С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 4 мар 2018, 11:41, 18733 прочитания

Коли караме всякакви

Картината на автопарка в България остава шарена и доминирана от стари возила

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В България има над 60 автомобила Tesla, около 50 Rolls-Royce и... 1220 Волги. От статистиката за регистрираните в КАТ коли винаги могат да се извадят подобни интересни факти, готови за пълнеж за вестникарски страници в сушави периоди. Но съществените изводи са в общата картина, която за съжаление остава на по-заден план, защото не крие потенциал за гръмки заглавия. Последните данни за цялата 2017 г., както и първия месец на 2018 г. не показват някаква особена промяна в българския автопарк. Да, чисто процентно броят на сравнително по-новите МПС по пътищата расте, докато през миналата година са отписани от регистрите рекорден брой стари автомобили. Съотношението на продажбите на нови към употребявани коли остава на ниво от около едно към десет. В същото време продължава да расте боят на МПС на газ и метан, както и на електромобилите и хибридите, макар и от много ниска база.

Все така стари и употребявани


През 2017 г. всичките всички автомобили (леки, лекотоварни, товарни и автобуси) в България са намалели с около 400 000 до 3.63 млн. Общите регистрации за изминалата година са малко над 306 000 (горе-долу колкото и през 2016 г.), но отписаните от КАТ коли са около 850 000. Последното число е рекордно и се дължи на автоматичното премахване от регистрите на автомобили без "Гражданска отговорност", тоест най-старите автомобили по села и паланки. Естествено дори тази мярка не гарантира абсолютното им излизане от употреба.

Най-старите автомобили - тези над 20 години, остават най-много от всички - около 37% (39% през предишната година). Още 29% са тези между 15- и 20-годишна възраст. Тоест над 65% от колите в България са над 15 години. На първо място, това се дължи на финансовите възможности на повечето българи, а на второ - на липсата на адекватни мерки от страна на държавата към стимулиране на собствеността на по-чисти автомобили (тук дори не става въпрос за нови машини). Известно утешение е фактът, че макар и с малко расте броят на МПС до 5-годишна възраст - те са нараснали с почти един процентен пункт и вече са над 5.2% от всички (виж инфографиката).

"За съжаление един от основните показатели – съотношението нови/употребявани автомобили, остава непроменен. Липсват планове за действие за предпазване на околната среда и подобряване на пътната безопасност, които са засегнати най-вече от възрастта на автопарка и употребяваните автомобили", коментира коментира Рено Пирел, генерален мениджър на "Рено Нисан България". Според него законодателството е остаряло и в разрез с европейското, където данъците са базирани на СО2 емисии.



Все пак расте броят на по-чистите превозни средства - не само хибриди и електромобили (които са малко), но и тези на газ и метан. Втората група надхвърля 196 хиляди МПС, но според запознати броят е далеч по-голям, тъй като някои от колите на бензин са преправяни, но после не са наново регистрирани като такива на газ или метан.

В същото време, макар бензинът да остава водещ в българския автопарк по отношение на горивото с 45% от всички МПС в страната, преднината му пред дизела вече е едва 1%. Около 1.6 млн. автомобила (леки, лекотоварни, товарни и автобуси) са с дизелови двигатели, макар броят им през 2017 г. да е намалял с около 100 хил. Повечето от тези превозни средства са в категорията на над 10 години.

Ако ще е нова, да е SUV


При новите леки автомобили повишението на продажбите (категория M1 и N1) е около 20% и надхвърля 36 хил. коли според статистиката на КАТ. Макар и с леки забележки повечето вносители твърдят, че горе-долу толкова е растежът в сектора. Според някои в данните на МВР неясно защо не са включени продадени от тях автомобили, а според други има и дерегистрации на нови коли, които после са били изнесени към други страни. Реекспортът донякъде размива картината за българския пазар на нови коли, но никой в бранша не се ангажира да каже колко голям е точно той. Според някои специалисти надхвърля 10% от общите продажби. Въпреки това информацията от КАТ е считана за относително най-точна и вярна за тенденциите в сектора. Абсолютно всички вносители отчитат покачване на продажбите си.

Най-търсен продължава да е целият SUV сегмент, чийто дял според източници от бранша скача с 5 процентни пункта до около 29% и вече надминава доскоро най-продавания - този на малките градски коли. В SUV влизат както по-малките кросоувъри като Renault Captur, така и големи машини като BMW X5. "Навлязоха много нови играчи, които правят този сегмент изключително конкурентен", допълва Пирел от "Рено Нисан България"..

Според Александър Миланов от BMW Group България в продажбите на компанията делът на X серията (която включва всички модели в SUV сегмента на BMW) е около 50% от общите. Групата е една от малкото, които разкриват официално колко коли BMW са продали на българския пазар - 1014 през миналата година.

Пазарът на нови коли все пак продължава да се движи от корпоративните клиенти. Делът на b2b сделките е около 60% от всички продажби на нови автомобили в България, сочат данните на вносителите. Има лека промяна заради тъй наречения данък уикeнд, в резултат на който има нарастване на частните клиенти. Друга тенденция е и все повечето продажби през оперативен лизинг. Сред корпоративните купувачи на нови автомобили през годината беше електроразпределителното дружество EVN.

От държавните поръчки най-голямата през годината остана планираната доставка на патрулните коли за МВР, която беше на няколко пъти забавяна. Търгът за 1000 автомобила на стойност 27 млн. лв без ДДС беше разделен на три части като всяка от тях е чрез рамково споразумение. До финалната права се класираха три компании - вносителите на KIA, Peugeot и Skoda. Първите почти 300 автомобила бяха доставени на МВР от KIA още през пролетта. Впоследствие другите два участника също бяха избрани за доставчици, но все още няма сключени договори с тях.

Други поръчки, макар и много по-малки, бяха за коли за европредседателството. Тук държавата избра не да купува, а да ползва автомобили чрез оперативен лизинг за период от няколко месеца. Така бяха доставени 40 BMW 520d и 40 микробуса Ford Transit. Организаторите получиха и 15 автомобила Renault Zoe, но това стана не чрез обществена поръчка, а чрез партньорство с "Рено Нисан България".

Все по-голямото предлагане на повече модели електромобили и хибриди, както и вноса на такива употребявани коли от Европа доведе до увеличение на този сегмент. За една година броят на леките коли на ток е скочил с почти 80% до 384. От тях около 60 са Tesla. Хибридите пък са се увеличили с 65% до 3388 леки автомобили. Естествено този сегмент е от много ниска база и не е показателен за българския пазар, тъй като, преди да стане някакъв фактор и да се развие, трябва да се случат много други неща и да има икономическа и обществена готовност.

Инвеститорски размествания

През последната година имаше и разместване на пазара, след като два от големите дългогодишни вносители продадоха бизнеса си в България. Първо, през април "Силвър стар моторс", която е собственост на инвеститор от Саудитска Арабия, пое дейността на Mercedes тук от досегашния вносител "Балкан стар мотърс". В края на годината пък японската Sumitomo Corporation купи за 60 млн. евро "Мото-Пфое", която държи Ford, Volvo, Jaguar и Land Rover. Чрез сделките в автомобилния сектор навлязоха инвеститори със сериозни ресурси, като тепърва ще се види как ще ги използват, за да увеличат пазарния си дял. И двете компании имат сериозен опит в продажбата на коли, макар и за японския конгломерат (с 32 млрд. долара годишен оборот) това да не е основен бизнес.

"Това, което наистина ме изненада в България, е изявеното търсене на автомобили във високия сегмент. Определено продаваме по-скъпи автомобили и по-добре оборудвани в сравнение със Сърбия например, където прекарах последните четири години на същата позиция", казва изпълнителният директор на "Силвър стар моторс" Ролф-Юрген Заерле. Според него и при Mercedes най-бързо растящият сегмент е SUV.

Що се отнася до "Мото-Пфое" поне на първо време не се планират някакви огромни промени, като структурата и мениджмънтът остават същите. Според Александър Костадинов, директор маркетинг и продажби в "Мото-Пфое", основната идея на компанията е да продължи да се развива от продавач на автомобили в доставчик на повече услуги - финансови, застрахователни и други.

Очакванията в сектора са продажбите на нови и употребявани коли да продължат да растат. "При непроменени социално-икономически и политически условия в Европа ръстът на автомобилния пазар трябва да превишава икономическия растеж", казва Александър Миланов от BMW Group. Той смята, че в сектора за нови автомобили ще се повиши търсенето на бензинови автомобили в сравнение с дизеловите.

Според Ролф-Юрген Заерле от "Силвър стар моторс" през 2017 за пръв път пазарът в България е достигнал нивата от преди кризата, но сега икономиката е по-стабилна и играчите на пазара са по-умерени по отношение на бизнес планиране и инвестиции.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Spark добави още 28 електромобила BMW i3s и Hyundai Ioniq Spark добави още 28 електромобила BMW i3s и Hyundai Ioniq

Предлаганите коли в приложението вече надхвърлят 200

20 юни 2019, 1332 прочитания

Търговската война кара все повече компании да променят веригите си на снабдяване Търговската война кара все повече компании да променят веригите си на снабдяване

Сблъсъкът между САЩ и Китай ще има по-дълготрайни последици от директното оскъпяване на определени продукти

20 юни 2019, 1135 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Starbucks планира да открие четири нови заведения в България през тази година

Компанията предвижда да направи инвестиция от 7 млн. лв., има 10% пазарен дял сред кафе-веригите по данни на Euromonitor

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

Изборите: Технология на подчинението

Резервът от зависими гласове, който ГЕРБ и ДПС си осигуряват в малките населени места и ромските махали, може да превърне всеки вот в свирен мач

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Пътят към голотата

Изложба с актова фотография на Георги Ст. Георгиев от началото на ХХ век