Maersk и IBM създават блокчейн базирана платформа за глобална търговия

Тя ще помогне за управлението и проследяването на милиони контейнери в света чрез дигитализиране на процеса на веригата за доставки

Платформата се предвижда да бъде готова до средата на годината.

Най-голямата компания за контейнерни превози – датската A.P. Moller-Maersk, обединява усилията си с технологичния гигант IBM, за да създадат блокчейн платформа, която може да ускори многократно търговията и да спести милиарди долари, съобщи Reuters.

Откакто контейнерите бяха въведени в корабоплаването през 50-те години на миналия век, глобалната корабоплавателна индустрия е видяла много малко иновации, а трансграничната търговия все още е твърде бюрократичен процес.

Успехът на платформата, която ще бъде предоставена на океанската корабоплавателна индустрия към средата на 2018 г., зависи от това дали Maersk и IBM могат да убедят товародателите, спедиторите, пристанищата и митническите органи да се включат в нея. Съвместният проект ще бъде ръководен от предишния главен изпълнителен директор на американските операции на Maersk Line Майкъл Дж. Уайт.

Необходимост от дигитализация

Блокчейн технологията поддържа дигиталната валута Bitcoin и позволява обмен на данни в мрежа от отделни компютри. Тя ще помогне за управлението и проследяването на милиони контейнери в световен мащаб чрез дигитализиране на процеса на веригата за доставки открай докрай, съобщиха компаниите.

"Голямото нещо, което липсва в тази индустрия за дигитализиране и разгръщане на потенциала на технологията, е наистина да се създаде форма на полезност, която да доведе до стандарти в цялата екосистема", казва главният търговски директор на Maersk Винсент Клерк в интервю.

Превозът на замразени стоки от Източна Африка в Европа може да премине през близо 30 души и организации и да включва повече от 200 различни комуникации според Maersk. Бюрократичните разходи могат да стигнат до една пета от общите за транспортиране на контейнера.

Вече има интерес

"Налице е силно желание от крайния клиент, за да видим тази промяна. Може обаче да срещнем първоначална съпротива от една част от веригата", заявява Клерк. Според него успехът на платформата зависи от приемането й от всички участници в целия процес.

Митническите и пристанищните власти в САЩ, Сингапур, Холандия и провинция Гуандун в Китай и някои корабни компании проявиха интерес към използването на платформата.

Maersk, на който принадлежи един от всеки седем контейнера в глобален мащаб, продаде своя енергиен бизнес през 2017 г., за да се съсредоточи изцяло върху транспорта и логистиката.

Кибератака през миналата година предизвика някои от най-големите кризи на глобалното корабоплаване, показвайки уязвимостта на остарелите комуникационни системи. Контейнерите и пристанищните операции на Maersk бяха ударени в продължение на седмици.