Цигареният пазар расте с под 1% през 2017 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цигареният пазар расте с под 1% през 2017 г.

Цигареният пазар расте с под 1% през 2017 г.

Продажбите на българските марки спадат за сметка на чуждите

Десислава Николова
13217 прочитания

© Надежда Чипева


Продажбите на цигари са отбелязали ръст от 0.8% в стойност през миналата година, показват данните за пазара, с които цигарените компании разполагат. Това е най-ниският ръст през последните пет години, когато легалните продажби отчитаха и двуцифрени ръстове, и то при положение че акцизът и съответно крайната цена на продуктите се повишиха за поредна година. Причината според представителите на бранша е политическата нестабилност, довела до служебно правителство и по-слаб контрол през първите четири месеца на 2017 г. През този период нелегалният пазар е отбелязал ръст, а легалните продажби видимо са спаднали. За поредна година сред нелегалните продукти са неизвестни марки и брандове на гръцката Karelia и българската КТ International (King`s Tobacco).

На пазара има силно разместване на дяловете на компаниите. През май "Булгартабак" завърши сделката за продажбата на марките си за българския пазар на British American Tobacco. Придобиването обаче засега не се отразява добре на местните брандове, докато мултинационалните марки на BAT продължават да растат, особено Rothmans и Dunhill. В същото време от 29.1% през декември 2016 г. през ноември 2017 г. пазарният дял на бившите брандове на "Булгартабак" пада до 25.8%, а този на ВАТ нараства с над два процентни пункта до 14.8%. През декември 2017 г. общият пазарен дял само на ВАТ, която вече консолидира и двата си вида марки – мултинационални и местни, е 40.3%. Преди сделката през пролетта по данни към края на март кумулативният пазарен дял на двете компании беше 41.8%.

Пазарни дялове на цигарените компании
КомпанияДекември 2016 г.Декември 2017 г.
"Булгартабак"29.10%
Karelia19.80%19.40%
Philip Morris15.50%17.80%
British American Tobacco12.80%40.30%
Japan Tobacco International8.80%8.30%
KT International8.70%8.20%
Imperial Tobacco5.20%6.00%

Конкурирай се международно

След сделката на ВАТ конкуренцията в топ-10 на най-търсените марки е само между мултинационални концерни, като единствените две изключения са продуктите на пловдивската КТ International. Те обаче отчитат спад в продажбите, и то въпреки че вдигат цените заради новите акцизи едва през октомври, което означава, че само през последните два месеца на годината са се продавали с по-висока цена. Така въпреки "приятелския" акциз за местните производители, гласуван от парламента през последните години, компанията не успява да увеличи пазарното си присъствие.

В същото време в класацията настъпват няколко съществени промени. Лидер по продажби продължава да бъде гръцката Karelia, а брандът на "Булгартабак" Victory губи второто място, което държеше дълги години и вече е трета по продажби марка, а на второ място е световният лидер Marlboro, която отбелязва солиден ръст. Забележителен ръст на иначе висококонкурентния български пазар с над 200 разновидности от над 40 бранда цигари бележат Rothmans и Dunhill. Именно няколко разновидности на Marlboro и Rothmans привлякоха огромно количество потребители в масовия ценови сегмент. Цигарените компании не увеличиха цените на по-високите си брандове през последните две години и така ги направиха достъпни, като например Marlboro Touch беше в пряка конкуренция с Victory и продуктите в масовия сегмент и в резулат потребителите избраха да пушат престижна марка на ниска цена.

ТОП 10 на най-продаваните марки цигари
БрандДекември 2017 г.Декември 2016 г.
Karelia16.90%17.50%
Marlboro10.80%8.90%
Victory10.60%12.60%
Eva8.00%8.60%
Rothmans7.70%6.60%
Dunhill6.30%5.10%
Davidoff5.90%5.20%
King4.00%4.20%
Winston3.90%4.50%
Merylin3.80%4.10%
По данни от компаниите

Какво беше king size?

През миналата година нивото на потребление на стандартни цигари от 80 мм – тип king size, е достигнало историческия си минимум от 17.7% при 20.1% през 2016 г. За сметка на това дългите цигари със стандартна дебелина достигат дял от 41.9% от продажбите при 40.8% предишната година. Ръст има и при условно наричаните super slim цигари – от 7.3% на 8.9%, като продажбите на тънки цигари (slims) се запазват над 31% от пазара.

Съвсем ново

От ноември миналата година на тютюневия пазар има съвсем нов продукт, чието пазарно присъствие все още не се измерва от статистиката за продажбите. Това са бездимните устройства за нагряване IQOS и самите продукти за тях Heets, които са по 20 в кутия и се продават на цената на една кутия цигари. От Philip Morris не съобщиха обема на продажбите на устройствата и на продуктите за тях. Засега самите устройства се продават в трите най-големи софийски мола – Paradise, The Mall и Ring Mall, а IQOS откри и самостоятелен обект в мол "Сердика център". Отделно от това цигарите за устройството се продават в лицензираните за това обекти за алкохол и цигари в столицата, както и в големите градове – Пловдив, Варна, Бургас, Русе и др.

Продажбите на цигари са отбелязали ръст от 0.8% в стойност през миналата година, показват данните за пазара, с които цигарените компании разполагат. Това е най-ниският ръст през последните пет години, когато легалните продажби отчитаха и двуцифрени ръстове, и то при положение че акцизът и съответно крайната цена на продуктите се повишиха за поредна година. Причината според представителите на бранша е политическата нестабилност, довела до служебно правителство и по-слаб контрол през първите четири месеца на 2017 г. През този период нелегалният пазар е отбелязал ръст, а легалните продажби видимо са спаднали. За поредна година сред нелегалните продукти са неизвестни марки и брандове на гръцката Karelia и българската КТ International (King`s Tobacco).

На пазара има силно разместване на дяловете на компаниите. През май "Булгартабак" завърши сделката за продажбата на марките си за българския пазар на British American Tobacco. Придобиването обаче засега не се отразява добре на местните брандове, докато мултинационалните марки на BAT продължават да растат, особено Rothmans и Dunhill. В същото време от 29.1% през декември 2016 г. през ноември 2017 г. пазарният дял на бившите брандове на "Булгартабак" пада до 25.8%, а този на ВАТ нараства с над два процентни пункта до 14.8%. През декември 2017 г. общият пазарен дял само на ВАТ, която вече консолидира и двата си вида марки – мултинационални и местни, е 40.3%. Преди сделката през пролетта по данни към края на март кумулативният пазарен дял на двете компании беше 41.8%.

Пазарни дялове на цигарените компании
КомпанияДекември 2016 г.Декември 2017 г.
"Булгартабак"29.10%
Karelia19.80%19.40%
Philip Morris15.50%17.80%
British American Tobacco12.80%40.30%
Japan Tobacco International8.80%8.30%
KT International8.70%8.20%
Imperial Tobacco5.20%6.00%


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    crusible avatar :-|
    crusible

    Да си пожелаем, от тук насетне, само спадове за този отровен бизнес! Пожелание от непушач!

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ех, само като им погледнеш имената на фирмите и лъха на колониализъм. Тютюнът носи вина за немалка част от робския труд в Америка и за избиването на местното население по тези земи. Това свръх на ежегодните щети, които причинява на човечеството.

  • 3
    jojog avatar :-?
    jojog

    "За поредна година сред нелегалните продукти са неизвестни марки и брандове на гръцката Karelia и българската КТ International (King`s Tobacco)." - авторът да не би да искал да каже "небезизвестните" ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK