Холандската Takeaway.com купува BGMenu за 10.5 млн. евро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Холандската Takeaway.com купува BGMenu за 10.5 млн. евро

Сегашният мениджмънт ще продължи да развива бизнеса в региона. Основателят Владимир Давчев (на снимката) ще управлява заедно със Зорница Чугреева, която е изпълнителен директор

Холандската Takeaway.com купува BGMenu за 10.5 млн. евро

Купувачът, който е с пазарна оценка от 2.3 млрд. евро, ще придобие цялата компания и поделението й в Румъния

Константин Николов
50712 прочитания

Сегашният мениджмънт ще продължи да развива бизнеса в региона. Основателят Владимир Давчев (на снимката) ще управлява заедно със Зорница Чугреева, която е изпълнителен директор

© Юлия Лазарова


Нов голям играч навлиза в сектора за доставка на храни в България. Листваната на борсата в Амстердам Takeaway.com придобива "Хелоу хънгри", компанията зад тукашния лидер на пазара BGMenu, в сделка за 10.5 млн. евро. Холандската група придобива 100% от дружеството, плаща цената в кеш и ще инвестира допълнителни средства в България и Румъния.

Посока Източна Европа

Чрез сделката Takeaway.com разширява присъствието си в Източна Европа, след като вече е лидер в Германия, Холандия, Полша, Белгия и Австрия. От своя страна BGMenu и румънският бизнес на "Хелоу хънгри" - Oliviera, ще продължат да се развиват със сегашния си мениджмънт. Основателите: досегашният мажоритарен акционер Владимир Давчев и изпълнителният директор Зорница Чугреева, ще управляват новия бизнес на Takeaway.com в региона. Сред останалите акционери в "Хелоу хънгри" са фондът LAUNCHub Ventures и съоснователят на "Телерик" и "Телерик академия" Васил Терзиев.

"Сделката с Takeaway.com е нещо, към което винаги сме се стремили, защото залага на дългосрочния растеж на бизнеса. Докато досегашните предложения към нас бяха с краткосрочен хоризонт и се стремяха към съкращаване на разходите и бърза печалба, Takeaway.com планира огромни инвестиции в България и Румъния", заяви Давчев пред "Капитал". Според него BGMenu добавя по 150 ресторанта на месец в портфолиото си. Той допълни, че за него и Чугреева ще е голям опит да продължат да се развиват като мениджъри и предприемачи в такава голяма група.

Официални данни за пазара на доставки на храни няма, но според източници от бранша дневните поръчки са около 200 000, от които едва 7% са онлайн. Най-големият потенциал е именно в поръчките през интернет и в близките години там се очаква най-голям растеж. Основният бизнес на "Хелоу хънгри" е именно през уебпоръчки. Давчев и Чугреева планират да развиват компанията и екипа, като искат да го утроят в следващите 1-2 години. В момента той е от около 62 души (без куриерите) и включва маркетинг, продажби, IT и др. Бурно расте и бизнесът в Румъния чрез местното подразделение Oliviera. Приходите на българското дружество са нараснали с над 120% до 1.23 млн. лв. за последната отчетена година - 2016 г., макар да продължава да е на голям минус заради инвестициите в разширяване на платформата.

В официалното изявление за сделката изпълнителният директор и основател на Takeaway.com Жиц Гроен коментира, че планират в България и Румъния да използват опита си от друг регионален пазар. "С придобиването на BGmenu добавяме към бизнеса си един бързо развиващ се пазар за доставка на храна със значително количество потребители. В България планираме да приложим същата стратегия, която доведе до бърз ръст на бизнеса ни и в Полша – Pyszne.pl.", заяви той.

Създадената преди 18 години фирма тръгва с локални доставки в Амстердам и постепенно се разширява географски към други страни. Развива технологична платформа и в момента е лидер на почти всички пазари, на които присъства. През 2016 г. прави публично предлагане на борсата в Амстердам и в момента пазарната й капитализация е над 2.3 млрд. евро. Резултатите за цялата 2017 г. излизат в края на месеца, а за първото полугодие Takeaway.com е изпълнила 32 млн. поръчки (основният показател за този бизнес), с 43% повече от предишната година. Приходите са нараснали с 53% до 77 млн. евро. Компанията е на загуба заради продължаващата си експанзия и инвестиции в маркетинг.

Първият голям exit за LAUNCHub Ventures

Сделката е и първият голям exit (излизане от инвестиция чрез продажба) в портфейла на LAUNCHub Ventures, като от фонда се надяват това да е първият от поредица сделки "от подобен и по-мащабен размер". С няколко увеличения на капитала фондът държи около 24% в "Хелоу хънгри".

"През последните четири години, откакто ние инвестираме в тяхната компания и работим с техния екип, се убедихме, че Зори и Влади не само притежават безкрайна амбиция и желание да развиват фирмата, но и са фокусирани върху постоянното подобряване на услугите за своите клиенти. Това е и причината за повече от десетократното увеличение на бизнеса им, за успешното им навлизане и лидерска позиция и на румънския пазар и развитието на екипа", заяви пред "Капитал" Тодор Брешков, съосновател и партньор в LAUNCHUb Ventures.

Това е втори опит за продажба на чужд инвеститор на "Хелоу хънгри". През 2015 г. компанията сключи сделка с лидера на турския и арабския пазар Yemek Sepeti, който купи миноритарен дял от 13.4% в българската фирма. Идеята беше след време новият акционер да придобие изцяло бизнеса в България и Румъния. Впоследствие обаче Yemek Sepeti беше купена от базираната в Берлин Delivery Hero, която пък продаде дела в "Хелоу хънгри" на групата foodpanda, която вече имаше и българско дружество - "Фуудпанда България". Така в компанията навлезе един от основните й конкуренти. След дълги преговори за сливане в крайна сметка от "Хелоу хънгри" решиха да продължат като независима компания чрез нов рунд на финансиране. В него отново участваха LAUNCHUb Ventures, както и други инвеститори като Терзиев.

Нов голям играч навлиза в сектора за доставка на храни в България. Листваната на борсата в Амстердам Takeaway.com придобива "Хелоу хънгри", компанията зад тукашния лидер на пазара BGMenu, в сделка за 10.5 млн. евро. Холандската група придобива 100% от дружеството, плаща цената в кеш и ще инвестира допълнителни средства в България и Румъния.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK