Марки на "Булгартабак" се превръщат в Rothmans
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Марки на "Булгартабак" се превръщат в Rothmans

През миналата пролет ВАТ купи марките от свързания с депутата от ДПС Делян Пеевски цигарен холдинг "Булгартабак"

Марки на "Булгартабак" се превръщат в Rothmans

British American Tobacco засега мигрира по-непопулярните брандове, но това вероятно ще се случи и с Victory и Еva

Десислава Николова
40995 прочитания

През миналата пролет ВАТ купи марките от свързания с депутата от ДПС Делян Пеевски цигарен холдинг "Булгартабак"

© Надежда Чипева


От началото на седмицата пушачите на шест доскорошни бранда на "Булгартабак" с пазарен дял от 6% получават предложение да изберат марка със същото съдържание на никотин и катран, но с бранда Rothmans. Причината е, че собственикът на марките – British American Tobacco (ВАТ), вече няма да произвежда ММ, GD Blue, Tresor Blue, Bulgartabac One, Victory Code и "Средец". Макар и да няма точен срок, същото се очаква да се случи и с най-популярните местни брандове Victory и Еva, макар да не е ясно дали първата марка ще се трансформира в Lucky Strike или отново в Rothmans. Така плавно фабриката в Благоевград ще загуби това производство, а цигарите ще се правят в някой от европейските заводи на ВАТ.

Миграция след сделката

През миналата пролет световният концерн ВАТ купи марките от свързания с депутата от ДПС Делян Пеевски цигарен холдинг "Булгартабак" и има правата да ги произвежда и разпространява на българския пазар, в Адриатическия регион и Русия. Миграцията на пушачите от марки на "Булгартабак" към традиционните бестселъри на ВАТ се очакваше още от миналата година. Според търговци на цигари продуктите ще се продават до изчерпване на количествата, а за пушачите дори има ново предложение от фамилията Rothmans, специално произведено за пушещите най-леки цигари.

Клиентите на досегашните им марки имат и още един стимул да превключат на популярния бранд на ВАТ и той е цената – всички брандове от "приемното семейство", към които им предлагат да преминат, са с 10 стотинки по-евтини от досегашните. Последната впечатляваща миграция на българския пазар беше отново инспирирана от ВАТ през 2016 г. Тогава компанията реши да изтегли от пазара бранда си Viceroy и го замени с Rothmans. През същата година точно Rothmans беше препозициониран от средния в ниския ценови сегмент, вследствие на което марката увеличи значително пазарния си дял. В момента той е 7.7% и така тя се нарежда на пето място по пазарен дял в стойност в България.

В същото време брандът Rothmans e също на пето място по продажби в света според данни от цигарената индустрия за глобалния пазар през 2016 г.

Да се готви Victory

Според слуховете на пазара миграцията ще обхване и най-популярните брандове, които ВАТ придоби от "Булгартабак" - Victory и Еva, които през декември 2017 г. са съответно трети и четвърти по пазарен дял. Източници на "Капитал" отбелязаха, че ВАТ планира да замени Victory с популярния собствен бранд Lucky Strike, a Eva – с Vogue. От българския клон на ВАТ обаче отричат засега да имат такива намерения. "Марките Victory и EVA са част от портфолиото на компанията, като ВАТ продължава да предлага тези продукти на българския пазар със същото високо качество, вкус и характеристики", коментират от "ВАТ България".

На пазара също няма очакване съвсем скоро Victory, която е трета марка по пазарен дял, да бъде изтеглена от пазара и заменена с Lucky Strike, която е с дял от 0.5%. Vogue пък е с още по-слабо присъствие от 0.2%. Освен това ВАТ вече мигрира два от подбрандовете на Victory към Rothmans и има възможност и да предпочете него при евентуално спиране на производството на най-популярния доскорошен бранд на "Булгартабак".

От ВАТ не съобщават в какъв период от време ще се осъществи миграцията на ММ, Tresor, GD, Victory Code и "Средец" към Rothmans. Търговците на дребно обаче отбелязват, че са предупредени, че ще ги продават до изчерпване на количествата и ново зареждане няма да има. Това на практика означава, че преминаването към новите марки ще се случи през следващите един-два месеца."

От "ВАТ България" отбелязват, че марките, които са закупили, са с много добри характеристики и поради това ще предложат на своите потребители същите вкусове и качества на тези продукти с международно призната марка, каквато е Rothmans. "ВАТ е подготвила комуникация, която ще запознае консуматорите с процеса на предлагане на техния предпочитан продукт от международната марка Rothmans", казват от компанията.

По пътя към лидерската позиция

Пазарният дял на шестте марки, които ВАТ ще спре от производство, кумулативно е 6%. Ако компанията успее да мотивира пушачите да преминат на аналогичния вид Rothmans, това би означавало, че тя се цели във второто място по пазарен дял, което в момента се заема от Marlboro, бранд на Philip Morris. Лидер по продажби все още е гръцката Karelia.

"Rothmans е най-бързо растящата марка цигари в под средния ценови сегмент на пазара у нас по данни на Nielsen, като в комбинация с новите предложения на бранда вярваме, че тази тенденция ще се запази и занапред", казват от ВАТ.

Довиждане, България

ВАТ има двегодишен договор в сила от месец май 2017 г. да произвежда купените марки в благоевградската фабрика на "Булгартабак". Там обаче не се произвежда Rothmans и няма такъв план за бъдещето.

"Rothmans се произвежда от ВАТ в региона според международните стандарти за качество и производство на групата ВАТ", отбелязват от компанията. Те не дават детайл в коя точно европейска фабрика се правят цигарите за българския пазар.

Засега промяната не се е отразила пряко върху екипа на благоевградската фабрика. Около Коледа "Булгартабак холдинг", чиято собственост се свързва с депутата от ДПС Делян Пеевски, направи около 50% съкращение на работниците във фабриката, като им предложи обезщетение по вина на работодателя. В първите месеци на годината обаче фабриката отново нае около 50-на нови работници, но с далеч по-ниско възнаграждение от това на предшествениците им.

"В момента в благоевградската фабрика работят около 300 души. Няма нови съкращения, а и те не биха били продиктувани от това, че част от марките за местния пазар няма да се произвеждат в България. Те имат незначителен дял в продажбите, съществено би било, ако има проблеми с износа на цигари за Близкия изток", коментира представител на синдикатите, който не пожела името му да се споменава.

От началото на седмицата пушачите на шест доскорошни бранда на "Булгартабак" с пазарен дял от 6% получават предложение да изберат марка със същото съдържание на никотин и катран, но с бранда Rothmans. Причината е, че собственикът на марките – British American Tobacco (ВАТ), вече няма да произвежда ММ, GD Blue, Tresor Blue, Bulgartabac One, Victory Code и "Средец". Макар и да няма точен срок, същото се очаква да се случи и с най-популярните местни брандове Victory и Еva, макар да не е ясно дали първата марка ще се трансформира в Lucky Strike или отново в Rothmans. Така плавно фабриката в Благоевград ще загуби това производство, а цигарите ще се правят в някой от европейските заводи на ВАТ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Е, на британците поне им е позволено да търгуват с кюрдски сепаратисти (не-терористи по световна класификация). Турция няма какво да им каже.

  • 4
    duf03476735 avatar :-|
    duf03476735

    тютюна убива бавно но сигурно !!! спирайте цигарите и да им го набутаме на тия печелбари

  • 5
    uiv06356363 avatar :-|
    uiv06356363

    Булгарбатак произвежда само ММ за износ и Ева+Виктори за вътрешен пазар с поръчки до април. След това старите 250 плюс новите 50 общи работници, наети за 6 месеца на 600 лева заплата отиват на трудовата борса. Продадените марки на БАТ се произвеждат в Плоещ-Румъния и Печ-Унгария, където се командироват от Благоевград-БТ. Цигарените машини на БТХ отиват Шарджа, където Салам ще прави фабрика (вече има китайска и арабска фабрики) с материали от Юри Гагарин-БТ, които взе от подялбата на бизнеса с Дебелак Пеефски, за който остават земите и сградите от фабриките. Маслинова клонка в анклава Африн прекъсна окончателно канала с безмитна зона Мерсин и складовите бази в Арбил и Мосул са празни. Независимоста на Кюрдистан зависна и чака новата контра-банда с акцизни стоки, оръжие и наркотици, за да се самофинансира. Дебелия фалира Булгарбатак до края на европредателството и е с приоритет ЧЕЗ, Дунарит+Емко, БТК+НУРТС и останалите фирми от вторичното разграбване на КТБ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK