С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 юли 2018, 8:00, 6929 прочитания

Умни складове, умен бизнес

На какви стандарти трябва да отговарят съвременните складове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато говорим за складове, асоциациите от миналото са неуместни. България изобилства от изоставени стари складове и производствени сгради, за които времето е спряло, а прашасалите палети не са помръдвали с години. Но връщането им към нов живот за момента е икономически неоправдано. Съвременните складове, подобно на съвременните офис и търговски площи, трябва да отговарят на определени стандарти. Тук изискванията за сигурност и инфраструктурна подсигуреност са първото, но съвсем не достатъчно условие. Модерните логистични сгради са "гъвкави" - те трябва да осигуряват удобното складиране и експедиране на разнообразни стоки. Стоките са капитал, временно заключен по веригата на добавената стойност. Колкото по-бързо и сигурно този капитал се "превърта" и достига до следващата фаза - независимо дали това е производство, търговски обект или краен потребител, толкова по-ефективен е бизнесът. Затова говорим за сгради и логистични решения, които са прецизно проектирани, така че да позволяват стандартизирани и автоматизирани процеси. Помещения, които с помощта на технологиите могат да решават логистични задачи по-бързо и по-точно от някогашните складови управители. По тази тема разговаряме с арх. Атанас Вангелов, който проектира логистичния парк East Ring.

арх. Атанас Вангелов

Фотограф: Цветелина Белутова

"Гъвкава" сграда


Голямото предизвикателство, става ясно от думите на архитекта, е изискването сградата да бъде с много функции и лесно да бъде пригодена и за логистична, и за индустриална дейност.

"Проектът за логистичен парк East Ring, независимо от професионалния опит, който имаме, бе предизвикателство за екипа ми най-вече поради неговата всеобхватност, специфична проблематика и характерни изисквания", коментира арх. Вангелов. Сред условията, с които е трябвало да се съобрази екипът, е изграждането на парка стъпка по стъпка. Строителството на East Ring става на няколко етапа, като до момента са готови сухи складове с обща площ 12 000 кв.м и още толкова са в процес на строителство. Още две сгради се проектират в момента и тяхното изграждане предстои. В бъдещото разширение е заложено и изграждане на сгради с температурен режим, които могат да се използват от компании със специално производство, например фармацевтични.

Сложността в проекта идва и от друго – той трябва да бъде еднакво подходящ както за настаняване на индустриално производство, така и за логистичен център със складова площ.
"Да, предизвикателство е, защото различните типове сгради имат различни изисквания, но ние сме се постарали да заложим максимално гъвкави и универсални проектни решения, така че сградата да се адаптира лесно към различните видове дейности", обясни арх. Вангелов. Конструкцията на сградите в East Ring е стоманобетонна, изпълнена с много висок клас материали. Това прави първоначалната инвестиция висока, но се отплаща в бъдеще с намалени разходи за експлоатация и поддръжка.
Серификатът BREEAM
Е водеща международна схема за независима оценка на устойчивостта на инфраструктурни проекти и сгради. Създадена през 1990 г., тя е най-старата подобна система за оценка. Името й идва от съкращението на английски Метод за оценка на Института за изследване на сградите (Building Research Establishment Environmental Assessment Method). Стандартът оценява проектите спрямо тяхното въздействие за околната и социално-икономическа среда в категориите: управление, енергия, здраве и благополучие, транспорт, водни ресурси, материали, отпадъци, замърсяване на околната среда.

Глад за качество



В момента на пазара на логистични и индустриални площи най-търсени са сградите, строени в последните 10 години, разказва Владимир Гюрджиев, анализатор в консултантската компания Cushman&Weakfield/Forton. Тези сгради могат да отговорят на изискванията за енергийна ефективност, разпределянето на площите е съобразено с универсални стелажни системи. Това означава, че използваемата височина е поне 10 метра, на всеки 600 кв.м площ има поне една товарна рампа с достъп както на камиони, така и на бусове. По думите на Гюрджиев спорът за предимствата и недостатъците на стоманобетонните и металните конструкции няма единен отговор, а инвеститорът обикновено избира според икономическата целесъобразност, следва функционални изисквания или по строго субективни предпочитания.

"Така или иначе грешен избор няма", твърди Гюрджиев. При всички случаи новите сгради дават много повече и на инвеститорите, и на наемателите в тях, сравнени с построените преди 10 - 20 години, смята арх. Вангелов. Причината е непрекъснатото развитие на технологиите.

"Най-лесният пример е с електрониката и smart решенията, които дават много по-голяма възможност за управление на почти всички процеси в една индустриална сграда. Например сградата "сама" може да взема определени решения, като например енергийно ефективни решения", разказва архитектът.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 750 прочитания

Бизнесът и следващата рецесия Бизнесът и следващата рецесия

С промените в икономиките се променят и рецесиите. Как ще изглежда следващата?

28 фев 2020, 1144 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 15545 прочитания

28 фев 2020, 5315 прочитания

28 фев 2020, 2991 прочитания

28 фев 2020, 2706 прочитания

28 фев 2020, 2416 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Търговската война започва да тежи на германските автопроизводители

Китай увеличи митата при внос на коли от САЩ и това заплашва едни от най-известните брандове

Още от Капитал
Сбогом, Lafka

Очакването на пазара е веригата да заработи като място за продажба на продуктите на държавния тотализатор

Тол-системата: Гафове вместо милиони

Тол-системата ще заработи на 1 март, но до 27 март има "гратисен период" без глоби

Потупване по рамото от Брюксел

С нетрадиционно позитивен доклад за икономическите дисбаланси Европейската комисия даде още един тласък на България по пътя към еврото

Къде изчезна вносът

Данните от статистиката за 2019 г. се оказаха непълни, но вместо НСИ да реагира навреме, остави поле за политически спекулации

Книга: Лив Стрьомквист - "Плодът на познанието"

Вместо да ремонтира стари йерархии, комиксът отваря място за варианти, в които да няма унижени и изключени

Важни ли са дипломите днес

Връзката между образованието и бизнеса – it’s complicated

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10