H&M се изправя срещу новата онлайн реалност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

H&M се изправя срещу новата онлайн реалност

H&M затваря 170 магазина през 2018 г.

H&M се изправя срещу новата онлайн реалност

Потребителите на компанията намаляват заради появата на онлайн играчи в ритейл сектора

7377 прочитания

H&M затваря 170 магазина през 2018 г.

© Reuters


Инвеститорите са недоволни от политиката на мениджмънта.

Шведската верига H&M увеличава приходите и магазините си през последните години, но не успява да подобрява нивата на печалбата. Оперативната печалба на групата е спаднала с около 50% от 2007 г. насам. Компанията е изправена пред редица предизвикателства, като основната опасност за нея е да бъде изместена от онлайн ритейл играчи в Европа като германския конкурент Zalando или от английската група Asos, която предлага дрехи, разнообразни аксесоари и продукти за красота с безплатна доставка.

Влияние оказват и някои от преките конкуренти на H&M, които oтнемат пазарен дял. Сред тях са ирландската търговска верига Primark и контролираната от най-големия оператор на магазини за дрехи Idintex - веригата за облекла и аксесоари Zara. Продуктите на Primark са на по-ниски цени, което допринася за избора на потребителите, пише Financial Times.

Недоволство сред инвеститорите

H&M, която развива бизнес и в България, представи новата си стратегия в края на януари. Тя предвижда затварянето на 170 магазина в различни държави. Освен това мениджмънтът на групата обяви, че се отказва от поставената цел за ръст на продажби през 2018 г. заради намаляващия брой клиенти. Впоследствие инвеститорите изразиха недоволството си към решението и акциите на компанията спаднаха с 11% до най-ниското ниво от 10 години.

Изпълнителният директор на H&M Карл-Йохан Персон коментира, че са допуснати грешки от ръководството и определи миналата година като разочароваща за компанията. Вече голяма част от инвеститорите започват да се съмняват в управлението на Персон и го критикуват открито. От своя страна той отхвърля обвиненията с мотива, че е силно мотивиран и среща широко одобрение от управителния съвет. Три четвърти от представители на борда са под контрола на бащата на Персон.

Исканията

Според Йоким Олсон, председател на Асоциацията на шведските акционери, това е последният шанс на H&M да спечели отново доверието на акционерите. Те настояват да се изясни и ситуацията около дигитализацията на H&M. Според тях ръководството на компанията умишлено прикрива резултатите от онлайн бизнеса. Олсон е категоричен, че е необходимо да се представят подробности относно дигитализацията и конкретна стратегия с потенциалните рискове.

Ситуацията

Годишните продажби на H&M през 2017 г. са се повишили с 3%. Поради това компанията се е отказала от амбициите си те да нараснат с между 10 и 15% през 2018 г., смятат анализатори.

Шведската група планира да отвори 390 магазина тази година. На практика броят на магазините ще нарасне с 220, тъй като 170 преустановяват своята дейност. Това е най-ниският брой от 2010 г. Магазини ще бъдат открити в страни, в които виждат потенциал за растеж, обясниха от шведската верига. За сравнение, през 2017 г. шведската компания затвори 91 магазина и отвори 491.

Инвеститорите са недоволни от политиката на мениджмънта.

Шведската верига H&M увеличава приходите и магазините си през последните години, но не успява да подобрява нивата на печалбата. Оперативната печалба на групата е спаднала с около 50% от 2007 г. насам. Компанията е изправена пред редица предизвикателства, като основната опасност за нея е да бъде изместена от онлайн ритейл играчи в Европа като германския конкурент Zalando или от английската група Asos, която предлага дрехи, разнообразни аксесоари и продукти за красота с безплатна доставка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK