Коли караме всякакви
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Коли караме всякакви

Shutterstock

Коли караме всякакви

Картината на автопарка в България остава шарена и доминирана от стари возила

Константин Николов
22969 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


В България има над 60 автомобила Tesla, около 50 Rolls-Royce и... 1220 Волги. От статистиката за регистрираните в КАТ коли винаги могат да се извадят подобни интересни факти, готови за пълнеж за вестникарски страници в сушави периоди. Но съществените изводи са в общата картина, която за съжаление остава на по-заден план, защото не крие потенциал за гръмки заглавия. Последните данни за цялата 2017 г., както и първия месец на 2018 г. не показват някаква особена промяна в българския автопарк. Да, чисто процентно броят на сравнително по-новите МПС по пътищата расте, докато през миналата година са отписани от регистрите рекорден брой стари автомобили. Съотношението на продажбите на нови към употребявани коли остава на ниво от около едно към десет. В същото време продължава да расте боят на МПС на газ и метан, както и на електромобилите и хибридите, макар и от много ниска база.

Все така стари и употребявани

През 2017 г. всичките всички автомобили (леки, лекотоварни, товарни и автобуси) в България са намалели с около 400 000 до 3.63 млн. Общите регистрации за изминалата година са малко над 306 000 (горе-долу колкото и през 2016 г.), но отписаните от КАТ коли са около 850 000. Последното число е рекордно и се дължи на автоматичното премахване от регистрите на автомобили без "Гражданска отговорност", тоест най-старите автомобили по села и паланки. Естествено дори тази мярка не гарантира абсолютното им излизане от употреба.

Най-старите автомобили - тези над 20 години, остават най-много от всички - около 37% (39% през предишната година). Още 29% са тези между 15- и 20-годишна възраст. Тоест над 65% от колите в България са над 15 години. На първо място, това се дължи на финансовите възможности на повечето българи, а на второ - на липсата на адекватни мерки от страна на държавата към стимулиране на собствеността на по-чисти автомобили (тук дори не става въпрос за нови машини). Известно утешение е фактът, че макар и с малко расте броят на МПС до 5-годишна възраст - те са нараснали с почти един процентен пункт и вече са над 5.2% от всички (виж инфографиката).

"За съжаление един от основните показатели – съотношението нови/употребявани автомобили, остава непроменен. Липсват планове за действие за предпазване на околната среда и подобряване на пътната безопасност, които са засегнати най-вече от възрастта на автопарка и употребяваните автомобили", коментира коментира Рено Пирел, генерален мениджър на "Рено Нисан България". Според него законодателството е остаряло и в разрез с европейското, където данъците са базирани на СО2 емисии.

Все пак расте броят на по-чистите превозни средства - не само хибриди и електромобили (които са малко), но и тези на газ и метан. Втората група надхвърля 196 хиляди МПС, но според запознати броят е далеч по-голям, тъй като някои от колите на бензин са преправяни, но после не са наново регистрирани като такива на газ или метан.

В същото време, макар бензинът да остава водещ в българския автопарк по отношение на горивото с 45% от всички МПС в страната, преднината му пред дизела вече е едва 1%. Около 1.6 млн. автомобила (леки, лекотоварни, товарни и автобуси) са с дизелови двигатели, макар броят им през 2017 г. да е намалял с около 100 хил. Повечето от тези превозни средства са в категорията на над 10 години.

Ако ще е нова, да е SUV

При новите леки автомобили повишението на продажбите (категория M1 и N1) е около 20% и надхвърля 36 хил. коли според статистиката на КАТ. Макар и с леки забележки повечето вносители твърдят, че горе-долу толкова е растежът в сектора. Според някои в данните на МВР неясно защо не са включени продадени от тях автомобили, а според други има и дерегистрации на нови коли, които после са били изнесени към други страни. Реекспортът донякъде размива картината за българския пазар на нови коли, но никой в бранша не се ангажира да каже колко голям е точно той. Според някои специалисти надхвърля 10% от общите продажби. Въпреки това информацията от КАТ е считана за относително най-точна и вярна за тенденциите в сектора. Абсолютно всички вносители отчитат покачване на продажбите си.

Най-търсен продължава да е целият SUV сегмент, чийто дял според източници от бранша скача с 5 процентни пункта до около 29% и вече надминава доскоро най-продавания - този на малките градски коли. В SUV влизат както по-малките кросоувъри като Renault Captur, така и големи машини като BMW X5. "Навлязоха много нови играчи, които правят този сегмент изключително конкурентен", допълва Пирел от "Рено Нисан България"..

Според Александър Миланов от BMW Group България в продажбите на компанията делът на X серията (която включва всички модели в SUV сегмента на BMW) е около 50% от общите. Групата е една от малкото, които разкриват официално колко коли BMW са продали на българския пазар - 1014 през миналата година.

Пазарът на нови коли все пак продължава да се движи от корпоративните клиенти. Делът на b2b сделките е около 60% от всички продажби на нови автомобили в България, сочат данните на вносителите. Има лека промяна заради тъй наречения данък уикeнд, в резултат на който има нарастване на частните клиенти. Друга тенденция е и все повечето продажби през оперативен лизинг. Сред корпоративните купувачи на нови автомобили през годината беше електроразпределителното дружество EVN.

От държавните поръчки най-голямата през годината остана планираната доставка на патрулните коли за МВР, която беше на няколко пъти забавяна. Търгът за 1000 автомобила на стойност 27 млн. лв без ДДС беше разделен на три части като всяка от тях е чрез рамково споразумение. До финалната права се класираха три компании - вносителите на KIA, Peugeot и Skoda. Първите почти 300 автомобила бяха доставени на МВР от KIA още през пролетта. Впоследствие другите два участника също бяха избрани за доставчици, но все още няма сключени договори с тях.

Други поръчки, макар и много по-малки, бяха за коли за европредседателството. Тук държавата избра не да купува, а да ползва автомобили чрез оперативен лизинг за период от няколко месеца. Така бяха доставени 40 BMW 520d и 40 микробуса Ford Transit. Организаторите получиха и 15 автомобила Renault Zoe, но това стана не чрез обществена поръчка, а чрез партньорство с "Рено Нисан България".

Все по-голямото предлагане на повече модели електромобили и хибриди, както и вноса на такива употребявани коли от Европа доведе до увеличение на този сегмент. За една година броят на леките коли на ток е скочил с почти 80% до 384. От тях около 60 са Tesla. Хибридите пък са се увеличили с 65% до 3388 леки автомобили. Естествено този сегмент е от много ниска база и не е показателен за българския пазар, тъй като, преди да стане някакъв фактор и да се развие, трябва да се случат много други неща и да има икономическа и обществена готовност.

Инвеститорски размествания

През последната година имаше и разместване на пазара, след като два от големите дългогодишни вносители продадоха бизнеса си в България. Първо, през април "Силвър стар моторс", която е собственост на инвеститор от Саудитска Арабия, пое дейността на Mercedes тук от досегашния вносител "Балкан стар мотърс". В края на годината пък японската Sumitomo Corporation купи за 60 млн. евро "Мото-Пфое", която държи Ford, Volvo, Jaguar и Land Rover. Чрез сделките в автомобилния сектор навлязоха инвеститори със сериозни ресурси, като тепърва ще се види как ще ги използват, за да увеличат пазарния си дял. И двете компании имат сериозен опит в продажбата на коли, макар и за японския конгломерат (с 32 млрд. долара годишен оборот) това да не е основен бизнес.

"Това, което наистина ме изненада в България, е изявеното търсене на автомобили във високия сегмент. Определено продаваме по-скъпи автомобили и по-добре оборудвани в сравнение със Сърбия например, където прекарах последните четири години на същата позиция", казва изпълнителният директор на "Силвър стар моторс" Ролф-Юрген Заерле. Според него и при Mercedes най-бързо растящият сегмент е SUV.

Що се отнася до "Мото-Пфое" поне на първо време не се планират някакви огромни промени, като структурата и мениджмънтът остават същите. Според Александър Костадинов, директор маркетинг и продажби в "Мото-Пфое", основната идея на компанията е да продължи да се развива от продавач на автомобили в доставчик на повече услуги - финансови, застрахователни и други.

Очакванията в сектора са продажбите на нови и употребявани коли да продължат да растат. "При непроменени социално-икономически и политически условия в Европа ръстът на автомобилния пазар трябва да превишава икономическия растеж", казва Александър Миланов от BMW Group. Той смята, че в сектора за нови автомобили ще се повиши търсенето на бензинови автомобили в сравнение с дизеловите.

Според Ролф-Юрген Заерле от "Силвър стар моторс" през 2017 за пръв път пазарът в България е достигнал нивата от преди кризата, но сега икономиката е по-стабилна и играчите на пазара са по-умерени по отношение на бизнес планиране и инвестиции.

Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал

В България има над 60 автомобила Tesla, около 50 Rolls-Royce и... 1220 Волги. От статистиката за регистрираните в КАТ коли винаги могат да се извадят подобни интересни факти, готови за пълнеж за вестникарски страници в сушави периоди. Но съществените изводи са в общата картина, която за съжаление остава на по-заден план, защото не крие потенциал за гръмки заглавия. Последните данни за цялата 2017 г., както и първия месец на 2018 г. не показват някаква особена промяна в българския автопарк. Да, чисто процентно броят на сравнително по-новите МПС по пътищата расте, докато през миналата година са отписани от регистрите рекорден брой стари автомобили. Съотношението на продажбите на нови към употребявани коли остава на ниво от около едно към десет. В същото време продължава да расте боят на МПС на газ и метан, както и на електромобилите и хибридите, макар и от много ниска база.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    plc1490297565520267 avatar :-|
    Aldi Mitov

    За производството на един нов автомобил отиват доста ресурси и вредата за природата не е никак безобидна. Затова е малко лицемерно да се пречупва всичко през призмата на екологията без да се вземат всички фактори предвид. По-скоро ми изглежда, че авто-лобито иска да пробута някакви мерки за да се наказват водачите на стари мпс-та. Накрая мерките за 'насърчаване' ползването на нови коли ще са по-скоро 'купи си нова за да не те глобяваме, че е стара'. А една стара бензинова кола с газова бутилка изобщо не замърсява и от еко гледна точка не е кой знае какъв проблем. Ако техническите прегледи бяха на ниво нямаше да говорим и за техническа изправност на колите. За мен а абсурдно да искаш от хора в държава с минимална заплата от порядъка на 200-300 евро да купуват коли за по няколко десетки хиляди лева. Направо е цинично. Да не говорим, че е ужасна инвестиция и точно цитираните бмв-та на 5тата година най-често губят 50% от оригиналната си цена. Ооо и любимото ми - поддръжката е задължително в оторизираните сервизи от марката, където цените са х2, х3. Ще пропусна.

  • 2
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    Ех, как обичам някой да мисли и решава кое е най-добро и изгодно за мен. Като се почне от операционната система на компютъра ми, минем през всякакви продавачи и консултанти и стигнем до "законотворците", всички работят само и единствено за моето добруване, нали?

  • 3
    redeemer avatar :-|
    redeemer

    До коментар [#1] от "Aldi Mitov":
    Щом можеш да караш 15 годишна кола, значи може да караш и нова кола 15 години, не е ли така? А старите коли с газови бутилки може и да са екологични но тези на дизел въобще не са. Някои екземпляри оставят димна завеса при по-рязко ускорение. А що се отнася до данъците, ако караш 15 годишно БМВ/Ауди/Мерцедес, определено можеш да си позволиш и нова Дачия/Шкода/Кия. Даже, ако сметнем разходите за поддръжка в 15 годишен период второто излиза по-евтино.

  • 4
    tublerone avatar :-|
    tublerone

    Въпрос, който винаги остава отворен при такава дискусия е, дали средата е готова за нови автомобили? Паркиране, горива, качество на ремонти и застрахователни услуги и др.

  • 5
    reynickson avatar :-|
    reynickson

    Ясно е, че покупката на нов автомобил е пряко свързана с доходите и не виждам какви толкова данъчни стимули може да предложи държавата. Да се оправи проблема с корупцията и образователната система и след 20 години ще сме на европейско ниво. Другото са празни приказки.

  • 6
    plc1490297565520267 avatar :-|
    Aldi Mitov

    До коментар [#3] от "redeemer":

    Щом можеш да караш 15 годишна кола, значи може да караш и нова кола 15 години, не е ли така? -- това не го разбрах. Карам 15 годишна кола защото цената на закупуване е около 5-8000 лв. за класа автомобили, който ме интересува и мога да я карам 7-10 години в зависимост какво съм улучил. Поддържката е на разумни цени на вторичния пазар за части. Същия този клас автомобил, нов струва минимум в интервала 30,000-45,000(не говорим за луксозни марки). Обслужване, застраховки са на много по-високи цени.
    Аргумента, че нова кола излиза по-евтино от стара е несъстоятелен почти винаги, само ако наистина сравняваш най-ниския модел дачия с висок клас мерцедес може би, но това не е коректно сравнение(дори и в този краен случай ако вземеш старо бмв за 10 хил лв с всички ремонти едва ли ще стигнеш до 30 хил лв). Сравняват се автомобили от еднакъв клас.
    Колкото до мнението ти за старите дизели и димната завеса - както писах по-рано, ако техническия преглед е на ниво, то тези коли няма да го минат и ще трябва да се отстрани повредата.

    В обобщение:
    1. Ако борим фактор замърсяване, то колите трябва да се облагат не на база възраст, а на база колко вредят на околната среда, а това е ясно измерим фактор, който дори в текущото законодателство трябва да се проверява при ГТП

    2. Ако борим фактор безопасност, то ГТП трябва да е малко по-обстоен от това да пускаме ляв и десен мигач. Трябва колата да се провери отдолу, ходова част, грайфер гуми, възраст на гумата, тип на гумата(зимна, лятна), въздушните възглавници дали са ок(проверява се на компютър)

    И в двата случая не виждам защо възрастта на автомобила трябва да е основен фактор, колата или е технически изправна или не.
    Пак ще повторя - новия автомобил почти винаги е лоша инвестиция финансово и както видяхме далеч не гарантира това, което обещава(дизелгейт, бмвгейт)

  • 7
    sylvester avatar :-|
    sylvester

    Всеки кара такава кола, която му е по джоба. Аз в момента карам чисто нова, но преди това си бях купил 10-годишна, оказа се здрава и удобна, карах я цели 8 години, докато стана на 18. И двата варианта имат предимства и недостатъци. Но ме дразни една тенденция, автоматично да обявяваме старите коли за замърсяващи повече. Моята стара кола харчеше под 6 на дълъг път и 8,5 на 100 в града. Реален разход. Дори да е произведена през 2018-та, кола с голям двигател или голяма мощност има реален разход над това. В някои случаи много над това.

  • 8
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Да бе, да, накарайте ме да си купя нова кола, да си гледам (добре) семейството и да ми останат някакви пари и за забавление... Няма как да стане това в Бг при по-голямата част от хората не защото не искат, а защото не могат да си го позволят. И всякакви административни мерки тук не действат, особено из провинцията. Като се подобри финансовата страна на населението, новите коли сами ще се появат...

  • 9
    borko_to avatar :-?
    borko_to

    До коментар [#7] от "sylvester":

    ами естествено че замърсяват повече старите коли - къде е двигател на евро 3, къде е двигател на евро 6. Дори и при еднакъв евро стандарт за същия клас автомобили, двигател на 500 000 км ще замърсява много повече от машина на 100 000 км.
    Нафтовите печки ги оставям без коментар.

  • 10
    inspektora avatar :-|
    inspektora

    Пълно недоразумение е, че административните мерки (принуди) могат да повишат покупката на нови автомобили в България. Припомням, че правото, както и административната уредба имат за цел да уреждат съществуващите обществени отношения, а не да създават такива.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK