Автобус, това звучи куул
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автобус, това звучи куул

"Настоящите тенденции показват растеж на автобусния пазар", каза Ласло Арани, регионален управляващ директор на FlixBus

Автобус, това звучи куул

Зеленият гигант FlixBus започва превози от София. Компанията преобърна модела на автобусни превози и навлиза и в жп сектора

Калина Горанова
20544 прочитания

"Настоящите тенденции показват растеж на автобусния пазар", каза Ласло Арани, регионален управляващ директор на FlixBus

© Цветелина Белутова


Темата накратко

- Зеленият автобусен гигант FlixBus започва превози от София

- Моделът на германския start-up комбинира работа с подизпълнители и удобна онлайн платформа за билети

- Отскоро компанията навлиза и в жп превозите, като ще бъде конкуренция на Deutsche Bahn

"Допреди пет години в Европа пътуването с автобус беше за хората с по-ниски доходи и не беше избор, който правиш, ако не ти се налага. Това, което успяхме да постигнем, е, че автобусите станаха готини".

Изказването е на Андре Швамлейн, един от създателите на автобусния гигант FlixBus, който започна превози и от София. Зелените транспортни средства под бранда на компанията от пет години кръстосват стария континент, като привличат все повече и повече фенове. Това компанията успя да постигне във време, в което всички мислеха, че бъдещето е за нискотарифните въздушни превозвачи, а автобусите ще стават все повече спомен от миналото. Компанията обаче успя да преобърне хода на историята, работейки като хибрид между платформи като Uber и Airbnb и класическите автобусни компании.

Нискотарифният модел на компанията явно е успешен, като тя се превърна в един от силните конкуренти на бързите, но скъпи железници на Стария континент.

"Настоящите тенденции показват растеж на автобусния пазар", каза Ласло Арани, регионален управляващ директор на FlixBus. Арани вижда автобусите като конкурентоспособни при превозите на средни разстояния, при които, като се прибави дългото чакане по летищата, времето за пътуване с автобус не е много по-голямо. Друг плюс на компанията са множеството връзки, които предлага в Европа, и допълващата роля, която автобусните превози могат да имат след пътуванията по въздух.

Наскоро FlixBus обяви, че влиза и в София. Първите линии до Будапеща, Виена и Букурещ ще бъдат открити на 22 март и това ще позволи на българските пътници да имат връзка с голямата мрежа на компанията.

А по нея са пътували 40 млн. пътници през 2017 г. и общо над 100 млн. души от създаването на компанията, като те растат с по 10 млн. през последните години. Към момента транспортната компания предлага превози до над 1400 дестинации в 27 държави, като държи 90% от пазара на превози на пътници на дълги разстояния в Германия. През тази пролет компанията трябва да започне услуга и отвъд океана - в Калифорния, а отскоро развива и превози по жп релсите в Европа.

Автобуси без автобуси

FlixBus започва да развива транспортната си услуга през 2013 г. в Мюнхен, Германия. Start-up идеята се оформя няколко години по-рано от трима партньори - Йохен Енгерт, Андре Швамлейн и Даниел Краус. Обмислят се всякакви варианти за бизнес - едно от условията е бизнесът да не е само в технологичен, а да създаде реален продукт.

В този момент пазарът на автобусни превози на дълги разстояния в Германия се либерализира и тримата партньори виждат в това възможност с помощта на технологиите да се създаде нов подход в сектора.

Едно от най-важните решения за партньорите е какви да са автобусите - под наем, на лизинг или да се работи с партньори. Спират се на последната опция, като голям брой малки автобусни компании започват да се включват към мрежата на FlixBus и да ребрандират в разпознаваемото зелено автобусите си.

През 2015 г. компанията се слива с другия голям start-up играч в сектора от Берлин - MeinFernbus. Международната експанзия започва, като развитието следва либерализацията на пазарите за автобусни превози.

Сега броят на партньорите по места е общо 250, като сред тях са Volanbusz, Alis Grup и Eurolines Romania, а офисите на компанията в Европа са 14. През 2016 г. компанията придобива бизнеса на големия английски играч Megabus Europe от StageCoach Group, като последната продължава да извършва превозите като подизпълнител.

За хипстъри и инвеститори

За разлика от платформата за таксиметрови превози Uber FlixBus разполага с лиценз за превозваческа дейност, обясняват от дружеството. Приходите, печалбите и отговорностите между участниците в бизнеса са поделени. Автобусните компании отговарят за самото извършване на услугата, а FlixBus за планирането на маршрутите, технологичните нововъведения, маркетинга и продажбите.

Основната маркетингова стратегия на компанията е да се промотира "онлайн преживяването" при резервацията на автобусни билети - през сайта на компанията или през app, като компанията става атрактивна за младото поколение, свикнало с бързите покупки. Не се изисква разпечатка на билети, достатъчен е само баркодът, свален на телефона. Предлага wi-fi и контакти на борда на автобуса, GPS идентифициране на превозните средства, модерни автобуси и тоалетна на борда.

Компанията до момента залага в по-голяма степен на разрастването, отколкото на печалбите, като размахът дотук е възможен благодарение и на силния гръб от инвеститори, сред които са General Atlantic, Silver Lake, Holtzbrinck Ventures и Daimler.

Flix Влак

След преобръщането на пазара на автобусни превози компанията се насочи и към една още по-консервативна и монополизирана сфера - железопътните, където директно ще се конкурира с германските железници. В началото на март тя обяви две жп линии - от Хамбург до Кьолн и между Щутгарт и Берлин, като нейни партньори са чешкият жп оператор Leo Express и германската BahnTouristikExpress.

Опит за конкуренция на Deutsche Bahn първо прави базираният в Берлин независим жп превозвач Locomore. Компанията се контролираше от Дерек Ладевиг. Тя влиза на пазара в края на 2016 г., като пуска лоу-кост влак по линията Берлин – Щутгарт. Начинанието обаче се оказва трудно и през пролетта на миналата година компанията фалира.

През август 2017 г. планът се възражда с нови сили с помощта на FlixBus и чешкия жп оператор Leo Express. Двете обединяват сили, за да възстановят услугата. Втората извършва изпълнението на услугата, а първата се заема с продажбите, като билетите за влака се продават на сайта на FlixBus и започват от цена от 9.9 евро.

Locomore не беше първата жп компания, която през последните години се провали на пазара на пътническите жп превози в Германия. Първата, която оспори монопола на DB, беше френската Interconnex. Последва и неуспехът на Vogtlandexpress, една от малкото частни компании.

Или ако FlixBus успее да направи пробив на този труден транспортен пазар, това би било истинска нова транспортна революция.

Зеленият гигант в България

FlixBus обяви, че влиза и в София. Първите линии до Будапеща, Виена и Букурещ ще бъдат открити на 22 март и това ще позволи на българските пътници да имат връзка с голямата мрежа на компанията. На българския пазар партньор на компанията е Florentia Bus. Компанията е на пазара от 20 години и разполага с автопарк от 45 автобуса, работи по международни линии от София. Тя ще изпълнява превозите на FlixBus към Виена. Билетите вече са в продажба на сайта на компанията и мобилното й приложение. Цената на еднопосочното пътуване между София и Букурещ е 23.90 лв., между София и Будапеща – 37.90 лв., а до Виена билетът е 76.90 лв.

Темата накратко

- Зеленият автобусен гигант FlixBus започва превози от София

- Моделът на германския start-up комбинира работа с подизпълнители и удобна онлайн платформа за билети

- Отскоро компанията навлиза и в жп превозите, като ще бъде конкуренция на Deutsche Bahn

"Допреди пет години в Европа пътуването с автобус беше за хората с по-ниски доходи и не беше избор, който правиш, ако не ти се налага. Това, което успяхме да постигнем, е, че автобусите станаха готини".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    "Основната маркетингова стратегия на компанията е да се промотира "онлайн преживяването" при резервацията на автобусни билети - през сайта на компанията или през app, като компанията става атрактивна за младото поколение, свикнало с бързите покупки"
    ==============
    Ай бегайте.
    Страшно преживяване, положителни емоции с таксито до автобуса, общите почивки с опашката пред тоалетната и после в обратен ред.
    Пътувам сам или със семейството си. Избирам часа на тръгване, маршрута, почивките, музиката или нейната липса....
    Другото е липса на избор.

  • 2
    rainbou1 avatar :-P
    rainbou1

    Цената до Букурещ е по-ниска от тази до Бургас - май ще направим едно трипче.

  • 3
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    от нас до летището е преко сили час, два на летището, час и половина полет, час за мотане (ако има багаж) и влак до виена - 6 часа щедро от врата до врата...
    автобуса е гарантирани поне 12 само возене :)

  • 4
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#1] от "Костадин Иванов":

    Беше посочено - тоалетна на борда.
    Ако колата Ви е пълна, ще Ви излезе по-евтино, но ако пътувате сам, по-изгодно е с автобуса. Освен това няма да се безпокоите дали сте достатъчно отпочинали и дали сте се наспали преди шофирането.

  • 5
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    До коментар [#4] от "Евгения Петрова":

    В редките случаи, когато съм пътувал с автобус, тоалетната става достъпна, ако човек започне да заплашва, че ще се .....
    Иначе предпочитат клиентът за отиде да.... в някоя бензиностанция или кафене. Отделен въпрос е "преживяването" да си на 4 мм фазер и 3 мм велтър от спътниците в автобуса.
    Не смятам колко ми излиза пътуването, докато мога да си го позволя. Почти винаги пътуваме двама, максимум четири, макар че колата е голяма. Петият винаги е излишен, макар че в извънредни случаи се налага.
    Дори да съм в командировка, пътувам сам с кола, като ми изплащат цената на билетите, разликата покривам с мои средства.
    Можете да ме наречете келеш, няма да се обидя.

  • 6
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    До коментар [#1] от "Костадин Иванов":

    Така е. Удобството да се пътува с личен автомобил е несравнимо спрямо това с автобус по междуселищни трасета, а понякога и в града. Но както е видно, автобусният тип превози ще продължава да се развива, поне докато има клиентела - за локални (в рамките на държавата) и международни пътувания. Няма лошо. Важното е винаги да имаме възможност за избор.

  • 7
    skch avatar :-|
    skch

    Тая статия я претопляте за трети път. И така и не казахте кой ще вози по другите дестинации. И защо се продават билети на сайта им в България, при положение, че не са почнали още. И какво ще стане със сега съществуващите линии - Фликсбус ли ще ги изпълнява или пускат изцяло нови линии в изцяло нови часове? Иначе голяма промоция, голяма реклама.

  • 8
    klecho avatar :-|
    klecho

    Ако пуснат линия до Солун за 15 лева и до Скопие за 12 лева (понастоящем към 15 евро) наистина ще избият рибата.

  • 9
    qyd1424884427392548 avatar :-|
    Ned Apostolov

    Сега, има някои неща от които няма бягане - влак е най-бързия и удобен наземен транспорт, просто защото няма светофари и градски трафик. Проблема на балканите е липсата на ЖП свързаност. Колкото по-свързани сме, колкото по-модерни и бързи са мотрисите и трасетата - толкова по-неефективен ще става автобусния транспорт.

    Относно конкуриране с - авиотранспорт, това е смешно и няма смисъл да го коментираме.

    Хубава статия, дава максимум позитивизъм за бизнеса на тези хора, но фактите са си факти. Поне за мен.

  • 10
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    До коментар [#9] от "Ned Apostolov":

    Това, което казвате, може да важи за метрото в градски условия, но не и за ж.п. превоза у нас (поне на този етап). Да, строят се нови трасета, да, работи се по това средната скорост да се увеличава, но поне засега бързината и комфортът (вкл. и като спирки) на автобусния превоз са с предимство спрямо ж.п. превоза. Според мен най-нормалното нещо е да имаме възможност за избор между различните форми на придвижване.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK