Alibaba и Tencent разширяват бизнеса си с облачни услуги

Компаниите следват примера на конкуренти като Microsoft, Amazon и Google

Добрите финансови резултати вдъхват надежда на групите за инвестиции в разширяването на бизнеса за облачни услуги.
Добрите финансови резултати вдъхват надежда на групите за инвестиции в разширяването на бизнеса за облачни услуги.    ©  Reuters
Добрите финансови резултати вдъхват надежда на групите за инвестиции в разширяването на бизнеса за облачни услуги.
Добрите финансови резултати вдъхват надежда на групите за инвестиции в разширяването на бизнеса за облачни услуги.    ©  Reuters
Китайските компании се надяват да привлекат голям брой клиенти за кратко време.

Възходът на oблачните системи променя бизнес модела на повечето компании в световен мащаб, което си пролича през последните години. Но сега услугите имат ключова роля в Китай за по-мащабни промени, тъй като най-големите компании в страната за потребителски услуги се ориентират към корпоративния сектор.

Най-големите интернет компании в Китай – Tencent и Alibaba, които вече са сред най-скъпите 10 групи в света, продължават да се разрастват с бързи темпове. Платформата за онлайн търговия Taobao, чийто собственик е Alibaba, вече разполага с над 580 млн. потребители. От друга страна, контролираната от Tencent социална мрежа – WeChat, има близо 500 млн. абонати, показват данни на eMarketer. Но сега двете групи се ориентират към лидерството в софтуерните услуги и съхраняването на данни в облака, като се стремят да привличат правителства и различни бизнеси за свой клиенти, пише Financial Times.

Намеренията на двете групи

Alibaba, чийто пазарен дял в Китай е 60%, разполага с над 1 млн. потребители в облачните услуги към момента. Приходите на интернет гиганта през последното тримесечие на 2017 г. от тази дейност са на стойност 553 млн. долара.

Най-голямата технологична компания в Азия – Tencent, показа намеренията си, когато отправи оферта за безплатно съхранение на 10TB, за да привлече повече компании.

"Това е типичен ход от модела "бизнес за бизнеса" (B2B), тъй като така биха си увеличили приходите", коментира Марин Ивезич, консултант в PwC. Той обясни, че Alibaba и Tencent следват модела на други технологични гиганти като Amazon, Microsoft и Google, които оперират Amazon Web Services (AWS), Azure и Google Cloud.

Предложенията за облачни услуги са много привлекателни за малкия и средния бизнес в Китай. Кевин Джи, директор в Gartner, смята, че те не желаят да купуват оборудване, а услуги. Според Бхавтош Вайпайе, технологичен анализатор в Bernstein, тези процеси спомагат за разрастването на Alibaba. "Вече се появяват хиляди търговци на платформите на Taobao или Tmall, на които им предоставят маркетинг услуги или аналитични данни", коментира Вайпайе. Той отбелязва, че конкурентът на Alibaba – Tencent, има по-малък опит в подобни инициативи.

Изпълнителният директор на Alibaba Даниел Цанг заяви по време на пресконференцията за финансовите резултати на компанията, че е оптимист относно бъдещето на облачните услуги и поради това ще продължават да развиват бизнес модела си и да разширяват предлаганите продукти.

Избран модел

Специалистите прогнозират, че китайските компании ще взаимстват от западния модел, в който почти всички различни играчи предлагат разнообразни услуги, свързани със съхранение на данни или поддържане на софтуер на мобилни приложения.

Емили Цанг, анализатор в консултантската група International Data Corporation (IDC), коментира, че китайските Tencent, Alibaba и Huawei вече предлагат услуги за споделяне на файлове, видеоконференции и други. Според Цанг те ще продължат да развиват успешно този модел както автономно, така и с трета страна.

Основната разлика между китайските онлайн гиганти и американските им конкуренти е обхватът на бизнеса. Alibaba, Tencent и Huawei изпълняват глобални стратегии – изграждат центрове в различни страни или си партнират с международни компании. В същото време чуждестранните групи изпитват притеснения относно мястото за съхранение на тяхната информация, ако работят с китайска фирма.