Facebook под натиск заради скандала Cambridge Analytica с използване на лични данни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Facebook под натиск заради скандала Cambridge Analytica с използване на лични данни

Изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг започна годината с обещание да "поправи" социалната мрежа, но засега проблемите му стават само все по-големи. Сега той е под натиск да се появи както пред американския конгрес, така и пред британския парламент

Facebook под натиск заради скандала Cambridge Analytica с използване на лични данни

Редица политически представители поискаха Марк Зукърбърг да говори пред властите

Йоан Запрянов
8511 прочитания

Изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг започна годината с обещание да "поправи" социалната мрежа, но засега проблемите му стават само все по-големи. Сега той е под натиск да се появи както пред американския конгрес, така и пред британския парламент

© Reuters


Cambridge Analytica е използвала данни от Facebook, за да насочва политически кампании към потребители на мрежата, без тяхното знание и съгласие.

Социалната мрежа Facebook се оказа под увеличаващ се натиск, след като стана ясно, че лична информация от 50 млн. потребители е била използвана от анализаторската компания Cambridge Analytica през 2015 г. Cambridge Analytica е една от фирмите, които са работили по предизборната кампания на президента на САЩ Доналд Тръмп и също така е известна с близките си връзки с бившия мениджър на кампанията на Тръмп Стив Банън. Ударите по Facebook идват и от двете страни на океана, като европейски политици също се включиха в призивите за повече информация около случая.

Според последната информация Cambridge Analytica е използвала данни от Facebook, за да насочва политически кампании към потребители на мрежата, без тяхното знание и съгласие. Компанията е стигнала до данните чрез приложение под формата на анкета, която анализира личността на потребителя. Приложението изисква съгласие, което е било дадено от 270 хил. души. Чрез мрежата на Facebook броят им е нараснал до 50 млн. души. Анкетата е била създадена от професор, чийто достъп до мрежата по-късно е бил прекъснат от Facebook. Изтриването на акаунта на професора показва, че Facebook е била наясно с практиката още през 2015 г.

Първоначалната информация за използването на лични данни с цел политическа агитация дойде през уикенда, след като New York Times и британският Observer отпечатаха изявленията на Кристофър Уайли, бивш служител на Cambridge Analytica. До момента няма отговор от високо ниво от страна на Facebook. Според няколко по-нисши директори в компанията не става дума за изтичане на информация, тъй като тя е била по начало публична.

Политиците срещу технологичните компании. Отново

Новините възродиха за пореден път спора дали технологичните компании могат да се самоконтролират, предвид решаващото им, но и продължаващо да расте влияние върху политиката. Американският сенатор от Демократическата партия Ейми Клобухар беше една от първите, които атакува Facebook и специално изпълнителния директор на компанията Марк Зукърбърг. "Ясно е, че тези платформи не могат да се справят сами със себе си", коментира тя и изрази желанието си Зукърбърг да говори под клетва пред Конгреса.

Нейният колега, републиканският сенатор Марко Рубио, коментира пред NBC, че не смята, че представителите на Facebook са казали всичко по време на разпитите си пред Сената. "Понякога тези компании растат толкова бързо, получават толкова добро медийно покритие, че започват да мислят, че правилата, които са за всички, не важат за тях", коментира Рубио.

Британският депутат Деймиън Колинс също поиска Зукърбръг да говори пред парламента на Острова на теми като това как социалната мрежа се използва по време на политически кампании и в частност тази около референдума за излизане на Великобритания от Европейския съюз през 2016 г. "Време е г-н Зукърбърг да спре да се крие зад Facebook страницата си", коментира Колинс, който е и председател на комитета по медии и култура в британския парламент.

Европейският съюз коментира, че ако новините са верни, те са "ужасяващи". Новите правила на Брюксел за защита на личните данни, GDPR, влизат в сила от 25 май и предвиждат глоби до 4% от световния оборот на компаниите, които ги нарушават. "Не искаме това да се случва в ЕС и ще вземем всички правни мерки, за да имаме по-стриктна защита на личните данни под GDPR", коментира комисарят по защита на личните данни Вера Юрова.

Кой казва истината

Колинс обърна внимание и на изпълнителния директор на Cambridge Analytica Александър Никс. Според депутата, Никс е подвел комитета преди месец, когато е казал, че фирмата му не е използвала данни от Facebook. Самият Никс коментира през уикенда пред Financial Times, че стои зад коментарите си, въпреки че бивши негови служители твърдят обратното. "Изтрихме данните си от Facebook, когато разбрахме, че може да има проблем предвид политиката на компанията. Британският парламент не ме попита този въпрос. Те ме попитаха дали сме използвали данни от Facebook в нашия модел на работа. Отговорът на този въпрос е не", коментира Никс.

Проблеми за Никс има и по друга линия, тъй като британската телевизия Channel 4 News излезе с материал със задна дата, в която директорът на Cambridge Analytica говори открито за бизнес практиките на компанията.

Facebook забрани достъпа на фирмата до платформата си в петък, три години след като първоначално е получила информация, че тя не спазва правилата. Според компанията на Зукърбърг Cambridge Analytica е уверила социалната мрежа, че е изтрила всичките си данни още през 2015 г.

Cambridge Analytica е използвала данни от Facebook, за да насочва политически кампании към потребители на мрежата, без тяхното знание и съгласие.

Социалната мрежа Facebook се оказа под увеличаващ се натиск, след като стана ясно, че лична информация от 50 млн. потребители е била използвана от анализаторската компания Cambridge Analytica през 2015 г. Cambridge Analytica е една от фирмите, които са работили по предизборната кампания на президента на САЩ Доналд Тръмп и също така е известна с близките си връзки с бившия мениджър на кампанията на Тръмп Стив Банън. Ударите по Facebook идват и от двете страни на океана, като европейски политици също се включиха в призивите за повече информация около случая.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    zfr08551958 avatar :-|
    sugar

    Всеки влязъл доброволно в интернет света, без значение дали е фейсбук или друга мрежа е наясно, че може да се случи. За това трябва много да внимаваме какво публикуваме в социалните мрежи. И най- добрите защити могат да бъдат разбити.

  • 2
    afektiranzritel avatar :-(
    спейс мен

    Пропагандата достигна нива, при които дори не знаеш, че си таргетиран. Ти не осъзнаваш, че си жертва на откровена манипулация, като си мислиш, че решенията ги взимаш сам. А това не е вярно - свободната воля е илюзия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Игри без граници

Игри без граници

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK