Китайската Geely вече притежава близо 10% от Daimler
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китайската Geely вече притежава близо 10% от Daimler

Председателят и основател на Zhejiang Geely Holding Group Ли Шуфу

Китайската Geely вече притежава близо 10% от Daimler

Собственикът на Volvo ще се опита да изгради алианс за разработване на автономни коли

4401 прочитания

Председателят и основател на Zhejiang Geely Holding Group Ли Шуфу

© Reuters


Китайската автомобилна компания Geely увеличи до близо 10% дела си в германската Daimler и си е поставила за цел да изгради алианс за съвместно разработване на автономни коли. Инвестирайки 9 млрд. долара, основателят и най-голям акционер в Geely - Ли Шуфу, се надява да участва в определяне бъдещето на сектора в конкуренция с такива имена като Tesla, Google и Uber. В резултат на сделката китайската компания става и най-големият частен акционер в производителя на Mercedes.

"Успехът и достигането на връх в технологиите са постижими посредством приятели, партньори, съюзи и настройване към нов начин на мислене по отношение на съвместна работа и взаимопомощ. Инвестицията ми в Daimler рефлектира върху точно тази стратегическа визия", коментира председателят на китайския холдинг Ли Шуфу. Засега нямаме планове да увеличаваме допълнително дела си, каза още той.

"Daimler има удоволствието да обяви, че с Ли Шуфу може да спечели още един акционер с поглед към бъдещето, който е убеден в иновационната ни сила, стратегия и бъдещ потенциал", се казва в съобщението на германската компания.

Daimler е единственият голям германски автопроизводител, който не се контролира от фамилия. Мажоритарен собственик във Volkswagen е кланът Порше-Пийх, в BMW дял от 47% държат Зузане Клатен - най-богатата германка, и брат ѝ Щефан Кандт.

Последната сделка показва желанието на Geely да се превърне в конгломерат от ранга на Volkswagen с различни брандове на пазара, като портфолиото й вече включва известните брандове като Lotus и Volvo, пише Financial Times. Тя идва само няколко седмици след като китайската компания купи и част от производителя на камиони Volvo AB за 3.9 млрд. долара. Освен това Geely е собственик на London Electric Vehicle Company и Terrafugia, като държи и 49% в малайзийската Proton.

Бъдеща симбиоза

По информация на Financial Times Geely ще търси среща с ръководството на Daimler, за да представи желанието си заедно да разработват автономни автомобили. Както и да използва разработките за електрическите батерии на германската компания. Daimler се счита за една от най-напредничавите в разработването на изцяло електрически автомобили, като се очаква да пусне няколко модела на пазара до 2022 г. В тази връзка Geely ще се надява бъдещото сътрудничество да й даде "нужния тласък", който да й осигури предимство пред останалите големи играчи в индустрията. Източник на Reuters, запознат с мисленето на Ли Шуфу, казва, че в света вероятно ще останат само два или три производителя на автомобили и затова той търси тези, които имат технологично предимство.

Китай като най-големия пазар на автомобили в света е желана дестинация за големите производители. На този фон електрическите автомобили остават на фокус, тъй като тенденцията е за бум в сегмента в близкото бъдеще. За сравнение, BMW преговаря с Great Wall за изработването на напълно електрически модел Mini за територията на страната, а Ford планира да пусне електроколи за масова експлоатация под друг бранд в сътрудничество с местната Zotye.

Берлин не е доволен

В Западна Европа като цяло и в Германия в частност не се гледа с добро око на достъпа на китайски инвеститори до високи технологии чрез придобиването на акционерни дялове. До фирми за рoботика като Kuka и Kion те бяха допуснати след продължителни консултации с ръководството и другите акционери.

Матиас Махинг, зам.-министър на икономиката, коментира, че следващата седмица в Сохия министрите на икономиката на ЕС ще обсъждат как по-добре да защитят стратегически европейски компании от нежелани инвеститори. "Важно е Европа да бди на кои ключови европейски технологии са хвърлили око чуждестранни стратегически инвеститори."

Освен за среща в началото на следващата седмица китайците планират и разговори с високопоставени представители на германското правителство в Берлин, съобщи Reuters. Източници на агенцията казват, че китайската компания възнамерява да бъде дългосрочен поддържащ инвеститор.

Китайската автомобилна компания Geely увеличи до близо 10% дела си в германската Daimler и си е поставила за цел да изгради алианс за съвместно разработване на автономни коли. Инвестирайки 9 млрд. долара, основателят и най-голям акционер в Geely - Ли Шуфу, се надява да участва в определяне бъдещето на сектора в конкуренция с такива имена като Tesla, Google и Uber. В резултат на сделката китайската компания става и най-големият частен акционер в производителя на Mercedes.

"Успехът и достигането на връх в технологиите са постижими посредством приятели, партньори, съюзи и настройване към нов начин на мислене по отношение на съвместна работа и взаимопомощ. Инвестицията ми в Daimler рефлектира върху точно тази стратегическа визия", коментира председателят на китайския холдинг Ли Шуфу. Засега нямаме планове да увеличаваме допълнително дела си, каза още той.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK