Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
10 9 фев 2018, 13:36, 5112 прочитания

Градус за фондовата борса

Един от най-големите производители на пилешко ще прави IPO на БФБ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко:

- Лидерът в птичето месо и продукти "Градус" излиза на БФБ, за да набере над 100 млн. лв. капитал.

- Средствата ще се инвестират в производството и за вдигане на капацитета в групата, която има общо приходи за 200 млн. лв.

- При успех това може да стане най-голямото набиране на средства на борсата.

Още по темата

Новите собственици инвестират 15 млн. евро в обновление на болница "Токуда"

Две години след сделката с Acibadem преминалите пациенти през българските болници са се увеличили с 20%

15 фев 2018

Преработваща индустрия: Силна година за производителите на олио

Приходите на Топ 30 в класацията на предприятията в сектора надхвърлят 3.173 млрд. лв. през 2016 г.

17 сеп 2017

Целта ни е да станем лидери на пазара на колбаси от свинско месо

Ангел Ангелов, управител на "Градус", пред "Капитал Daily"

6 юни 2016

"Градус" ще произвежда и колбаси от свински меса

Компанията откри нов завод в Стара Загора за над 15 млн. лв.

5 апр 2016
Инвеститорът на БФБ оцелява на незавидна диета: в менюто му се ротират няколко десетки компании, повечето от които със символичен обем акции в търговия. Това мъчно докарва приличен доход и затова гладът за емитенти винаги е бил спътник във вземането на решения, водещ понякога до изблици на всеядност. При гледката на такава полупразна чиния задаващото се към пазара тази пролет IPO изглежда като едно пиршество за изгладнялата аудитория: пред листване е голям фамилен бизнес, лидер в своя бранш, с амбиции да расте до ранга на световните му аналози. Компанията на братята Лука и Иван Ангелови "Градус" не просто ще отиде на борсата, но ще се пробва да набере от инвеститорите повече от 100 млн. лв. капитал, което се е случвало само веднъж в историята на БФБ. Това ще бъде първият тест за апетита и реалните възможности на българския пазар след кризата. Ще даде и ориентир на други компании, които може да очакват подобен импулс или удобен момент за листване.

Една птичка на борсата

Публичното предлагане на акции на "Градус" е планирано за пролетта на тази година, като до февруари - март ще има готов проспект, внесен за одобрение в Комисията за финансов надзор (КФН). Предвид заявката на регулатора да помага за развитието на капиталовия пазар с експедитивна работа, очакванията са, че оттам отговорът ще дойде без забавяне и предлагането ще може да се насрочи за месец май. Инвестиционният посредник, който работи по процедурата, е Първа финансово-брокерска къща (ПФБК), която е сред големите и опитните на пазара.

Предварително не се дава детайлна информация колко акции ще бъдат предложени за записване на инвеститорите, но намерението е цената да не се определя по стандартния метод бук билдинг. Чрез предлагането на акциите през IPO сегмента на борсата ще се даде възможност на пазара сам да отсече справедливата емисионна стойност на книжата. От "Градус" заявяват, че целта е с листването да се наберат над 100 млн. лв. капитал.

Това е твърде амбициозна цел, която, ако бъде постигната, ще се конкурира с рекорда на Първа инвестиционна банка (ПИБ) от златната за БФБ 2007 година, когато банката набра 107 млн. лв. капитал от инвеститорите. Заявката е смела и предвид скромните суми, търсени от пазара през последните години - куриерската компания "Спиди" дебютира с предлагане за 13 млн. лв., а софтуерната "Сирма груп холдинг" набра 10 млн. лв. при листването й на борсата.



Първото пиле

Предлагането на "Градус" много вероятно ще предизвика интерес. Първо, компанията ще даде възможност за разнообразяване на портфейлите с напълно отсъстващия на фондовата борса хранителен сектор. Освен това институционалните инвеститори разполагат със свръхликвидност и неведнъж са се оплаквали, че изпитват затруднения да открият инвестиционни възможности на местния пазар, в които да вложат средствата на своите клиенти. Не на последно място, "Градус" е компания с мащаб, която има добре развити пазари и възможност за растеж и навън.

Историята на дружеството е на близо четвърт век. Преди 26 години родените в Панагюрище братя Иван и Лука Ангелови, които са инженери по образование, се завръщат от Либия и влагат спечелените в чужбина пари в търговия с хранителни стоки. В кризисната 1992 г., когато на пазара има остър дефицит на пилешко месо, те решават да се справят с проблема - първо като вносители, а после и през собствено производство. Наемат бази в Старозагорско, където най-напред започва отглеждането на пилета за месо, разказва синът на Иван Ангелов - Ангел.

Днес "Градус" е група с напълно затворен производствен цикъл. Има собствени фуражни мощности, хладилни складове и флот от специализирани транспортни средства. Производствените бази са с повече от половин милион квадратни метра площ и са разпръснати стратегически на картата на страната. Например в Русе и Ямбол компанията отглежда родителски стада, в Ямбол, Чирпан, Хасково, Стара и Нова Загора са люпилните и фермите за угояване на пилета, кланиците и месопреработвателните мощности. Освен икономически и ресурсно оправдана, тази географска диверсификация действа като биозащита за бизнеса при епидемии по птиците.

По данни на групата капацитетът на месопреработвателните мощности е 30 хил. тона годишно, а фермите за угояване доставят на пазара по 25 млн. бройлера годишно. Фуражният завод мели по 95 хил. тона храна за животните. Основният пазар за пилешкото е България, а 30% от производството се изнася. Маркетингови изследвания определят на "Градус" първа позиция на пазара на брандирано пилешко месо с 35% дял, посочват от холдинга. Другият голям местен производител е "Пилко" с консолидирани продажби за 2016 г. от 233 млн. лв. според класацията "Капитал 100".

Според официалната статистика на НСИ пазарът на пилешко месо в България е 115 хил. тона годишно, което като стойност е около 320 млн. лв. Прогнозите са консумацията на пилешко месо в Европейския съюз да нараства с 2% до 3.5% годишно до 2025 г., а регионът на Югоизточна Европа е сочен като основен двигател на растежа. В България пилешкото е предпочитано от потребителите с 33% дял в месната консумация.

Финансовите данни от представянето на групата също са важни за инвеститорите. Годишните приходи на бизнеса с пилешко месо и разплодни яйца надхвърлят 200 млн. лв. (по прогнозни данни за 2017 г.) и за последните 3 години се увеличават средно с 3%. Очакваната печалба за миналата година е 34 млн. лв. "Градус" почти няма дългосрочни задължения и разчита единствено на оборотно финансиране. Капиталовите инвестиции се осигуряват от собствениците, които традиционно разпределят печалбата като дивидент. Според Ангел Ангелов, който предстои да бъде избран за изпълнителен директор на "Градус" АД, за последните 10 години в производството са вложени близо 150 млн. лв. Пред "Капитал" той заяви, че средствата от IPO-то ще обезпечат всеобхватна инвестиционна програма, разчетена до 2020 г.

Къде ще се вложат парите

"Основният ресурс, който очакваме да бъде набран с предлагането на борсата, ще бъде използван там, където сме най-добри, и в това, което познаваме добре - производството и преработката на пилешко месо", заяви Ангелов пред "Капитал". Той обясни, че към момента има неизползван капацитет на мощностите, а много от базите позволяват разширения. При по-ударното инвестиране в тях компанията ще може да догони международните си конкуренти, с които се бори на световните пазари.

Друго направление, в което ще се влагат средства от IPO-то, е бизнесът с разплодни яйца. Там "Градус" е сред най-големите три компании в Европейския съюз. "Годишно произвеждаме над 115 млн. разплодни яйца, които изнасяме за повече от 15 държави - Румъния, Ирак, Азербайджан, Гърция, бившите съветски републики. По същество това е производство на генетичен материал, което изисква ноу-хау и ние сме инвестирали много, за да заемаме в момента позиции сред европейските водачи", добави мениджърът на "Градус". Той каза още, че добавената стойност и маржовете в това производство са високи и че бизнесът не е чувствителен от подбиване на цените. "Това е изцяло business to business ориентирано производство и, при веднъж осъществени партньорски взаимоотношения клиентът трудно би сменил доставчика си на яйца, от които произвежда бройлери. Ние гарантираме минимум 85-90% люпилност, което смятаме за свое конкурентно предимство", посочи още Ангелов.

Инвестиционната програма на "Градус" включва и продуктовата линия от месни изделия, включително свинските колбаси. "Ще развиваме новата ни марка специалитети "Аз ям", която само за една година постигна изключително добри резултати", каза Ангелов. Той обясни, че за нуждите на "Аз ям" е изградено изцяло ново предприятие за преработка на меса, което има много голям капацитет и в момента е оползотворен на не повече от 30%. "Минала е само една година от откриването и имаме много големи планове за него", добави Ангелов.

"Ще развиваме още маркетинга, пазарите, не изключваме и някои сливания и придобивания, с които да разширим рязко гамата в сегменти, в които не присъстваме. Например по-висок ценови сегмент", уточни мениджърът. Като представител на основателите на компанията Ангелов заяви, че планираното IPO не е стъпка към излизане от бизнеса (виж интервюто).

Подготовката за борсата минава през преструктуриране на бизнеса, тъй като собствениците му развиват и други дейности - търговия със зърно, производство на олиото "Бисер Олива" и други. Производството на птиче месо и продукти, разплодни яйца, еднодневни пилета и фуражи се движи във фирмите "Градус -1", "Лора-2004", "Жюлив", "Милениум 2000" и "Градус - 98". Сега те са под една шапка в новото дружество "Градус" АД. Нестратегическите дейности са извадени в други предприятия. Собственици на бъдещата публична компанията с равни дялове са Иван и Лука Ангелови (виж инфографиката). Капиталът на новоизлюпеното дружество е 221 млн. лв., формиран чрез парични вноски от по 200 хил. лв. от двамата учредители и непарични вноски под формата на дялове от изброените предприятия.
Ангел Ангелов, управител на "Градус":

Защо искате да сте публични?

Ние виждаме, че компаниите, с които се сравняваме в световен мащаб, са минали по този път на публичността, за да станат такива, каквито са. Покрай другите ни бизнеси, в частност в здравеопазването, видяхме всички предимства на това да бъдеш публичен. Аз съм в управата на "Аджъбадем Сити Клиник". Нашата компания-майка е листната на Малайзийската борса. "Аджибадем" се търгува на Истанбулската борса. Ние сме публична болнична група, в която и Световната банка е акционер. Основният акционер в компанията е вторият по големина в здравеопазването в световен мащаб. Наясно сме с всички утежнения откъм отчетност и прозрачност, които съпътстват публичността, но намираме, че позитивите са повече от негативите. Смятаме, че "Градус" е на нивото да направи следващата стъпка в своето развитие и това е основният ни мотив за борсата.

Какъв интерес очаквате към предлагането?

Подготвяме се от една година за IPO-то и очакваме, че ще наберем над 100 млн. лв. капитал. Предварителното ни проучване показва, че предлагането ще привлече интерес както от местните, така и от чуждестранни инвеститори. Това, което сме видели от доста компании, които в момента се търгуват на БФБ, е, че цялото предлагане го изкупуват обикновено 3-4 пенсионни фонда и няма никаква търговия. Ние целим освен институционални, да влязат и ритейл инвеститори, които създават ликвидността на вторичната търговия. Искаме да сме ликвидна компания от типа на "Софарма".

Разглеждате ли възможността за листване и на чужда борса?

Смятаме, че БФБ е първата и най-подходяща стъпка за нас. Тук сме добре познати, тук са нашите партньори.

Обмисляли ли сте възможностите за изход от компанията в някакъв момент?

За нас това е основен бизнес и смятаме да останем тук задълго като мажоритарни инвеститори. Не планираме продажба на финансов или стратегически инвеститор.
Другите бизнеси на фамилията

Извън бизнеса с пилета интересите на групата са разнопосочни - от болници, през олио, вино, имоти, молове. Вероятно най-големият след хранителния фокус е здравният бизнес. Братята Иван и Лука Ангелови станаха основни инвеститори във веригата "Сити клиник", която през 2016 г. през покупка и сливане с "Токуда" стана мажоритарна собственост на Acibadem при оценка на българския бизнес от 125 млн. евро. Местната фамилия запази над 30% в обединението.

В производителя на олио "Бисер олива" (72 млн. лв. приходи за 2016 г.) основният дял е на братята, но там почти 49% държи украинецът Александър Минов, който има и други компании за олио в страната - "Папас олио" и "Сън фуудс".

Ангел Ангелов и Минов имат и друго общо начинание - заедно с Петър Дудоленски купиха недовършения мол във Варна "Галерия" през 2015 г., а наскоро продадоха половината капитал на сръбския милионер Мирослав Мишкови. Той пък преди години притежаваше "Пикадили", които за кратко после придобиха и Ангелов и Дудоленски. Групата "Градус" има и замразен проект за мол в центъра на Бургас, където притежава парцел, но от години за него текат и реституционни претенции.

Ангелови навлязоха и в производството на вино - с Angel's estate с 1500 декара собствени лозя и капацитет от 1 млн. литра вино.

Двамата братя бяха сочени за близки до бившия министър на земеделието Мирослав Найденов, като "Градус" бе замесена и в скандал с PR поръчки и прехвърлени апартаменти. Групата се оказа собственик на земи в скандала "Дюнигейт" край Несебър. Имената на Лука и Иван Ангелови се появиха и в сделки за покупка на апартаменти в прословутите комплекси на малоимотни магистрати в Приморско. През последните години обаче братята не са влизали в публичното пространство с подобни негативни новини. Ако се изключи миришеща биоцентрала в Нова Загора.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

21 март 2018г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия



Акценти в програмата:
Тенденции и развитие на иновациите в онлайн пазаруването
Иновативни услуги и ритейл стратегии
Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
Тенденции при електронните плащания
Иновации в логистиката при електронната търговия
Маркетплейс революция


Прочетете и това

Два консорциума подадоха оферти за мажоритарния дял на гръцкия газов оператор DESFA Два консорциума подадоха оферти за мажоритарния дял на гръцкия газов оператор DESFA

Приватизационнният договор трябва да бъде подписан до април, а сделката да приключи до юни

19 фев 2018, 272 прочитания

Новият проект на SpaceX Новият проект на SpaceX

Космическата компания на Илън Мъск планира изпращането на 12 хил. сателита, за да осигури бърз интернет в целия свят

19 фев 2018, 1185 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 - 25 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

За да бъдете успешни, фокусирайте се върху крайната цел, но я разбийте на по-малки, постижими цели

На гости в рубриката "Пет минути със..." е Манди Хиксън, бивш пилот на Кралските военновъздушни сили, а към настоящия момент - лектор и коуч

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Как да организираме по-добре работното си време

Няколко основни съвета как да бъдете по-ефективни и фокусирани

Стажове, стипендии, конкурси (8-14 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
5G мрежата променя Зимните олимпийски игри

Олимпиадата в Пьонгчанг е първата, на която се използва най-скоростната мобилна мрежа

Софийски градски съд: завръщане в миналото

Съдийската колегия на новия Висш съдебен съвет ще проведе първия си ключов избор

Кой кой е и колко губи в българските медии

Извън двете големи телевизии почти всички други български медийни компании са на загуба или много ниска печалба

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Лили Рибката"

Полът е вълшебство в модерната приказка на Ясен Григоров

Ново място: Carve Indoor Ski, Board & Bar

Алтернативна на сухата и безснежна зима - първият български спортен център за ски и сноуборд на закрито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 17.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Чуждите инвестиции растат, а Орбан и Борисов имат различия за мигрантите

Емисия

DAILY @7PM // 19.02.2018 Прочетете