Саудитска Арабия е новата пазарна възможност за автомобилните производители

След падането на забраната за шофиране на жените продажбите се очаква да се повишат

Миналата година саудитският крал Салман издаде указ, позволяващ на жените да шофират
Миналата година саудитският крал Салман издаде указ, позволяващ на жените да шофират    ©  Reuters
Миналата година саудитският крал Салман издаде указ, позволяващ на жените да шофират
Миналата година саудитският крал Салман издаде указ, позволяващ на жените да шофират    ©  Reuters
Когато сайтът за първото шофьорско училище за жени в Саудитска Арабия беше открит за онлайн регистрация миналия месец, той привлече повече от 165 хил. кандидати само за три дни.

След като миналата година саудитският крал Салман издаде указ, позволяващ на жените да шофират коли, слагайки край на статута на консервативното ислямско кралство като единствената страна, в която това е забранено, пред автомобилните компании се откриват нови възможности, съобщава Financial Times.

Ентусиазмът

Когато сайтът за първото шофьорско училище за жени в Саудитска Арабия беше открит за онлайн регистрация миналия месец, той привлече повече от 165 хил. кандидати само за три дни.

Стремежът им да се запишат в Саудитската шофьорска школа, създадена към университета за жени в Рияд, подчертава натрупаното желание сред жените в консервативното кралство да застанат зад волана, след като забраната за шофиране бъде окончателно вдигната през миналия юни.

Купуването на първата кола традиционно се счита за момент на съзряване на момчетата в Саудитска Арабия и сега жените с нетърпение очакват тази традиция. Резултатът е изцяло нов пазар, който се отваря за производителите на автомобили в богатата на петрол страна с население от 33 млн. души.

Плановете на компаниите

Големите автомобилни компании и техните местни дилъри вече засилват своите рекламни и маркетингови усилия с надеждата да привлекат жените като клиенти на най-големия автомобилен пазар в Близкия изток.

Toyota планира да oтвори специални изложбени зали за жени и да създаде кол-центрове, управлявани от жени, за да се справят с въпросите им, посочват от Abdul Latif Jameel Motors, оторизираният дистрибутор на японската група в Саудитска Арабия.

General Motors, който продава марките Chevrolet и GMC в страната, ще използва местни рекламни агенции за кампаниите си заради спецификите на местната култура и за да бъдат избегнати обиди към потенциалните клиенти. "Трябва да се уверим, че каквито и да е комуникации не се извършват по западен модел", казва Моли Пек, главен маркетинг директор на GM за Близкия изток.

В съответствие със социалните норми в кралството, където не е прието мъже и жени, които нямат връзка, да бъдат заедно на публични места, компанията планира да обособи специални часове в магазините си, през които в тях ще могат да пазаруват само жени

Пътят към промяната

Решението да се позволи на жените да шофират често се счита за част от плана на принца Мохамед бин Салман за социална либерализация, който включва намаляване на ограниченията за развлечение. Този ход обаче е и част от усилията му да привлече повече жени да работят.

Планът за икономическа реформа на принц Мохамед, наречен "Визия 2030", цели увеличаване на участието на жените в работната сила от 22% на 30% до 2030 г. Осигуряването на повече свобода на движение на жените се очаква да подобри шансовете им за намиране на работа и да намали нивото на безработица сред жените.

Ford, който продава и марката "Линкълн" в страната, казва, че саудитските жени купуват автомобили, откакто през септември Рияд обяви, че забраната ще бъде отменена. "Хората смятат, че жените ще купуват малки коли от нисък клас, но не мисля, че това е правилно, коментираха от компанията. Очакваме да видим голямо покачване и в сегмента на луксозните автомобили."