Около 85% от производителите на автомобилни компоненти в България очакват да продължат да разширяват производството си тук. Това показа последното проучване на "Аутомотив клъстер България" заедно с Colliers International и "PwC България", които представиха анализ на развитието на индустрията в страната. Изследването е сред около 140 компании, работещи в сектора. Заетите в индустрията са около 40 хил., а очакваните приходи на фирмите със заводи тук за 2017 г. надхвърлят 3.5 млрд. евро, заяви изпълнителният директор на автомобилния клъстер Любомир Станиславов. Над 90% от продукцията се изнасят за големите производители.
От тези 85% 53% предвиждат да се разширяват в сегашните си предприятия, а останалите 32% - в нови локации, показва изследването. Около 55% от фирмите в сектора ще наемат още хора, а 70% от всички в индустрията прогнозират да имат по-високи приходи. В България работят доставчици, ниво 1, 2 и 3 (в зависимост дали продуктите им отиват директно за заводите на големите производители или за други подизпълнители), като 40% от тях развиват R&D дейност тук.
Плюсове и минуси
Изследването показва, че според компаниите от сектора най-големите предимства на България са ниските данъци, облекченията при бизнес в области с висока безработица, специализираните училища и университети, ниските имотни разходи, конкурентната цена на труда, стратегическата локация на страната, ниските цени на електричеството и валутният борд. Минусите са в областта на бюрокрацията, баланса между търсене и предлагане на трудовия пазар, инфраструктурата и правната система.
Според Станиславов именно разширяването на развойната дейност е в основата на най-големите усилия на клъстера. Заедно с президента Росен Плевнелиев, който е в борда на "Аутомотив клъстер България", двамата обявиха план за строеж на нов R&D център за разработки в автомобилната индустрия. Сградата ще се намира в "София тех парк", като по план строителството й трябва да започне през лятото на 2018 г. В момента тече изборът на изпълнител, а проектът трябва да бъде завършен до септември 2020 г. Идеята е в нея да се намират лаборатории, които да разработват и тестват технологии за автомобилната индустрия.
"В момента в България се произвеждат компоненти и решения, които ще бъдат използвани в модели на големите производители от 2020 г. натам", заяви Плевнелиев. Компанията Visteon, която има голям развоен център в София с почти 1000 софтуерни и други инженери, представи системата Mercedes-Benz User Experience. Тя ще бъде внедрена в бъдещите модели на германския гигант, а голяма част от нея е правена в софийския офис.
А автопроизводител
Основната цел е привличането на голям автомобилен производител в България, заяви Станиславов. По тази причина от клъстера са предвидили световно роудшоу през тази година, на което пред потенциални инвеститори да бъдат представени възможностите за отварянето на такъв завод в България, допълни Плевнелиев. Според него ще бъдат обиколени страни с големи производители като Германия, Англия, Южна Корея, Индия и др. "Досега чакахме някой да дойде, за да му представим възможностите тук. Искаме да сме проактивни и ние да търсим такива инвеститори", заяви президентът на България от 2012 до 2017 г.
2012 г. | 2013 г. | 2014 г. | 2015 г. | 2016 г. | 2017 г. | |
---|---|---|---|---|---|---|
Източник: "Аутомотив клъстер България" | ||||||
компании | 30 | 40 | 60 | 80 | 100 | 130 |
служители | 9000 | 12000 | 20000 | 25000 | 35000 | 40000 |
Около 85% от производителите на автомобилни компоненти в България очакват да продължат да разширяват производството си тук. Това показа последното проучване на "Аутомотив клъстер България" заедно с Colliers International и "PwC България", които представиха анализ на развитието на индустрията в страната. Изследването е сред около 140 компании, работещи в сектора. Заетите в индустрията са около 40 хил., а очакваните приходи на фирмите със заводи тук за 2017 г. надхвърлят 3.5 млрд. евро, заяви изпълнителният директор на автомобилния клъстер Любомир Станиславов. Над 90% от продукцията се изнасят за големите производители.
10 коментара
Всичко това е много хубаво. Най-яркият лъч на надежда за родната икономика, заедно с ИТ сектора.
Е точно дадения - Visteon е в ИТ сектора ;)
"Около 85% от производителите на автомобилни компоненти в България очакват да продължат да разширяват производството си тук. Изследването е сред около 140 компании, работещи в сектора. Заетите в индустрията са около 40 хил., Според компаниите от сектора най-големите предимства на България са облекченията при бизнес в области с висока безработица, конкурентната цена на труда" .........................Да, бавно започвме да се превръщаме в China, заплатата на 98% от персонала на поточните линий е МИНИМАЛНА -510лв. работи се без прекъсване на 24ч. смени, работи се на национални празници, работи се по 10ч. /ден, Глоби за нейзпълнение на плана, еднотипна (безмислена) работа по слобяване на компоненти. т.е. Хората се третират като роботи. и т.н. Да живее продуктивния капитализъм и безсмисленият труд!!!!!!
Kапиталистите се стремят да генерират печалби, без да произвеждат нищо ценно. Индустриалната концентрация, известна още като олигопол, води до по-високи цени и по-малко икономическо производство. То може също така да увеличи неравенството и да прехвърли доходите от работниците към собствениците на дружества. Патентоването на софтуер, бизнес процеси и дизайн на продукти достигна абсурдни нива - през 1999 г…през 2012 г. Apple Inc. получи патент за идеята на правоъгълни преносими устройства със заоблени ъгли.. https://www.bloomberg.com/view/articles/2017-06-21 /the-wrong-kind-of-entrepreneurs-flourish-in-ameri ca
Радвам се, че плюенето се е прехвърлило от това, че няма работа към това каква точно работа искат хората да има.
До коментар [#3] от "pavel_p":
Финансов отчет на Вистеон Електроникс България ЕООД за 2016 година: 32,920,000 лв разходи за персонал / 620 служители средногодишно = 53,097 лв годишен разход средно на човек от персонала / 12 месеца = 4425 лв месечен разход (възнаграждения, социални разходи, социални осигуровки, доходи на персонала при пенсиониране) средно на човек от персонала
Да, ти май нечетеш че 98% от персонала е на заплата 600лв. нето на месец и другите 2% Шефове са със 60000 Евро/месец
До коментар [#7] от "pavel_p":
Къде мога да го прочета?
При счетоводителите на въпросните фирми в автомобилният бранш: 1. http://www.kostal.bg/ 2. http://www.areximengineering.bg/ 3.http://www.yazaki-bulgaria.com/ и т.н. и всички останли компании: http://automotive.bg/BG/
А ако и е трудно да се докопаш до "вътрешната" информация от счетоводителите ето и официалната статистика: "България има най-ниски средногодишни разходи за заплата в автомобилния сектор сред страните от Централна и Източна Европа- 5хил/год.. 700лв. средна заплата, която полуава работника" https://money.bg/investments/4000-dushi-sa-naeti-z a-godina-v-avtomobilnite-zavodi-v-balgariya.html