ПИМК пуска първия си интермодален влак от Пловдив за Турция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ПИМК пуска първия си интермодален влак от Пловдив за Турция

ПИМК пуска първия си интермодален влак от Пловдив за Турция

Компанията планира и влак за Австрия през Сърбия

Калина Горанова
22773 прочитания

© ПИМК


Автомобилната ПИМК пуска от днес интермодален влак за Турция. Той ще тръгва всеки петък от интермодалния терминал край Пловдив и в събота ще разтоварва в Черкезкьой, Турция. Оттам той ще потегля обратно за България и в неделя ще бъде обратно в терминала в Пловдив. Това съобщи пред "Капитал" Илиян Филипов, един от двамата собственици на ПИМК.

Компанията спечели концесията на терминала, намиращ се в района на гара Тодор Каблешков, през миналата година. Превозвачът ще го стопанисва за срок от 27 години през дружеството си "Терминали", като компанията беше и единствен кандидат.

Влакове и ремаркета

"Има интерес от много турски фирми към влака", заяви Филипов, като допълни, че за първия влак ще има товари на 5 компании и 20 турски ремаркета.

Влакът за Турция ще бъде товарен с по 34 ремаркета. "Това означава, че 34 ремаркета няма да се движат по пътищата", каза Филипов, като концепцията на блок-влаковете, които са много популярни в Европа, е да облекчат трафика по пътищата и да се намалят вредните емисии. До седмица - две влаковете за Турция ще тръгват два пъти седмично от Пловдив.

Бъдещите планове на компанията предвиждат да се пусне и още един влак от Пловдив за Австрия, като той ще бъде с по 30 ремаркета, тъй като ще минава през Сърбия, където има ограничения за дължината на влака.

ПИМК ще развива блок-влака сама. През 2016 г. ПИМК инвестира и в жп транспорт, като създаде своя товарна железопътна компания - "ПИМК рейл", като закупи локомотиви и специални джоб-вагони за ремаркета. Преди създаването на собствената си жп компания ПИМК работеха с жп превозвачи, като от 2015 г. направиха съвместен проект с DB Schenker и поделението на Deutsche Bahn в България "Ди Би Шенкер рейл България" за влак, свързващ Русе с Нюрнберг, минавайки през Румъния, Унгария и Австрия.

Концесия за изпълнение

Според решението на правителството от миналата година концесионерът на интермодалния терминал, построен по оперативна програма "Транспорт", ще трябва да инвестира 15.1 млн. лв. От тях 2.23 млн. лв трябва да бъдат вложени през първите две години. Определено беше и фиксирано годишно плащане в размер на 60 хил. лв., както и променливо, което ще е за 10% от нетните приходи за всички дейности, свързани с ползването на терминала. Концепцията на терминала беше той да бъде изграден с европари и впоследствие да се намери стопанин, който да го оперира и да инвестира в нужната техника.

Договорът за строителство беше за 14 млн. лв., а изпълнител на проекта "Трейс груп". Върху площ от 71 хил. кв.м са изградени площадки за товарене и разтоварване, за складиране на контейнерите, места за хладилници, административна сграда, митнически склад, паркинги за товарни и леки автомобили и КПП.

От ПИМК обясниха, че вече са закупили машина за товарене на влаковете, като е поръчана и нова, която трябва да заработи в края на април - началото на май. Отделно трябва да се построят и още 3 коловоза.

Автомобилната ПИМК пуска от днес интермодален влак за Турция. Той ще тръгва всеки петък от интермодалния терминал край Пловдив и в събота ще разтоварва в Черкезкьой, Турция. Оттам той ще потегля обратно за България и в неделя ще бъде обратно в терминала в Пловдив. Това съобщи пред "Капитал" Илиян Филипов, един от двамата собственици на ПИМК.

Компанията спечели концесията на терминала, намиращ се в района на гара Тодор Каблешков, през миналата година. Превозвачът ще го стопанисва за срок от 27 години през дружеството си "Терминали", като компанията беше и единствен кандидат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    След като повозиха с шейна Московски на Боровец и взеха локомотиви от БДЖ , защо да не пуснат интермодален влак, но в България иначе няма корупция.

  • 2
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Повече интермодален транспорт =
    * по-малък трафик по и без друго тясната ни пътна мрежа;
    * по-малко катастрофи с човешки жертви;
    * по-малко натоварване на КПП-тата, изнесени митници;
    * по-малко въглеродни емисии;
    * по-малък внос на горива от Русия;
    * бизнес за нашите електропроизводители, евентуално ВЕИ;
    * по-евтин транспорт;
    * повече такси за НКЖИ.
    ------
    Приветствам. Дано се случи и на други места, с още компании и трасета.

  • 3
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Е разгеле - за това се говори от едно 10 години.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "misho73":

    Като пионерен пример е супер, но все още доста слабичко. 34 камиона по 2 пъти седмично vs. 1200 тира ежедневно на вход на Кап. Андреево. Също и курсът е много къс - от Дарданелите до Пловдив. На теория блок-влаковете са ефективни при големите дистанции. Май дотук най-голямото предимство е финтирането на опашките на КПП-то. Лятото особено се вижда, как когато колоните на Русе и Калотина стигнат и запушат близките пътни възли, АПИ нарежда на митниците да хлопнат кепенци, докато се източи опашката. Лятото има периоди по 1-2-3 дена, в които България живее в условията на търговско ембарго по тази причина. Причината това да не се разчува е единствено тази, че като стигне опашката от турска страна до Одрин, там ги известяват, че "българите пак не пускат" и изобщо да не потеглят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK