Онлайн продажбите в България са близо 580 млн. лв. през 2017 г.
Около една пета от интернет покупките са направени през мобилни устройства
Инфографика |
Инфографика |
Според анализаторите от компанията темповете на нарастване на сектора постепенно ще се забавят, тъй като клиентската база ще остане сравнително непроменена, а увеличаващите се регулации на пазара ще ограничат навлизането на някои потенциални нови играчи.
Онлайн търговията на дребно е конкурентен пазар, чийто обем към 2017 г. достига близо 580 млн. лв. в сравнение с 470 млн. лв. година по-рано, като е поделен поравно между изцяло онлайн работещите компании и дружествата, които залагат на т.нар. мултиканален подход за продажбата на стоките си. Към края на изминалата година пазарният дял на водещите три играча на пазара – eMAG (Dante International), "Технополис" и Fashiondays.bg – е 2.5 пъти по-висок в сравнение с 2012 г., отбелязват авторите на доклада.
Безспорният лидер в сектора е регистрираното в Румъния дружество Dante International, което поддържа най-големия онлайн магазин в България – eMAG, а през 2015 г. придоби и сайта за продажба на дрехи и модни продукти Fashiondays.bg. Ритейлърът влезе на местния пазар през 2012 г., като оттогава популяризира и инициативата Black Friday. Дейността на компанията в страната се подкрепя от логистичен център в Румъния, а през 2013 г. групата регистрира и ново българско дружество с фокус върху маркетингови дейности, в което са заети над 100 души. Плановете на търговеца са да удвои служителите си в страната и да открие шоурум в София през 2018 г.
Вторият по големина играч в сектора е специализираната верига за техника "Технополис". От Euromonitor отбелязват, че компанията продължава да разширява бизнеса си благодарение на SAP-базираната си платформа, интегрирана през 2016 г., която е увеличила значително капацитета на дружеството за обработване на онлайн поръчки.
Третото място е за платформата за модни продукти Fashion Days, чиито годишни продажби в страната са от порядъка на 24 млн. лв. Освен в България компанията, която вече е част от групата на eMAG (чийто краен собственик е южноафриканският инвестиционен фонд Naspers), работи в Румъния и в Унгария. Близо две трети от продажбите й са в Румъния, докато българският пазар носи около една пета от приходите.
Онлайн миграция
Една от основните тенденции, характеризиращи онлайн търговията на дребно в страната, е все по-осезаемото ориентиране на т.нар. традиционни, офлайн търговци към възможностите за интернет продажби.
В доклада си от Euromonitor Internetional отбелязват, че този общ тренд, както и фактът, че започват от по-ниска база, е в основата на по-силното представяне в онлайн продажбите, отчетено от традиционните търговци. Според наблюденията на анализаторската компания през 2017 г. две трети от тях са постигнали двуцифрено нарастване на интернет продажбите си в страната в сравнение със само една трета от класическите онлайн търговци, сред които са и международни играчи като Amazon, eBay и Аli Express.
Умерени очаквания
В следващите пет години растежът на интернет търговията в страната ще се забави, като основните фактори за това ще са сравнително непроменената клиентска база и растящите регулации в сектора. Голяма част от по-младото население на страната – на възраст 16-34 г. – вече активно пазарува онлайн, докато по-възрастните хора като цяло са по-консервативно настроени спрямо този канал, посочват от Euromonitor International. Друг възпиращ фактор ще е увеличаването на регулациите на пазара, което вероятно ще обезкуражи някои по-малки играчи, допълват анализаторите. Според прогнозите им най-популярните стоки за покупка онлайн ще останат дрехите, обувките и потребителската електроника.
Мобилен бум
По данни на Euromonitor International през 2017 г. мобилните интернет продажби в България са се увеличили с 54% и достигат 115 млн. лв. В този сегмент класическите онлайн търговци се представят много по-добре от традиционните офлайн вериги благодарение на по-силния си технологичен фокус и по-бързото внедряване на новите технологии в дейността си. За разлика от тях традиционните играчи, които залагат на мултиканалния подход, са по-предпазливи по отношение на рязкото увеличаване на онлайн продажбите си с идеята, че това би могло да застраши представянето им в останалите канали, се посочва в доклада.
Очакванията на анализаторската компания са до 2022 г. кумулативният ръст на мобилните интернет продажби да е с 27% до 384 млн. лв.
Още по темата
Най-големите вериги: Нов растеж
Средно продажбите на търговците на дребно за втора поредна година растат с 10%, а печалбите - с 24%
27 авг 2018Поръчките от eMAG могат да бъдат получени и в пощенска станция
Засега услугата се предлага само в 19 офиса на "Български пощи" в столицата
6 авг 2018Продажбите на дребно нарастват с 4.9% през декември
Производството в индустрията се увеличава с умерените 2%, а строителството отбелязва първи годишен спад от февруари 2016 г.
8 фев 2018Amazon отваря първия си безкасов магазин на бъдещето
След година тестове компанията на Джеф Безос открива обекта в Сиатъл
22 яну 2018Онлайн заплахите стават все по-реални
Настоящата 2018-а се очертава като преломна година за киберсигурността в Европа
12 яну 2018НАП иска да създаде регистър на собствениците на е-магазини
Промени в наредба предлагат търговците да посочват името на електронния магазин, собственика, както и вида продавани стоки
29 дек 2017Онлайн удар за търговските площи
Бумът в интернет продажбите убива все повече магазини в САЩ. В Европа моловете от място за мода стават среда за забавления
23 ное 2017В България онлайн търговията расте много бързо, но от ниска база, като размества почти изцяло модела на ритейла
4 авг 2017
13 март 2019
София Ивент Център
capital.bg/fintech
Annual FinTech Summit
Теми в програмата:
- Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
- PSD2 и възможностите за бизнеса
- Мобилни плащания и дигитални портфейли
- Кои са последните технологични иновации на пазара
- InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
- Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата


Инвестицията е на компанията майка - американската doTERRA
17 фев 2019, 201 прочитания

JPM Coin ще може да бъде използвана от клиентите на американската банка за моментални и евтини трансфери на пари
16 фев 2019, 1212 прочитания
16 фев 2019, 1165 прочитания
16 фев 2019, 1147 прочитания
16 фев 2019, 977 прочитания
16 фев 2019, 778 прочитания
17 фев 2019, 193 прочитания
Каква е ползата от обучението на юристите
По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж
Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)
Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата
PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности
Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността
Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)
Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата
Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ
Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.
Най-големият инвеститор на компанията за споделено пътуване смята, че тя трябва да започне да печели