С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 9 мар 2018, 8:06, 11167 прочитания

Бавната електрореволюция

Основните изводи от организираната от "Капитал" конференция в София "Е-мобилност и бъдещето на транспорта в града"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Глобалните продажби на електрически автомобили и плъгин хибриди за пръв път надхвърлиха 1 млн. коли през 2017 г.

- Растежът през следващите години обаче няма да е бурен, а постепенен и ще зависи от сътрудничеството на много играчи - държавни, местни и корпоративни.

- В крайна сметка очакванията са през 2040 г. продажбите на коли на ток да са над 50% от общите.

В много държави по света думата електромобилност от години се повтаря като мантра за задаващата се следваща голяма революция в придвижването на хора и товари. Но колкото и обикновените хора да мечтаят за изчезване на вредните емисии, а политиците - да се прекъсне зависимостта от петрола, трезвите очаквания, поне в следващите години, са по-скоро за еволюция. Тя зависи от тясното сътрудничество на национални и местни власти с автопроизводители, енергийни гиганти, компании за споделяне на автомобили, консултанти по градско планиране, архитекти и др. Такива бяха и основните изводи в организираната от "Капитал" конференция в София "Е-мобилност и бъдещето на транспорта в града".

Глобалните продажби на електрически автомобили и плъгин хибриди (чиито двигател на ток се зарежда от мрежата) за пръв път надхвърлиха 1 млн. коли през 2017 г. Според анализаторската компания Navigant Research средният годишен растеж до 2020 г. ще е около 38%. Този тип автомобили все още са много малък процент от общия брой на колите по пътищата и имат да изминат много път (буквално и преносно) , преди да достигнат мащаб, съперничещ на двигателите с вътрешно горене.


С политически ускорител

Но промяната вече се случва, макар и бавно. През изминалата година на държавно и местно ниво в цял свят е бил обявен рекорден брой нови политики в сферата на електромобилността. Някои от тях са най-радикалните до момента, макар и да не е ясно дали ще се случат в обявения срок. Франция и Великобритания например искат да забранят продажбите на коли с двигатели с вътрешно горене от 2040 г., Холандия дори говори за 2025 г., а Индия - за 2030 г. Тези цели звучат прекалено амбициозно, но има и експерти, които са склонни да ги подкрепят. Икономистът от университета в Станфорд Тони Себа дори прогнозира далеч по-бърз пробив. "Да забраниш продажбите на коли на дизел и бензин от 2040 г. е все едно сега да забраниш продажбите на коне за транспортиране по пътищата - просто няма да има какво да забраниш", заяви той пред в. The Guardian. Макар за българските реалности този пример да не звучи толкова абсурден.

Преди налагането на политики на национално ниво далеч по-прогресивни може да се окажат тези в големите градове, където първо се очаква да се случи големият електрическия пробив. Много мегаполиси по света вече провеждат устойчиви стратегии за градски транспорт на ток, програми за споделяне на електромобили, ограничаване на автомобилите в центъра и т.н. Барселона например планира от догодина да забрани достъпа на по-стари дизелови (преди 2006 г.) и бензинови (преди 2000 г.) в централните градски части, като идеята е след време те да са недостъпни за всички коли с двигатели с вътрешно горене. Това съобщи на конференцията "Е-мобилност и бъдещето на транспорта в града" директорът на програмата за електрически превозни средства в каталунския град Анхел Лопес Родригес (виж карето). Мадрид, Париж, Мексико и Атина също разкриха плановете си да забранят всички дизелови автомобили до 2025 г.



Няма връщане назад

Именно дейното участие на енергийния сектор в планирането на електромобилността е най-важно за успеха на начинанието. Повтаряща се реплика по време на конференцията за електромобилност в София беше, че вече "няма връщане назад". "Няма извинение да нямаме досега работеща инфраструктура за електромобили", коментира Пиетро Перло, основател и президент на организацията Interactive Fully Electrical Vehicles (IFEVS). Той посочва, че когато става дума за градската среда, електрическият градски транспорт и автомобили са далеч по-рентабилно и удобно решение. "Лондон купи електрически автобуси просто защото те бяха по-евтиното решение", коментира той.

Според доклада Bloomberg New Energy Finance електромобилите ще доминират автомобилния пазар до 20 години. Продажбите на леки и лекотоварни коли на ток ще достигнат 54% от общите през 2040 г. Очакванията са до десет години цените им да се изравнят с тези с двигатели с вътрешно горене. Тепърва големите производители ще пускат все повече модели на пазара, като до две години те ще достигнат над 130 при електромобилите и около 90 при плъгин хибридите.

Според авторите на Bloomberg New Energy Finance разпространението на този тип машини ще е толкова мащабно, че след 20 години петролният пазар ще се понижи с 8 млн. барела на ден, а електрическото потребление в глобален план ще нарасне с 5% само заради зареждането на нови коли.

В дебата за инфраструктурата бързо се открояват два основни лагера с различни идеи. От една страна, се търси възможно най-бързо зареждане на електромобилите – станциите за т.нар. ултрабързо зареждане (UFC). Според Анджи Боукс, генерален мениджър електромобилност и нови енергии в Shell, това търсене на бързина е свързано директно с вярването, че зареждането на един електромобил трябва да бъде толкова дълго, колкото и на една кола с двигател с вътрешно горене. Според нея това е погрешно. Никола Мелкиоти от ENEL пък допълва, че колите са паркирани през 95% от времето и за голяма част от хората няма смисъл от свръхбързо зареждане. Отделно от това се обмислят и идеи за използване на заряда на неизползваните автомобили. Според някои експерти няма смисъл фокусът да пада толкова върху бързото зареждане и дългата издръжливост, защото 95% от пътуванията са дълги под 50 км и за градската среда е по-добре да се наблегне върху практични решения около домовете, офисите и паркингите.

Досега основен двигател за навлизането на електромобилите (макар и бавно) бяха държавните и местните политики на субсидии, данъчни отстъпки и други форми на подпомагане на покупката на такъв вид кола. Експертите очакват тези политики да останат важни в средносрочен план, но с намаляването на цените, увеличаването на пробега и все повечето различни модели на пазара потребителите сами да се насочат към този тип коли. В България електромобилността все още е далеч от тенденциите в Западна Европа и в автомобилния сектор трябва да се случат много други промени, преди да се говори за по-голямо навлизане на коли на ток. Въпреки това броят на коли на ток и плъгин хибриди постепенно се увеличава от много ниска база, а в София вече има и услуга за споделяне на такива леки (а отскоро и лекотоварни) автомобили.
Трябва да се фокусираме върху инфраструктурата на удобството
Анджи Боукс, генерален мениджър електромобилност и нови енергии, Royal Dutch Shell

Чуваме много за изграждане на публична електрическа инфраструктура на места като големите пътища и магистралите, но не чуваме достатъчно за инфраструктурата, която е свързана с начина ни на живот. Не чуваме за електростанции на работното място, около домовете или малките улици. Така че разговорът е насочен към пътуванията на големи разстояния, а не към тези 95% от маршрутите, които всъщност са много кратки. Например, когато пътуваш за работа, къде трябва да бъде инфраструктурата? Смятам, че разговорът трябва да се промени в тази посока. Виждам най-голяма разлика между дебата на места като Калифорния и Европа. В Калифорния става дума точно за това – как мога да сложа станции за зареждане на електрически коли пред дома си и на работното си място и се говори много по-малко за пътуването на дълги разстояния. В Европа е точно обратното – фокусът е върху бързото зареждане, колко бързо можеш да заредиш една кола, за да можеш да изминеш 150 километра. Причината за това не е, че американците шофират на по-кратки разстояния. Всъщност точно обратното – те преминават на по-дълги разстояния от европейците. Но, изглежда, ние сме фиксирани върху идеята, че една електрическа кола трябва да се зарежда толкова бързо, колкото и традиционните коли. Но имаме нужда от бързо зареждане на правилните места. Ако може да заредиш колата си за 20 - 30 минути след няколко часа на каране, това е напълно достатъчно. Ако София трябва да поеме по някой път, нека да бъде този – повече електростанции за зареждане около работните места, домовете, паркингите. Така, ако не можеш да заредиш колата си у дома, може да го сториш на работа. Бих поставила фокуса и върху зони за зареждане, за да може да е удобно за хората.
Целта ни е до 2024 г. 10% от автобусите в Барселона да са електрически
Анхел Лопес Родригес, директор, програма "Е-мобилност", градски съвет, Барселона

Целите на програмата ни за електромобилност в Барселона на този етап са основно четири: да намалим потреблението на енергия с 10% в транспорта, да ограничим с 30% вредните емисии, да намалим местата с високо ниво на шум и да постигнем функционираща инфраструктура за зареждане. Барселона има около 1.6 млн. жители, горе долу колкото София, но на далеч по-ограничено място. С околните области и общини броят им достига 3.2 млн. От година на година става все по-скъпо да ползваш стар автомобил с високи нива на вредни емисии. Предвидените от нас промени са основно в данъчната политика, но и в плащането за престой в града. Не искаме да прибързваме с налагането на някакви нива на електрически превозни средства - целта ни е до 2024 г. 10% от автобусите в града да са електрически. В същото време смятаме, че публичният сектор трябва да е катализатор на промяната. Само със замяната на 10% от такситата в града на дизел с електрически ще намалим с 5% азотните оксиди. Подкрепяме всички частни инициативи като няколкото платформи за споделяне на електромобили в града, но смятаме, че не можем да се ограничим само до тях, тъй като те заемат много ценен за общината ресурс - ограничените места за паркиране в града. Ще стимулираме и всякакви програми за споделяне на транспорт и частни зарядни станции на квартален принцип, като общностите там ще могат да се свързват чрез общи платформи. Най-оптимистичната ни прогноза на този етап е 5% от целия автопарк в града да е електрически през 2020 г. и 30% през 2050 г.
През 2030 г. споделянето на кола ще е електрическо и автономно
Екатерина Дмитракова, мениджър бизнес развитие, car2go Europe

На пазара сме вече от 10 години и вече имаме достатъчно опит и знание в областта на споделянето на коли. Сега целта ни е да предвидим какво следва и как ще се промени секторът след 10 години. Изводът ни е основно един - през 2030 г. споделянето на кола ще е много важен фактор от транспорта в града и ще е електрическо и автономно. Смятаме, че пет са предпоставките за градската мобилност на бъдещето. Първата е управлението на автопарка. Тук не става дума за IT системи, а как по най-добрия начин да се комбинира софтуерът - алгоритми, Big Data, заедно с хардуера, тоест колите. Трябва да ограничим колкото се може повече престоя на колите на едно място, без да бъдат използвани. Втората стъпка е предвиждане на търсенето - как да имаш кола на точното място. Вече разработихме наш алгоритъм, който трябва да предвижда къде най-вероятно ще бъде клиентът. Третият фактор е интелигентният автопарк - коя точно кола е нужна на клиента, тук дори не става дума за най-близката, а за най-правилната за нуждите на потребителя. Четвъртият е умното управление - кога и къде точно да зареждаме и чистим колите, за да са налични за клиентите. И петият, естествено, е преживяването на клиента. То тепърва ще става все по-добро с подобряването на приложенията и платформата ни.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кои са иновативните предприятия на 2019 г. Кои са иновативните предприятия на 2019 г.

Осем компании получиха отличия в конкурса, който се организира за 15-а поредна година

5 дек 2019, 1935 прочитания

Софтуерната индустрия вече отговаря за 2.9% от БВП 3 Софтуерната индустрия вече отговаря за 2.9% от БВП

Общите приходи на компаниите в сектора за 2018 г. са 3 млрд. лв., а заетите са общо 33 хил. души

5 дек 2019, 1670 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
БТК остава най-големият телеком по приходи

Компанията забавя нивото на растеж на продажбите, но вдига печалбата и маржа

Още от Капитал
Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

"Санкциите" за заменките: Възмездие или втори подарък

Сумата, която държавата търси от фирмите, участвали в заменки на гори, изглежда трудносъбираема

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

Новата еврокомисия: по-малко целувки

Климатичните промени ще са основен приоритет на новия председател Урсула фон дер Лайен, което вещае големи промени за енергийната политика на България

Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

Кино: "Един дъждовен ден в Ню Йорк"

Уди Алън с джазова комедия за съвременното лицемерие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10