държавите, споменати в статята са многолюдни, с огромни по мащабите си градове и генерират трафик. [/quote]Високоскоростни влакове (200км/час) има и в Швеция дето е по-рядко населена от БГ. Такива отсечки има и във Финландия, а тя не само, че по-рядко населена, но е и с по-малко население от БГ.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал