С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 9 юли 2018, 8:00, 6202 прочитания

Складове и стоки – растящата нова екосистема около нас

Как ръстът в реалната икономика неизбежно води до ръст в търсенето на логистични площи и кои са зоните за развитие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ето една прогноза. Така както през миналото десетилетие офисите един по един започнаха да излизат от жилищните квартали и да се концентрират в специално построени бизнес сгради, които от своя страна постепенно се групират в клъстери, през следващото десетилетие същото ще се случва със складовете. Все повече модерни, нови постройки, предназначени за стоки и логистика, ще се появяват около транспортните артерии, опасващите големите градове и индустриалните зони.

Разрастването на този сегмент от пазара на недвижими имоти е резултат от няколко ключови фактора – ръста на потреблението, обемите на електронната търговия, преструктурирането на веригите за доставки, захранващи индустриалните производства. В глобален мащаб ръстът на търговията и стоките, които се обслужват от логистичните центрове, през последните години изпреварва общия икономически ръст. Какви процеси обслужват те? Четири основни категории, които понякога се припокриват: бизнес към бизнес дистрибуция, ритейл дистрибуция, бизнес към крайни потребители (в това число електронна търговия), доставки на компоненти за индустриални производства.
East Ring
е логистичен парк на 24 минути от центъра на София, малко преди Нови хан.

С бърз излаз до магистралите "Тракия" и "Хемус", международните пътища Е79 и този до Калотина, само на няколко километра от железопътна гара и летище София.
Общата площ на парка е 220 000 кв.м. с капацитет да бъдат застроени 90 000 кв. м.
складови и индустриални халета. Към днешна дата функционират 2 сгради с обща
РЗП 12 800 кв.м.

Собствен водоизточник, собствени трафопостове, оптичен кабел с максимална мощност, резервно захранване и възможност за свързване с газопреносната мрежа.

В момента се строи трета сграда – сух склад с РЗП 12 800 кв.м, подходяща и за леко
производство. Складовите площи са 11 650 кв.м, офис площите – 1150.

Светла височина в складовите помещения - 10.5 м,
товароносимост на пода - 5 т/кв.м.
Стоманобетонна конструкция.
Собствена фотоволтаична инсталация.
BREEM сертификат.

Планирани са следващи фази на разрастване, с които застроената площ постепенно да
достигне 90 хил. кв.м складове за различни нужди, включително хладилни складове, производствени халета и сухи складове.

Инвеститор и мениджър на парка е "Ист ринг ЛП", чиито акционери са с дългогодишен опит в изграждането и управлението на индустриални и търговски площи – реализирани над 300 000 кв.м – Techomarket, Praktiker, Billa, Baumax, Metro.

За контакти:
glorient@glorient-bg.com
02/8173532



Нови сгради за все повече стоки

За много компании логистиката е част от бизнес модела им – миналата година Lidl България например инвестира във втори собствен логистичен център близо до Ямбол. За друга, все по-разрастваща се, част от фирмите е важно обслужването на товарите и нужните за това площи да следват гъвкавото развитие на бизнеса. "Взели сме решение, че динамиката на бизнеса ни не бива да зависи от сграда", казва Петър Пачев, ръководител отдел "Фирмена собственост" в "Евро 07". Компанията е доставчик на резервни авточасти, масла и сервизно оборудване, наемател в логистичния парк East Ring.

Дилемата е подобна на наемането на офис – удобно е той да се свива и разраства паралелно с плановете на фирмата, удобно е друг да се грижи за сградите, поддръжката, инфраструктурното им осигуряване. Това идва с цена. Алтернативата е цената на капитала, който фирмите биха заключили в собствени сгради, и цената да бъдат управлявани от вътрешен мениджмънт.



В единия или в другия случай, в България също, броят и площта на логистичните паркове расте. Прогнозата на Владимир Гюрджиев, мениджър индустриални и логистични площи във Forton/Cushman&Wakefield, е такава: "Логистиката е лакмус на икономиката и ръстът в реалната икономика неизбежно води до ръст в търсенето на логистични площи. В средносрочен план ще се запази тенденцията за ръст в търсенето на складови площи под наем с темп около 10-15% годишно, като същевременно ръстът на наемните цени ще се забави и ще се задържи на нива от 4-4.5 евро за кв.м първокласни проекти", казва той.

Христо Кусев, управител на "Ист Ринг ЛП" ООД, разказва, че идеята за създаването на парка идва след като се оказва, че друг успешен проект – Търговски Център "Европа" на бул. "Искърско шосе" в София регистрира търсене от големи компании, нуждаещи се от наемни площи над 2000 кв.м.

Създаването на логистични центрове е

Бизнес сам по себе си

Множат се и инвеститорите. Според проучване на един от глобалните фондове, лидер в инвестициите в подобни имоти – Prologis, индустриите, които се очертават като най-големи наематели, са електроника и устройства, бързооборотни стоки, дрехи, авточасти, потребителски стоки.

Много от компаниите, които предстои да направят избор за логистично обслужване, са глобални или регионални играчи. Те оценяват възможностите в по-широк периметър.

Движещ за България е индустриалният аутсорсинг, който обособи нови производствени зони. Помага географското положение на страната като потенциален разпределителен център за Балканите, която е също между Азия и Европа. Ограничители са малкият вътрешен пазар, задъхването в пазара на труда и, както се оказва, относително високата цена на земята и строителството.

Ако при логистичните площи основният критерий е удобното и ефективно съхранение на стоки, то при индустрията основните параметри се определят от изискванията към производствените площи, ориентирани към оборудването и най-вече към работниците, които ще изпълняват дадени задачи.
Логистиката е лакмус на икономиката и ръстът в реалната икономика неизбежно води до ръст в търсенето на логистични площи.
Владимир Гюрджиев, Forton/Cushman & Wakefield

Определено България представлява интерес за производствени компании, които търсят да оптимизират оперативните си разходи и да се възползват от предимствата, които страната ни предоставя от гледна точка на данъци, съотношението на качеството и про- изводителността на труда към нивото на заплащане и т.н. Същевременно обаче у нас битува заблудата, че България е евтино място във всяко едно отношение – това обаче не е така. Цената на земята и на строителството, които директно рефлектират в цената на крайния продукт (сградите) и наемните нива, са често пъти по-високи у нас, отколкото при преките ни конкуренти (Румъния, Македония и Сърбия). Също така ограниченият обем на вътрешния потребителски пазар в България подкопава до голяма степен вероятността глобални търговски компании и логистични оператори (3PL – third party logistics providers) да установят у нас големи складови центрове, от които да обслужват обекти и клиенти в региона.

Естествено изключения има, какъвто е случаят със складовия комплекс на Юск в Божурище. Определено логистичното обслужване на електронната търговия в България засега е далеч от нивата, които се регистрират в съседните ни страни и страните от CEE.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Германската Würth Elektronik ще изгради нов завод за електрокомпоненти в Белозем Германската Würth Elektronik ще изгради нов завод за електрокомпоненти в Белозем

Компанията има възможност за строителство на още две подобни халета в бъдеще

22 авг 2019, 1751 прочитания

Intel създаде първия си чип с изкуствен интелект Intel създаде първия си чип с изкуствен интелект

Компанията постигна целта си да разработи продукт, използващ изкуствения интелект

22 авг 2019, 841 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Внезапната смърт на съпредседателя на HNA усложнява ситуацията в компанията

Китайският конгломерат се преструктурира спрямо исканията на Пекин, ограничава дълга си и спира международната експанзия

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА