Коли караме всякакви

Картината на автопарка в България остава шарена и доминирана от стари возила

В България има над 60 автомобила Tesla, около 50 Rolls-Royce и... 1220 Волги. От статистиката за регистрираните в КАТ коли винаги могат да се извадят подобни интересни факти, готови за пълнеж за вестникарски страници в сушави периоди. Но съществените изводи са в общата картина, която за съжаление остава на по-заден план, защото не крие потенциал за гръмки заглавия. Последните данни за цялата 2017 г., както и първия месец на 2018 г. не показват някаква особена промяна в българския автопарк. Да, чисто процентно броят на сравнително по-новите МПС по пътищата расте, докато през миналата година са отписани от регистрите рекорден брой стари автомобили. Съотношението на продажбите на нови към употребявани коли остава на ниво от около едно към десет. В същото време продължава да расте боят на МПС на газ и метан, както и на електромобилите и хибридите, макар и от много ниска база.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


12 коментара
  • 1
    plc1490297565520267 avatar :-|
    Aldi Mitov

    За производството на един нов автомобил отиват доста ресурси и вредата за природата не е никак безобидна. Затова е малко лицемерно да се пречупва всичко през призмата на екологията без да се вземат всички фактори предвид. По-скоро ми изглежда, че авто-лобито иска да пробута някакви мерки за да се наказват водачите на стари мпс-та. Накрая мерките за 'насърчаване' ползването на нови коли ще са по-скоро 'купи си нова за да не те глобяваме, че е стара'. А една стара бензинова кола с газова бутилка изобщо не замърсява и от еко гледна точка не е кой знае какъв проблем. Ако техническите прегледи бяха на ниво нямаше да говорим и за техническа изправност на колите. За мен а абсурдно да искаш от хора в държава с минимална заплата от порядъка на 200-300 евро да купуват коли за по няколко десетки хиляди лева. Направо е цинично. Да не говорим, че е ужасна инвестиция и точно цитираните бмв-та на 5тата година най-често губят 50% от оригиналната си цена. Ооо и любимото ми - поддръжката е задължително в оторизираните сервизи от марката, където цените са х2, х3. Ще пропусна.

  • 2
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    Ех, как обичам някой да мисли и решава кое е най-добро и изгодно за мен. Като се почне от операционната система на компютъра ми, минем през всякакви продавачи и консултанти и стигнем до "законотворците", всички работят само и единствено за моето добруване, нали?

  • 3
    redeemer avatar :-|
    redeemer

    До коментар [#1] от "Aldi Mitov":
    Щом можеш да караш 15 годишна кола, значи може да караш и нова кола 15 години, не е ли така? А старите коли с газови бутилки може и да са екологични но тези на дизел въобще не са. Някои екземпляри оставят димна завеса при по-рязко ускорение. А що се отнася до данъците, ако караш 15 годишно БМВ/Ауди/Мерцедес, определено можеш да си позволиш и нова Дачия/Шкода/Кия. Даже, ако сметнем разходите за поддръжка в 15 годишен период второто излиза по-евтино.

  • 4
    tublerone avatar :-|
    tublerone

    Въпрос, който винаги остава отворен при такава дискусия е, дали средата е готова за нови автомобили? Паркиране, горива, качество на ремонти и застрахователни услуги и др.

  • 5
    reynickson avatar :-|
    reynickson

    Ясно е, че покупката на нов автомобил е пряко свързана с доходите и не виждам какви толкова данъчни стимули може да предложи държавата. Да се оправи проблема с корупцията и образователната система и след 20 години ще сме на европейско ниво. Другото са празни приказки.

  • 6
    plc1490297565520267 avatar :-|
    Aldi Mitov

    До коментар [#3] от "redeemer":

    Щом можеш да караш 15 годишна кола, значи може да караш и нова кола 15 години, не е ли така? -- това не го разбрах. Карам 15 годишна кола защото цената на закупуване е около 5-8000 лв. за класа автомобили, който ме интересува и мога да я карам 7-10 години в зависимост какво съм улучил. Поддържката е на разумни цени на вторичния пазар за части. Същия този клас автомобил, нов струва минимум в интервала 30,000-45,000(не говорим за луксозни марки). Обслужване, застраховки са на много по-високи цени.
    Аргумента, че нова кола излиза по-евтино от стара е несъстоятелен почти винаги, само ако наистина сравняваш най-ниския модел дачия с висок клас мерцедес може би, но това не е коректно сравнение(дори и в този краен случай ако вземеш старо бмв за 10 хил лв с всички ремонти едва ли ще стигнеш до 30 хил лв). Сравняват се автомобили от еднакъв клас.
    Колкото до мнението ти за старите дизели и димната завеса - както писах по-рано, ако техническия преглед е на ниво, то тези коли няма да го минат и ще трябва да се отстрани повредата.

    В обобщение:
    1. Ако борим фактор замърсяване, то колите трябва да се облагат не на база възраст, а на база колко вредят на околната среда, а това е ясно измерим фактор, който дори в текущото законодателство трябва да се проверява при ГТП

    2. Ако борим фактор безопасност, то ГТП трябва да е малко по-обстоен от това да пускаме ляв и десен мигач. Трябва колата да се провери отдолу, ходова част, грайфер гуми, възраст на гумата, тип на гумата(зимна, лятна), въздушните възглавници дали са ок(проверява се на компютър)

    И в двата случая не виждам защо възрастта на автомобила трябва да е основен фактор, колата или е технически изправна или не.
    Пак ще повторя - новия автомобил почти винаги е лоша инвестиция финансово и както видяхме далеч не гарантира това, което обещава(дизелгейт, бмвгейт)

  • 7
    sylvester avatar :-|
    sylvester

    Всеки кара такава кола, която му е по джоба. Аз в момента карам чисто нова, но преди това си бях купил 10-годишна, оказа се здрава и удобна, карах я цели 8 години, докато стана на 18. И двата варианта имат предимства и недостатъци. Но ме дразни една тенденция, автоматично да обявяваме старите коли за замърсяващи повече. Моята стара кола харчеше под 6 на дълъг път и 8,5 на 100 в града. Реален разход. Дори да е произведена през 2018-та, кола с голям двигател или голяма мощност има реален разход над това. В някои случаи много над това.

  • 8
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Да бе, да, накарайте ме да си купя нова кола, да си гледам (добре) семейството и да ми останат някакви пари и за забавление... Няма как да стане това в Бг при по-голямата част от хората не защото не искат, а защото не могат да си го позволят. И всякакви административни мерки тук не действат, особено из провинцията. Като се подобри финансовата страна на населението, новите коли сами ще се появат...

  • 9
    borko_to avatar :-?
    borko_to

    До коментар [#7] от "sylvester":

    ами естествено че замърсяват повече старите коли - къде е двигател на евро 3, къде е двигател на евро 6. Дори и при еднакъв евро стандарт за същия клас автомобили, двигател на 500 000 км ще замърсява много повече от машина на 100 000 км.
    Нафтовите печки ги оставям без коментар.

  • 10
    inspektora avatar :-|
    inspektora

    Пълно недоразумение е, че административните мерки (принуди) могат да повишат покупката на нови автомобили в България. Припомням, че правото, както и административната уредба имат за цел да уреждат съществуващите обществени отношения, а не да създават такива.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход