С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
27 26 яну 2018, 10:00, 54786 прочитания

Защо си тръгва Тelenor и кой ще купи българския телеком

Причината е, че в Азия се печели повече. А избраният нов собственик е американски фонд без бизнес в региона

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
*променена на 26 януари в 16.10 ч.

"Telenor е в България, за да остане дълго, дълго време." Репликата на главния изпълнителен директор на българското поделение Стайн-Ерик Велан пред "Капитал" е от март 2014 г. малко след като норвежкият гигант стана собственик на "Глобул". Четири години след изричането й стратегията на Telenor е преобърната: операторът си тръгва от Балканите. Новината от този януари е, че Telenor продава бизнеса си в България, Сърбия и Черна гора, а вероятно и в Унгария, на американски фонд за 2 млрд. евро. Разпространи я специализираното издание Mergermarket, а "Капитал" я потвърди от три източника.


Освен че излиза стратегически гигант от сектора, разликата с предишната сделка е, че за купувач се сочи американски фонд, т.е. временен оператор. А съдейки по финансовите инвеститори, които минаха в дълга редица през друг телеком - БТК, промяната може да доведе до напомпване с дълг и загърбване на развитието, както и бърза препродажба. Основен въпрос е и с какъв местен екип ще работи новият собственик.

* В официално изявление в петък Telenor призна, че има интерес от купувач за мобилните операции в България, Сърбия и Черна гора и Унгария. От групата обявиха, че предложението ще бъде разгледано и оценено до края на първото тримесечие на годината. "Операцииите в региона носят 9% от общите приходи на Telenor и 8% от печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA)", обяви компанията и допълни, че няма да дава повече изявления до привършване на оценката.

Причината за излизането на Telenor не се посочва официално. В дъното на решението най-вероятно стои липсата на потенциал за растеж и добри печалби за разлика от други пазари, най-вече в Азия, където норвежкото дружество има бизнес. Естествено влияние може да оказва и бизнес климатът в България и съседните страни.



Непознатият купувач

Детайли около преговорите в България почти липсват, тъй като няма ангажирани консултанти в страната и проучването и разговорите явно се водят на международно ниво директно от централата на групата в Осло. По информация на "Капитал" въпросният фонд от САЩ вече е избран за ексклузивен купувач след процедура по подаване на първоначални оферти. Сега е във фаза детайлно финансово и правно проучване и предстоят преговори по договора. Тоест сделка, ако преговорите приключат успешно, може да се очаква през втората половина на годината след регулаторните разрешения.

Най-голямата неизвестна е името на предпочетения от Telenor купувач. Според медии в Норвегия и Сърбия фаворит за бизнеса в Сърбия и Черна гора е американският фонд KKR, който вече има интереси там в областта на сателитната телевизия. През миналото лято се говореше, че той е готов да даде 1.5 млрд. долара за сръбския и черногорския бизнес, но впоследствие те бяха отречени лично от изпълнителния директор на Telenor Сигве Бреке. Малко вероятно е обаче KKR да се интересува сега и от българския бизнес, тъй като според информация на "Капитал" фондът търси мобилен оператор плюс операции в областта на сателитната телевизия, а Telenor не развива такава дейност в България.

Два източника на "Капитал", близки до сделката, твърдят, че със сигурност купувачът не е KKR, а друг гигантски американски фонд. Избраният финансов инвеститор няма бизнес в региона. А KKR наистина проявявал интерес, но в края на миналата година се е отказал от участие в сделката.

Много или малко са 2 млрд. евро

Цената, посочена от Mergermarket, звучи ниска - 2 млрд. евро, т.е. по-малко от платеното при придобиването на операторите в България и Сърбия. Досега само сръбският и черногорският бизнес се оценяваше на над 1.5 млрд. евро. Tеlenor е лидер в Сърбия и Черна гора и е вторият най-голям оператор по приходи в България и Унгария. Норвежците купиха от гръцката ОТЕ българския оператор "Глобул" за 717 млн. евро през пролетта на 2013 г., като впоследствие инвестираха около 300 млн. евро в модернизиране на мрежата и ребрандиране. Естествено през последните години операторът беше на печалба и норвежците са получавали дивидент. Но телекомуникационни наблюдатели считат, че цената от 2 млрд. евро е малка за операциите на Telenor в трите балкански държави. Ако в сделката бъде включена и Унгария, тя значително ще нарасне.

В същото време норвежкият анализатор Хенриете Трондсен от Arctic Securities заяви пред местния бизнес вестник Dagens Næringsliv, че обявената цена от 2 млрд. евро е дори над очакванията. "Два милиарда евро изглежда разумна цена и дори е малко по-висока от нашите оценки на бизнеса на Telenor в тези страни", коментира тя пред изданието. Друг експерт - Фредрик Стайнслиен от Pareto Securities, също заяви, че Telenor от години търси оптимизация на портфолиото си и при подходяща цена ще продаде бизнеса си в България, Сърбия и Черна гора. "Оценката от 2 млрд. евро е 5% над нашите очаквания", допълни той.

Норвежкият престой в България

Първият сигнал в България, че нещо се случва с бизнеса на Telenor, дойде през миналия май, когато новият тогава изпълнителен директор на "Теленор България" - канадецът Майкъл Фоли, внезапно напусна в посока Бангладеш, където оглави местните операции на норвежците. Изненадата дойде от факта, че Фоли беше обявил амбициите си да развива дългосрочно оператора тук и дори премести семейството си в страната. Според източник на "Капитал" той е искал гаранции от мениджмънта в Осло, че ще има картбланш от поне няколко години, но от групата не са му гарантирали такъв. Което го е накарало да търси други възможности отново в Telenor.

При навлизането си в България Telenor започна да развива амбициозно бизнеса си. Първо подмени мобилната мрежа, след като сключи сделка с Huawei. Компанията беше първият оператор в България, който въведе 4G услуги. Според резултатите за първите девет месеца на 2017 г. телекомът има 3.23 милиона абонати в България. Средният приход от абонат (ARPU) обаче нараства до 13.3 лв. за деветмесечието и до 14 лв. само за третото тримесечие, показва отчетът на Telenor.

Под управлението на норвежците операторът вдигна леко пазарния си дял. Но резултатите за последните четири години показват, че почти няма промяна в приходите и печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA), която е най-добрият показател на развитието на бизнеса на всеки телеком. В България "Теленор" имаше EBITDA маржин от 37-38% през последните две години. За сравнение - на бързорастящи пазари в Азия като Пакистан и Бангладеш е между 52 и 59% през първите девет месеца на тази година. Единственото постоянно увеличение е в приходите от абонат (виж таблицата), което нарежда "Теленор" на лидерското място по този показател в България. Но дори при него повишението през годините е малко и е далеч от това на останалите оператори от групата в региона. Например в Сърбия и Черна гора е 16.7 лв. на месец за първите девет месеца на 2017 г., а в Унгария е 22 лв. на месец. За сравнение по този показател със Северна Европа не може и да става дума.

От телеком към диджиком

Според източници от българския оператор от началото на миналата година в цялата група тече трансформация на бизнеса, като основната цел е пренасочването му от традиционен телеком към доставчик на дигитални услуги. Този процес включва и оптимизация на разходите в отделните оператори, включително и България. В "Теленор" е имало съкращения на определени позиции - от администрация до поддръжка. Някои наблюдатели смятат, че това е част от целия процес на подготовка за продажба на подразделенията в Централна и Източна Европа.

Резултатите на телекомуникационните оператори в България са под натиск от години, макар EBITDA да остава сравнително добра. Промени като европейските регулации за роуминга ограничиха източници на приходи. Конкуренцията между трите големи телекома е ожесточена, което води и до понижение на тарифните планове. В тази обстановка някои от компаниите залагат на пакети от услуги, например с фиксиран интернет и телевизия. "Теленор България" не предлага такава платформа, а има само мобилен бизнес, макар и включващ допълнителни дигитални услуги. През годините групата се опитваше няколко пъти да придобие интернет и телевизионни оператори, но по различни причини до сделка така и не се стигна. Така поне на хартия няма видима дейност, от която да дойде значителен бъдещ растеж. В същото време компанията майка залага все повече на стратегия извън Европа. Пазари като Тайланд, Бангладеш и Пакистан отчитат добър растеж. Ето защо не е чудно норвежката група да пренасочи усилията си изобщо към региони извън Централна и Източна Европа.

* Официалното изявление на Telenor беше публикувано в петък, 26 януари в 15.15 ч. българско време след редакционното приключване на броя на "Капитал"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

Глобалният лидер при обявите Глобалният лидер при обявите

Интернет гигантът Naspers купи руската платформа за обяви Avito в сделка за 1.16 млрд. долара, с която ще засили онлайн трансформацията си

22 фев 2019, 557 прочитания

Как Brexit направи британската Tick42 българска компания Как Brexit направи британската Tick42 българска компания

Софтуерният разработчик ще премести шапката на групата в страната и ще увеличи значително екипа си

22 фев 2019, 941 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Мобилната музикална революция

Как платформите за стрийминг вдъхнаха нов живот на една залязваща индустрия

Министерство на околната вреда

Под надзора на Нено Димов, МОСВ губи смисъла на съществуването си, а вътре тече свирепа битка за територия и влияние между ВМРО и ГЕРБ

ДАНС: машина за губене на време и за глоби

Задължението за представяне на планове за обучение по закона за мръсните пари хвърли в стрес граждани и организации

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Старци разбойници

Остаряването със здрав дух и здраво тяло е въпрос преди всичко на лични усилия, активни възрастни хора с вкус към живота

Хумус сапиенс

Заведение от европейската верига Hummusbar отвори врати в София

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 23.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Защо Домусчиев купува "Нова"

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 22.02.2019 Прочетете