С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 24 яну 2018, 15:40, 11561 прочитания

Анна Гълъбова, "Ди Есенс": От преработка на билки се печели повече, отколкото от износа им

Собственикът на младата козметична компания разказва пред "Капитал" за проблемите и потенциала в сектора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Над 90% от българските билки се изнасят като суровина и това определя ниската им продажна цена. Средно за България тя е 1400 евро за тон. Страни със силно развита преработваща индустрия постигат средна цена на тон от 4950 евро за Франция, 7700 евро за Швейцария и 20 810 долара за Япония.

"И в България може да печелиш повече, ако преработваш билките, а не ги изнасяш на бали и в чували", убедена е Анна Гълъбова – собственик на младата компания "Ди Есенс" (The Essence), която произвежда козметични продукти с марката Wild.


Ноу-хау чрез проект

Идеята за собствено производство на основата на добре познати лечебни растения не дошла изведнъж. Майката на Анна, Светлана Аладжем, ръководи проекти във фондация "Информация и природозащита". През 2013 година неправителствената организация печели проект по линия на Българо-швейцарската програма за сътрудничество и влага около 65 000 лв. в създаване на крайни продукти от лечебни растения.

Анна завършва бизнес администрация във Виена, след това работи в Германия, но се завръща в България и започва да помага на фондацията.



Екипът на "Информация и природозащита" събира, обобщава и анализира информация за повече от 60 вида лечебни растения, прави маркетингови проучвания и лабораторни изследвания. Създава база данни с контакти на над 200 билкозаготвители и производители на растителни и етерични масла и екстракти. Обединява неформален екип от специалисти по биология, ботаника, органична химия, фармация, козметика. Основните партньори са от Института по органична химия при БАН.

"Събрахме информация за всички възможни технологии за екстрахиране на билки, за това как работят и за кои растения са подходящи. Разбрахме, че сравнително непознатата за страната ни технология за СО2 екстракция е най-ефективната за производство на масла за козметиката. При нея активните вещества се извличат и запазват максимално заради липсата на съприкосновение с кислород и ниските температури, при които става извличането. Проведохме над 60 експеримента с CO2 екстракция на билки в Института по органична химия при БАН", изброява Анна Гълъбова.

В резултат на работата по проекта екипът натрупва ноу-хау, разработва формули и експериментални, изцяло натурални козметични продукти, които членовете пробват лично в продължение на месеци.

"Една от главните ни цели и наша дългосрочна кауза бе да създадем тук, в България, работещ модел за преработка и добавяне на стойност към българските билки", обобщава Светлана Аладжем. Така се стига до регистрацията на "Ди Есенс" през пролетта на 2016 г. като продължение и логична стъпка след натрупаното ноу-хау.

И със собствени средства

Новоучредената компания кандидатства за финансиране по програма "Иновации и конкурентоспособност" за закупуване на малка пилотна инсталация за производство на СО2 екстракти от билки, инвестицията в която е около 200 хил. лева. Проектът обаче не получава финансиране.

Решават да започнат със собствени средства производство на козметични продукти на основата на български лечебни растения. Първото предложение от серията Wild Cosmetics е детоксикиращ нощен балсам, подходящ за всеки тип кожа. "Той се произвежда за "Ди Есенс" в пловдивско предприятие на специалисти, които работят от 40 години в козметичния бранш", уточнява Анна Гълъбова.

Влагат около 17 хил. лева за старта, както и стотици часове експертен труд. "Най-голямата инвестиция е на време и пари за развойна дейност, която беше вече направена при изпълнение на проекта от екипа на фондацията", коментира Анна Гълъбова. Част от средства са за регистрация на продукта, който преминава през процедура за оценка на безопасността, изготвяне на досиета с описание на всяка от съставките, лабораторни изследвания и вписване в Нотификационния портал за козметични продукти на Европейската комисия. Стъпка по стъпка процесът на създаване, изпробване и легализиране на първите Wild Cosmetics продукти отнема около две години. От началото на 2017 нощният балсам се предлага тестово в професионални козметични салони, а от декември се продава чрез сайта на фирмата.

Без експерименти в кухнята

При старта на Wild Cosmetics липсват познатите при други компании "кухненски експерименти". В подбирането на съставките и създаването на формулите участват специалисти в сферата на ботаниката, органичната химия, биологията, козметиката, ангажирани при изпълнението на проекта.

"Това, което ни отличава, е експертизата в нашите продукти. Те съдържат само натурални активни съставки, извлечени от български билки с доказано от поколения действие. Техният ефект, както и симбиозата помежду им са изследвани от специалисти и почиват на научна информация, а не на "модата от деня". Различно е и това, че всички активни съставки в Wild Cosmetics са био и са доставени от производители, които познаваме лично. Знаем технологията и начина, по който работят нашите партньори, знаем какви са моралът и ценностите им", обобщава Анна Гълъбова.

Заетите във фирмата са трима. Предстои да пуснат в продажба хидратиращ дневен крем. Гамата ще бъде разширена с почистващи продукти, околоочен крем, маска за лице, които ще се предлагат и за професионална употреба, и чрез онлайн магазина. Засега възнамеряват да продават само по интернет. Казват, че "бързат бавно" и че искат продуктите им да станат достатъчно познати и да спечелят доверие, преди да пристъпят към продажба и чрез физически магазини.

"Не може да имаме такова богатство от билки, да тъпчем върху лечебни растения и да не печелим достатъчно от тях. Основното послание и на фондацията, и на фирмата е, че местните общности трябва да извличат достатъчно ползи от събирането и преработката на билки, за да се превърнат самите те в пазители на природните богатства. Това е основен глобален подход в съхранението на природата, защото е ясно, че опазването не може да се случва само със санкции и контрол", коментира Светлана Аладжем. Следващата стъпка на "Ди Есенс" е сертифицирането й като биопроизводител.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи

Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" за новите инициативи в полза на туристите и града

20 сеп 2019, 436 прочитания

"Филкаб" предлага на клиента всичко в сферата на енергетиката и индустрията "Филкаб" предлага на клиента всичко в сферата на енергетиката и индустрията

В следващите пет години продажбите на фирмена продукция все повече ще се дигитализират

20 сеп 2019, 775 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 7939 прочитания

20 сеп 2019, 4603 прочитания

20 сеп 2019, 2473 прочитания

20 сеп 2019, 1755 прочитания

20 сеп 2019, 1739 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
General Electric отчита 10 млрд. долара загуба за последното тримесечие

Американската компания очаква по-добра 2018 г.

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата