Германският автомобилен сектор беше ударен от скандал с опити върху хора и маймуни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германският автомобилен сектор беше ударен от скандал с опити върху хора и маймуни

Reuters

Германският автомобилен сектор беше ударен от скандал с опити върху хора и маймуни

Volkswafen, Daimler и BMW са финансирали изследователски институти за експериментите, сега се разграничават от действията им

5099 прочитания

Reuters

© Reuters


25

младежи няколко часа са вдишвали различни дози от азотния диоксид за експерименти в институт, част от Университета на Аахен.

Германските автомобилни компании се замесиха в нов скандал, след като стана ясно, че са финансирали изследователски институт, който е правил експерименти върху хора и маймуни за въздействието на газовите изпарения от дизеловото гориво.

Експериментите

Германският вестник Stuttgarter Zeitung съобщи, че 25 младежи няколко часа са вдишвали различни дози от азотния диоксид за експерименти в институт, част от Университета на Аахен. Последствията за човешкия организъм от газовете не са били определени, когато изследването е било публикувано през 2016 г., твърди изданието.

Вестник New York Times съобщи и за други подобни тестове, правени през 2014 г. върху маймуни САЩ от Изследователския респираторен институт "Лавлейс". Основният възложител е бил Volkswagen, твърдят двама души, които са ръководили опитите. Маймуните са дишали принудително отработените газове от дизелов двигател на компанията, за който година по-късно се разбра, че е оборудван с компютърна програма, прикриваща факта, че емисиите са над допустимото.

За целта е била използвана Европейската изследователска група за околна среда и здраве в транспортния сектор (EUGT) - лобистка организация, финансирана от Volkswafen, Daimler и BMW, която беше разпусната през миналата година. Целта на опитите е била да се съберат аргументи в защита на дизеловите двигатели след разкрития на Световната здравна организация, че отработените от тях газове може да предизвикват ракови заболявания. Не е ясно дали автокомпаниите са знаели за експериментите с маймуни.

Реакциите на компаниите...

В събота трите компании осъдиха американското изследване. Но в неделя последва разкритието на Stuttgarter Zeitung, че EUGT е финансирала и научните експерименти с азотен диоксид в Европа. Разкритията се превърнаха в още един проблем, който подкопава имиджа на дизела. Дизеловата технология остава основен двигател на печалба за германските производители на автомобили.

Германската автомобилна индустрия, която все още е разочарована от скандала с Volkswagen отпреди няколко години, когато компанията се опита да манипулира емисионни тестове, се дистанцира от групата, финансирала изследванията, пише Bloomberg.

В отговор на обвиненията от Volkswagen заявиха: "Ние сме убедени, че избраните по това време научни методи са били погрешни."

От Daimler казаха в неделя, че са "шокирани от степента на тези проучвания и начина, по който са извършени". "Ние категорично осъждаме тестовете", казаха от компанията, като добавиха, че тя не е ималa роля в решението за метода за тестване, а мерките, предприети от EUGT, са против ценностите и етичните принципи на Daimler". Автомобилният концерн, базиран в Щутгарт, съобщи, че е започнал разследване на тестовете върху маймуни и хора, които счита за "излишни и отблъскващи".

... и на правителството

В понеделник германското правителство осъди опитите с хора и маймуни и настоя ръководните органи на трите компании да вземат мерки. "Тези тестове с маймуни или дори с хора са морално абсолютно неоправдани и повдигат множество важни въпроси за това кой стои зад тях. Надзорните съвети на тези, които са възложили поръчките, носят специална отговорност", заяви правителственият говорител Щефен Зиберт.

Щефан Вайл, който представлява в борда на Volkswagen правителството на провинция Долна Саксония, каза, че с колегите оказват натиск ръководството спешно да предостави информация каква е била целта на изследванията. "В крайна сметка решаващият фактор е предназначението на подобни експерименти. Ако е изпробвана безопасността и здравословната среда на работното място, както изглежда за опитите в Университета на Аахен, и са спазени етичните правила, то това изглежда основателно", обясни той на пресконференция. "Но ако експериментите са обслужвали маркетинга и продажбите, не мисля, че има каквото и да е приемливо оправдание за подобен подход", допълни той.

Бернд Алтусман, министър на икономиката на Долна Саксония (провинцията е един от големите акционери във Volkswagen и домакин на централата на компанията), призова "да не се прикрива и омаловажава нищо, всичко трябва да бъде показано". Според него тестовете са били "глупави" и в тях са прекрачени морални граници.

25

младежи няколко часа са вдишвали различни дози от азотния диоксид за експерименти в институт, част от Университета на Аахен.

Германските автомобилни компании се замесиха в нов скандал, след като стана ясно, че са финансирали изследователски институт, който е правил експерименти върху хора и маймуни за въздействието на газовите изпарения от дизеловото гориво.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Slick avatar :-?
    Slick

    Американската кампания срещу Германия и автобизнеса е на пълна пара.

  • 2
    simsa avatar :-|
    Milan Milanov

    В кръга на шегата, но защо да мъчат горките маймуни, пък и хората. Да дойдат да се разходят малко в големите ни градове в България, най-вече из индустриалните зони и да се надишат на воля с отвратителни сажди от нашите МПС-та. Ние сме в един постоянен експеримент тук.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK