С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 фев 2018, 11:04, 44222 прочитания

Холандската Takeaway.com купува BGMenu за 10.5 млн. евро

Купувачът, който е с пазарна оценка от 2.3 млрд. евро, ще придобие цялата компания и поделението й в Румъния

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нов голям играч навлиза в сектора за доставка на храни в България. Листваната на борсата в Амстердам Takeaway.com придобива "Хелоу хънгри", компанията зад тукашния лидер на пазара BGMenu, в сделка за 10.5 млн. евро. Холандската група придобива 100% от дружеството, плаща цената в кеш и ще инвестира допълнителни средства в България и Румъния.

Посока Източна Европа


Чрез сделката Takeaway.com разширява присъствието си в Източна Европа, след като вече е лидер в Германия, Холандия, Полша, Белгия и Австрия. От своя страна BGMenu и румънският бизнес на "Хелоу хънгри" - Oliviera, ще продължат да се развиват със сегашния си мениджмънт. Основателите: досегашният мажоритарен акционер Владимир Давчев и изпълнителният директор Зорница Чугреева, ще управляват новия бизнес на Takeaway.com в региона. Сред останалите акционери в "Хелоу хънгри" са фондът LAUNCHub Ventures и съоснователят на "Телерик" и "Телерик академия" Васил Терзиев.

"Сделката с Takeaway.com е нещо, към което винаги сме се стремили, защото залага на дългосрочния растеж на бизнеса. Докато досегашните предложения към нас бяха с краткосрочен хоризонт и се стремяха към съкращаване на разходите и бърза печалба, Takeaway.com планира огромни инвестиции в България и Румъния", заяви Давчев пред "Капитал". Според него BGMenu добавя по 150 ресторанта на месец в портфолиото си. Той допълни, че за него и Чугреева ще е голям опит да продължат да се развиват като мениджъри и предприемачи в такава голяма група.

Официални данни за пазара на доставки на храни няма, но според източници от бранша дневните поръчки са около 200 000, от които едва 7% са онлайн. Най-големият потенциал е именно в поръчките през интернет и в близките години там се очаква най-голям растеж. Основният бизнес на "Хелоу хънгри" е именно през уебпоръчки. Давчев и Чугреева планират да развиват компанията и екипа, като искат да го утроят в следващите 1-2 години. В момента той е от около 62 души (без куриерите) и включва маркетинг, продажби, IT и др. Бурно расте и бизнесът в Румъния чрез местното подразделение Oliviera. Приходите на българското дружество са нараснали с над 120% до 1.23 млн. лв. за последната отчетена година - 2016 г., макар да продължава да е на голям минус заради инвестициите в разширяване на платформата.



В официалното изявление за сделката изпълнителният директор и основател на Takeaway.com Жиц Гроен коментира, че планират в България и Румъния да използват опита си от друг регионален пазар. "С придобиването на BGmenu добавяме към бизнеса си един бързо развиващ се пазар за доставка на храна със значително количество потребители. В България планираме да приложим същата стратегия, която доведе до бърз ръст на бизнеса ни и в Полша – Pyszne.pl.", заяви той.

Създадената преди 18 години фирма тръгва с локални доставки в Амстердам и постепенно се разширява географски към други страни. Развива технологична платформа и в момента е лидер на почти всички пазари, на които присъства. През 2016 г. прави публично предлагане на борсата в Амстердам и в момента пазарната й капитализация е над 2.3 млрд. евро. Резултатите за цялата 2017 г. излизат в края на месеца, а за първото полугодие Takeaway.com е изпълнила 32 млн. поръчки (основният показател за този бизнес), с 43% повече от предишната година. Приходите са нараснали с 53% до 77 млн. евро. Компанията е на загуба заради продължаващата си експанзия и инвестиции в маркетинг.

Първият голям exit за LAUNCHub Ventures

Сделката е и първият голям exit (излизане от инвестиция чрез продажба) в портфейла на LAUNCHub Ventures, като от фонда се надяват това да е първият от поредица сделки "от подобен и по-мащабен размер". С няколко увеличения на капитала фондът държи около 24% в "Хелоу хънгри".

"През последните четири години, откакто ние инвестираме в тяхната компания и работим с техния екип, се убедихме, че Зори и Влади не само притежават безкрайна амбиция и желание да развиват фирмата, но и са фокусирани върху постоянното подобряване на услугите за своите клиенти. Това е и причината за повече от десетократното увеличение на бизнеса им, за успешното им навлизане и лидерска позиция и на румънския пазар и развитието на екипа", заяви пред "Капитал" Тодор Брешков, съосновател и партньор в LAUNCHUb Ventures.

Това е втори опит за продажба на чужд инвеститор на "Хелоу хънгри". През 2015 г. компанията сключи сделка с лидера на турския и арабския пазар Yemek Sepeti, който купи миноритарен дял от 13.4% в българската фирма. Идеята беше след време новият акционер да придобие изцяло бизнеса в България и Румъния. Впоследствие обаче Yemek Sepeti беше купена от базираната в Берлин Delivery Hero, която пък продаде дела в "Хелоу хънгри" на групата foodpanda, която вече имаше и българско дружество - "Фуудпанда България". Така в компанията навлезе един от основните й конкуренти. След дълги преговори за сливане в крайна сметка от "Хелоу хънгри" решиха да продължат като независима компания чрез нов рунд на финансиране. В него отново участваха LAUNCHUb Ventures, както и други инвеститори като Терзиев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чуждите инвестиции в българския IT сектор са скочили с 300% за три години Чуждите инвестиции в българския IT сектор са скочили с 300% за три години

Според данните на fDi Markets само през миналата година е имало 16 нови проекта на обща стойност 240 млн. долара

7 дек 2019, 203 прочитания

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 899 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Инициативата BEPS: Данъчните вече знаят всичко за холдинговата група

Получените отчети от мултинационалните компании могат дa предизвикат проверка от НАП, ако тя се усъмни в отклоняване на печалби към други държави

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10