Белгийската "Малмар" се отказа от завод в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Белгийската "Малмар" се отказа от завод в България

Белгийската компания произвежда различни части за автобуси, камиони, кранове, строителна техника и др.

Белгийската "Малмар" се отказа от завод в България

Причината е липсата на качествени работници, но машиностроителната компания запазва инженерите

16304 прочитания

Белгийската компания произвежда различни части за автобуси, камиони, кранове, строителна техника и др.

© Malmar


Белгийската "Малмар", която през 2016 г. обяви намеренията си да изгради завод за части край Пловдив, се е отказала от инвестицията. Компанията е решила и да прекрати производството, което се извършваше в помещения под наем. Причината за оттеглянето й е липсата на качествена работна ръка за производството, научи "Капитал" от компанията.

Намерения

Malmar стъпи в България преди две години, като нае 1000 кв.м за производството на части за тежкотоварна техника. Тогава от компанията обявиха, че планират да построят собствено предприятие в икономическата зона край Пловдив. Ясни станаха дори и някои от параметрите на проекта, като се очакваше заводът да е с площ от около 4 хил. кв.м и в него да работят 150 души. От 2006 г. компанията има завод в Латвия, а в Белгия се намират централата и логистиката. България беше избрана като нискоразходна локация и фокусът се предвиждаше да бъде изключително върху производството.

Промяна в плановете

Първоначално заводът се очакваше да бъде открит в края на 2016 г., но след това беше отложен за следващата година. Сега става ясно, че проектът окончателно е отпаднал от плановете на белгийската компания. "Плановете ни се промениха драстично. Заради много ниската производителност на българските работници решихме да спрем производството в Пловдив", каза собственикът и управител на дружеството Дорсан де Буише за "Капитал". На щат в компанията остават шестима инженери и един административен служител. "Те ще работят дистанционно за завода в Латвия и за Белгия", уточни Де Буише.

Компанията

Белгийската Malmar е създадена като металообработваща компания преди 70 години. Днес произвежда различни части за автобуси, камиони, кранове, строителна техника и т.н., а сред клиентите й са марки като Volvo, Renault, Caterpillar и Atlas Copco. Пряк собственик на българската "Малмар" е белгийското дружество Sabidor Invest.

Все още няма резултати за миналата година, които да дадат представа за бизнеса на компанията в страната. Липсва информация и за броя на наетите работници, но отчетът за 2016 г. показва 60 хил. лв. разходи за заплати за непълна година (компанията е регистрирана през май). "Малмар" е имала 272 хил. лв. приходи от продажби и още 274 хил. лв. непродадена продукция, а резултатът за годината е загуба от 71 хил. лв.

Белгийската "Малмар", която през 2016 г. обяви намеренията си да изгради завод за части край Пловдив, се е отказала от инвестицията. Компанията е решила и да прекрати производството, което се извършваше в помещения под наем. Причината за оттеглянето й е липсата на качествена работна ръка за производството, научи "Капитал" от компанията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

32 коментара
  • 1
    historama avatar :-|
    historama

    След 2001г. ДС и русофилите направиха всичко възможно за да се спрат реформите. Във всички области, включ. и в образованието.
    За патрЕотарите - русофили най-важното е да можеш да рецитираш "аз съм българче" - другото е.и му майката

  • 2
    uao1450465424483399 avatar :-|
    Monica St

    60,000 лева разходи за заплати ..... нямало качествена работна ръка? Създаването на качествена работна ръка взема време. (Персонала трябва да се обучи, после докато се усъвършенстват в дейността си може да вземе години.) В момента наели само 1,000 квм. и планували завод от 4хил. кв.м? Че това какво е?

  • 3
    uao1450465424483399 avatar :-|
    Monica St

    До коментар [#1] от "historama":
    Напушила те е парата и трябва да я изпуснеш някъде, където други да ти четат приказките без съдържание.
    Заковал си си очите в огледалото за обратно виждане и ако я караш така живота ти ще мине без да прогресираш, а може и назад да дръпнеш даже. Ако има между русофилите глупаци, то май може да се окаже, че русофобите са по-големи и то в пъти, че освен да се мазнят на Брюксел и Вашингтон за друго не се вижда дали ги бива.

  • 4
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    Няма качествени работници за без пари, затова си тръгват. някой консултант ги е излъгал, че ще намерят работници за 300 евро и тая малка фирмичка юруш на маслините... Това, че фирмата е белгийска не значи автоматично, че е добра.
    В момента има много чисто български фирми, които плащат добри заплати и инвестират много по-големи суми от разни измислени западни инвеститорчета...

  • 5
    soren avatar :-?
    soren

    Ако на шестима инженери и един администратор са плащани заплати от 1000 лв. + 12% осигуровки за сметка на работодател, сумата отива доста над обявените 60 хил. годишно. Изглежда, наистина са разчитали да намерят качествени машиностроителни работници за минимална заплата.

  • 6
    batgad avatar :-|
    batgad

    Много е готино. Искат качествени работници, но за нищожни заплати. Избрали България заради ниските разходи за труд. Мерси от такива инвеститори.

  • 7
    aussie avatar :-|
    aussie

    Ако произвеждат това от снимката са им трябвали заварчици на минимална заплата.

  • 8
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    Аз друго не можах да разбера. Не че твърдя че българските работници са много работливи, но според статията тази инвестиция така и не се е състояла, тоест български работници така и не са наети. Е как разбраха че не са производителни?? По - ми намирисва на кисело грозде цялата история, явно са търсили хора за по 500 лева, естествено не са намерили и бързо бързо са си били камшика. Няма лошо- но да си го бяха казали правичката.

  • 9
    plc1490297565520267 avatar :-|
    Aldi Mitov

    От личен опит мога да ви кажа, че средностатистическия български работник, много добре си знае интереса. Ако му дадат 800-1000лв заплата, ще работи точно като за толкова. Ако му дадат 3000лв заплата ще идва и извънредно по собствено желание (особено ако е извън София).
    Аз често имам вземане даване с разни англичани, немци - на тях идеята им е да плащат малко и да получават много в замяна и са недоволни когато не им излизат сметките. Нямат никакво намерение да дават немски заплати в България, че дори и на 50% от това, което плащат в Германия се цупят. Така че тези белгисйки юнаци да си ходят - и без това да наемеш 1дка не е кой знае какъв подвиг, и аз мога да го направя с лични средства, че даже ще го и купя този един дка.

  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#5:"soren"]Ако на шестима инженери и един администратор са плащани заплати от 1000 лв. + 12% осигуровки за сметка на работодател, сумата отива доста над обявените 60 хил. годишно. Изглежда, наистина са разчитали да намерят качествени машиностроителни работници за минимална заплата.[/quote]Съмнявам се веднага да са наели 6 инженери. Фирмата е регистрирана през май и най-вероятно в началото е имала един-двама служители. За 2016-та се съмнявам да са имали повече от 10-20 човеко-месеца. Което прави разход между 3 и 6 хиляди на човеко-месец. За инженери в Пловдив това не е малко.

    А то не е ясно дали в началото всичките са били инженери. Обикновено една от първите длъжности е секратарката. Така, че заплатата за инженерите може и да е над този диапазон.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK