Дилемата пред стартъпите - ICO или венчър капитал?

Предприемачите са изправени пред ново предизвикателство за финансирането

Kриптовалутите не са само финансов актив с висока волатилност, но предлагат и възможности за финансиране на иновативни проекти
Kриптовалутите не са само финансов актив с висока волатилност, но предлагат и възможности за финансиране на иновативни проекти    ©  Reuters
Kриптовалутите не са само финансов актив с висока волатилност, но предлагат и възможности за финансиране на иновативни проекти
Kриптовалутите не са само финансов актив с висока волатилност, но предлагат и възможности за финансиране на иновативни проекти    ©  Reuters

Допреди средата на 2017 г. иновативните проекти и компании разчитаха за първоначалното си финансиране основно на рисков или венчър капитал от големи инвеститори. През последните месеци обаче все повече предприемачи залагат на друг подход за набирането на средства - Initial Coin Offering (ICO), който е нерегулиран и вместо акции предлага на инвеститорите дигитални токени (монети).

И двете опции имат своите плюсове и минуси. Първата предлага добра предвидимост, но и редица ограничения, а втората може да осигури бързо големи суми пари срещу висок риск и куп неизвестности.

В специална статия по въпроса Bloomberg разглежда опита на двама източноазиатски бизнесмени, които са предприели различен подход за реализация на проектите си за дигитални разплащания. Става дума за Аун Куа Мо (Aung Kyaw Moe), който успява да набере 30 млн. долара под формата на венчър капитал за стартъпа си 2C2P (Cash and Card Payment Processor), и Юн Хасегава (Jun Hasegawa), който получава 25 млн. долара от ICO на компанията си OmiseGO. Последната вече струва над 2 млрд. долара поради факта, че първоначално придобитите токени вече се търгуват като криптовалутата OMG и стойността им се увеличи многократно.

В същото време OmiseGO, чиято цел е да предложи мрежа за финансови разплащания с криптовалута в търговията и да насочи хората от традиционното банкиране към децентрализирания свят на дигиталните пари, все още няма работеща услуга. Плановете на Хасегава са към средата на тази година да заработи ограничена версия на мрежата. Дали проектът ще е успешен пък все още никой не знае. На практика хората купуват монетите OMG не толкова заради проекта на Хасегава, а с надеждата да реализират бързи печалби от повишаването на стойността й. Без съмнение акумулираните финансови средства биха могли да спомогнат за по-бързото развитие на OmiseGO, но ако интересът на хората се насочи другаде, капитализацията може мигновено да се стопи.

В случая с 2C2P ситуацията е коренно различна. Компанията има работещ продукт и редица именити клиенти като Faceboоk и ZARA, много авиокомпании и големи търговци. През всяка от последните две години печалбата на 2C2P се удвоява.

Въпросът кой от двата модела е по-добър едва ли скоро ще намери еднозначен отговор.

Хасегава смята, че ICO е началото на нова финансова революция. "Всички велики компании винаги са променяли и обръщали бизнес моделите", казва той. Аун обаче не е убеден и според него, ако едно нещо звучи прекалено добре, за да е истина, то обикновено не е.

Още от Капитал