ВАС потвърди глоба на "Монделийз" заради ползвана снимка на Григор Димитров
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ВАС потвърди глоба на "Монделийз" заради ползвана снимка на Григор Димитров

КЗК приема, че снимките на спортистите имат качеството на рекламни материали, поради което се прави асоциация, че те са рекламни лица на продуктите с марка belVita. По това време Димитров е рекламно лице, но на Rexona и "Балдаран"

ВАС потвърди глоба на "Монделийз" заради ползвана снимка на Григор Димитров

Потребителите могат да се заблудят, че спортистът рекламира BelVita, смятат магистратите и КЗК

Мара Георгиева
7747 прочитания

КЗК приема, че снимките на спортистите имат качеството на рекламни материали, поради което се прави асоциация, че те са рекламни лица на продуктите с марка belVita. По това време Димитров е рекламно лице, но на Rexona и "Балдаран"

© Reuters


Върховният административен съд (ВАС) потвърди санкция за заблуждаваща реклама от 236 хил. лв., наложена през март 2015 г. от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) на "Монделийз България холдинг". Решението е окончателно, а сумата е 0.1% от нетните приходи от продажби на дружеството за 2013 г.

Източник: ebag.bg

Предистория с "BelVita поздравява"

Повод за проучването са снимките на тенисистите Григор Димитров и Цветана Пиронкова, публикувани през февруари 2014 г. на фейсбук страницата на една от търговските марки на "Монделийз – бисквитите "belVita Добро утро!". Снимките са брандирани с логото на бисквитите, а в текста отстрани се съдържа подкрепа към спортистите с "BelVita поздравява...".

През октомври 2014 г. Григор Димитров подава жалба до КЗК, в която твърди, че снимката му е използвана без негово и на фотографа съгласие. Тенисистът обръща внимание, че осъществява стопанска дейност на територията на България и е рекламно лице на "Юниливър" за марката дезодоранти Rexona и на "Балдаран спринг" за изворната вода "Балдаран". Според Димитров "Монделийз" е нарушила моралните му права и е нанесла преки щети на дейността и финансовото му състояние.

Тези аргументи обаче не са уважени и в крайна сметка КЗК отхвърли жалбата на спортиста, който получи обяснение, че не може да претендира за неправомерно използване на снимката му, защото не е предприятие. А по отношение на авторските права комисията постанови, че те не са обект на защита от антимонополния закон.

По-късно обаче обаче адвокатите на Григор Димитров подават жалба по друг член на антимонополното законодателство за заблуждаваща реклама. В резултат на това КЗК се самосезира по казуса и преразглежда случая.

Снимки и/или рекламни материали

В становищата си по преписката от "Монделийз" отбелязват, че текстът към снимките е израз на подкрепа към спортистите и по никакъв начин не съдържа рекламно твърдение, нито друго, което да е от естество да пренасочи търсенето на потребителите или да наруши нормалната конкурентна среда. Освен това от компанията допълват, че публикациите нямат за цел да привличат потребители, нито са реклама.

Антимонополната комисия обаче установява, че Димитров и Пиронкова не са рекламни лица на марката, че не е получено тяхното съгласие и дори не са уведомени за това. КЗК приема, че снимките на спортистите имат качеството на рекламни материали, поради което се прави асоциация, че те са рекламни лица на продуктите с марка belVita. Според регулатора по този начин се въвеждат в заблуждение потребителите, че тенисистите промотират, препоръчват и харесват въпросните бисквити. Комисията констатира, че става въпрос за "заблуждаваща реклама по отношение на начина на представянето й".

КЗК определя нарушението като леко заради това, че рекламата има ограничен обхват - проведена е само във фейсбук на страницата на "Белвита България", липсва масово и организирано използване на рекламните снимки във всички видове медии – електронни, печатни, външни и други, и затова неблагоприятните последици от извършеното нарушение не могат да се определят като значителни. Освен това при започване на разследването снимките са свалени от фейсбук.

Становището на съда

В своето решение ВАС изцяло споделя констатациите на КЗК за извършеното нарушение. Според съда търговската марка съставлява фирмената идентичност. С поставянето й върху даден продукт или стока се означава принадлежността към определен производител, разпространител и т.н. В случая чрез полагането на логото на бисквитите belVita върху снимките на тенисистите се създава връзка на тези личности с продукта с цел популяризирането му. Представени по този начин, снимките се превръщат в рекламни материали, чието ясно послание е, че известните български спортисти са негови рекламни лица, които използват, подкрепят или поддържат продукта.

Според ВАС, макар да няма фактическо твърдение за подкрепа от страна на спортистите на продуктите belVita, е налице възможност потребителят да бъде заблуден или поне у него да се създаде съмнение за такава връзка между лицето от снимката и продукта.

Решението на ВАС е подписано с особено мнение от съдиите Теодора Николова и Димитър Първанов. Според тях, "ако има подвеждане или заблуждение у възприемащите публикациите, то не е относно свойствата и качествата на рекламирания продукт, а евентуално относно отношението на уважаваните и обичани български спортисти към този продукт (при безспорно установената липса на договорни отношения за реклама между спортистите и производителя на бисквитите)". Според двамата съдии изводът, че "деянието създава възможност за увреждане на конкурентите", не е мотивиран и не почива на никакви доказателства.

Върховният административен съд (ВАС) потвърди санкция за заблуждаваща реклама от 236 хил. лв., наложена през март 2015 г. от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) на "Монделийз България холдинг". Решението е окончателно, а сумата е 0.1% от нетните приходи от продажби на дружеството за 2013 г.

Източник: ebag.bg

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK