"Гудмилс България" инвестира близо 5 милиона лева в модернизация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Гудмилс България" инвестира близо 5 милиона лева в модернизация

"Гудмилс България" инвестира близо 5 милиона лева в модернизация

Финансирането е изцяло със собствени средства на компанията

Мара Георгиева
9292 прочитания

© Юлия Лазарова


"Гудмилс България" ще прибави още един милион лева през 2018 към инвестициите от последните години. През 2016-2017 г. производителят на брашно с марката "София мел" вложи 3.7 млн. лв. в различни проекти. Финансирането на инвестиционната програма на дружеството е изцяло със собствени средства, съобщи за "Капитал" Стефан Христосков, управител на дружеството.

Стефан Христосков

Инвестиции и развитие

През юли миналата година мелничният комбинат инвестира 940 хиляди лева и обнови съществуващото разтоварище за пшеница. "Съоръжението е от най-модерните в "Гудмилс" групата. То предпазва от разпръскване на фини прахови частици в околната среда, подобрява хигиенните условия за прием на пшеница, оптимизира работата", обобщи Стефан Христосков.

От октомври 2017 г. във фирмата е инсталиран нов палетизатор от последно поколение, който подобрява качеството и безопасността на опаковане на продуктите и консумира по-малко найлоново фолио. Проектът е за 900 хил. лв. Други около 1.040 млн. лв. са вложени за изграждане на нова автоматизирана система за погасяване на пожари, със специални панели, димни завеси и модерни сензори за топлина.

"Основната част от предвидените през 2018 г. инвестиции - 400 хил. лв. - е продължение на проектите по противопожарна безопасност, но на територията на други обекти в предприятието – мелницата и силоза за зърно. След приключването ще имаме една мелница в съответствие с най-високите европейски стандарти за противопожарна безопасност не само на територията на България, но и в региона", обобщава Стефан Христосков.

По думите му дружеството всяка година инвестира и минимум 100 хил. лв. във високотехнологичната фирмена лаборатория, където се окачествяват приеманото зърно и продуктите от него.

Над 140 хил. тона пшеница

По данни на компанията през 2017 г. тя е преработила 140 хил. тона пшеница и е продала 120 хил. тона брашно - количества, сходни на тези от предходната година.

"В нашия бизнес много трудно се прогнозират като цяло приходите от продажби. В голяма степен те зависят от състоянието и цените на реколтата от пшеница. За нас е от съществено значение да постигнем заложените обеми преработена пшеница при запазване на доходността от предходни години", коментира Стефан Христосков.

"Гудмилс България" планира ръст от около 3-4% за 2018 г. "Това не е лесна задача, като се имат предвид постепенно нарастващите разходи за електроенергия, опаковъчни материали, средствата за труд и работни заплати. Затова от ключово значение е да подобряваме производителността и ефективността на производствения процес чрез инвестиции и иновации", обобщава Стефан Христосков.

60% пазарен дял в стойност

Дружеството произвежда над 40 вида продукти с марката "София мел", които са предназначени за индустриални клиенти и продажби на дребно. В търговската мрежа предлага 18 вида продукти, като най-новите са пълнозърнесто брашно и цяла биогама – пшенично брашно, от лимец и от ръж.

Данните от последните пазарни проучвания на AC Nielsen за октомври-ноември 2017, цитирани от Стефан Христосков, показват, че брандът "София мел" има 60% пазарен дял в стойност. Около 35-38% от продукцията на компанията се продават зад граница. Основните пазари са Гърция, Кипър и Турция.

В сътрудничество с фермери

Вече четвърта година мелничният комбинат предлага на фермери от Северен централен и Северозападен регион на страната Програма за съвместно отглеждане на високопротеинови сортове пшеница. Фирмата препоръчва семена от премиум сортове, предоставя ноу-хау за тяхното отглеждане и гарантира последващо изкупуване на реколтата. "Постоянно увеличаваме размера на засетите площи по програмата и за 2018 г. имаме над 20 хил. дка", уточни Стефан Христосков.

Компанията

Създаденият през 1986 г. държавен мелничен комбинат "Н. Й. Вапцаров" в София е преобразуван в ЕАД и през 1996 г. е предложен за приватизация. През 2000 г. мажоритарен собственик на дружеството става гръцкият мелничарски холдинг "Лулис груп", който преименува предприятието на "София мел" и налага едноименната търговска марка.

През май 2009 г. следва нова промяна в собствеността - компанията е купена от австрийската LLIEuromills. Три години по-късно едноличният собственик на капитала се преименува на GoodMills Group, а българското дружество - на "Гудмилс България". Групата разполага с 25 мелници в 7 държави.

Българският мелничен комбинат е разположен на 50 000 кв.м площ. Комплексът се състои от три линии за мелене с общ капацитет 750 тона на денонощие, бетонов силоз за зърно с вместимост 40 хил. тона, склад за брашно с вместимост 11 хил. тона, модерна лаборатория, 2 автоматични инсталации за пакетиране с производителност 100 пакета в минута, склад за готови продукти от 4000 кв.м. За 2016 г. компанията има 78 млн. лв. приходи и близо 7 млн. лв. печалба.

Пазарът на брашно

"Българският пазар на брашно се оценява на около един милион тона годишно, като това количество е изцяло произведено от български мелници. По последни данни работещите мелници в страната са 163, чиито капацитет е далеч над необходимите количества брашно в страната. Единственият внос на брашно е само в В2С (бизнес към крайни клиенти) сектора, с различни миксове и култури, който не се обработват или мелят в България", коментира Стефан Христосков.

По думите му най-голямото предизвикателство е делът на сивия сектор. "По наша оценка приблизително около 50-60% от брашното, необходимо за производство на хляб, се търгуват без документи. За нас единственият изход за борба със сивата икономика е диференцирана по-ниска ставка за ДДС върху основни храни", казва Стефан Христосков.

Пазарът на брашно ще се променя и адаптира към потребителските нужди, ще се предлагат повече различни видове здравословни брашна – пълнозърнести и био, брашна от различни от пшеница култури, прогнозира Стефан Христосков.

Друга посока на промяна ще бъде към специализирани брашна или разработване на нови за конкретни производства и печива. "Очакваме пазарът на брашно в България да има малък, но постоянен ръст", обобщава Христосков.

"Гудмилс България" ще прибави още един милион лева през 2018 към инвестициите от последните години. През 2016-2017 г. производителят на брашно с марката "София мел" вложи 3.7 млн. лв. в различни проекти. Финансирането на инвестиционната програма на дружеството е изцяло със собствени средства, съобщи за "Капитал" Стефан Христосков, управител на дружеството.

Стефан Христосков

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Впечатлен съм от програмата, която са инициирали. Подобни неща са пример за вазимната изгода за фермерите и прекупвачите!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK