Автономна кола за пръв път уби пешеходец
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автономна кола за пръв път уби пешеходец

Reuters

Автономна кола за пръв път уби пешеходец

Това се случи в Аризона с автомобил на Uber, компанията спря всичките си програми за тестване

9340 прочитания

Reuters

© Reuters


Самоуправляваща се кола, собственост на компанията за споделени пътувания Uber, уби жена в Аризона. Uber спря всичките си тестове на автономни автомобили в Северна Америка. Досега тя правеше проби в Аризона, Питсбърг и Торонто. Това е един от най-големите удари до момента по желанието на редица технологични и автомобилни компании, които искат да разработят напълно работещи безпилотни коли, които да преобразят напълно цялата индустрия, откривайки пазар за стотици милиарди долари, съобщава Reuters.

Лошата новина за Uber идва и само три дни след като компанията, наред със звеното за автономни коли на Google Waymo, поиска от американския Конгрес да приеме по бързата процедура законодателство за безпилотните коли. Това е и първият документиран случай с фатален край с пешеходец при катастрофа с автономна кола.

Случаят

Жертвата, Илейн Херзбърг от Финикс, е била блъсната от колата на Uber в неделя. Тя е бутала колелото си извън тротоара. Колата, Volvo XC90, с е движила със скорост 65 км/ч. Зад волана все пак е имало човек, като според сегашното законодателство в САЩ такъв трябва да има във всяка автономна кола, в случай че се стигне до инцидент. От полицията обаче коментират, че дори и колата да е била управлявана ръчно, това трудно би променило нещо, тъй като Херзбърг е навлязла изведнъж на шосето.

"Пешеходецът е бил извън тротоара. В момента, в който е излязла на шосето, е била ударена", коментира пред журналисти Роланд Елкок от полицията в предградието Темпе. Негов колега от полицейското управление, Силвия Моар, коментира, че от видеозаписите от колата става ясно, че "би било много трудно да се избегне катастрофата, без значение дали колата е на автопилот или с човек зад волана, предвид това, че жертвата излиза от сенките на шосето".

Volvo, която отдава колите си на Uber за тестването на автономни автомобили, излезе с изявление, че софтуерът, използван за управлението на колата, не е нейна собственост. Транспортното министерство в Онтарио, Канада, където Uber също прави тестове, каза, че разглежда случая.

Политически последици

Политическите последици за Uber, както и други компании като звеното на Google Waymo, могат да бъдат огромни. Миналата седмица двете компании се обърнаха към американския Конгрес с молба да бъде прието по-бързо законодателство, което да ускори процеса по пускането на автономни коли в страната. Тяхното желание среща отпор както от граждански комитети, така и от редица политици, повечето от които част от Демократическата партия.

"Този трагичен инцидент ни показва защо трябва да сме изключително внимателни към тестването и използването на автономни коли на обществени пътища", коментира сенатор Едуард Марки, който е и част от комитета по транспорт в Сената.

Consumer Watchdog, неправителствена организация, която е силно против свободното тестване на несигурната технология на автономните коли, излезе с изявление, че Аризона се е превърнала в див запад за коли, управлявани от роботи. "На практика тук няма никакви регулации. Затова и Uber и Waymo тестват точно тук. Когато няма шериф в града, умират хора."

Щатът Аризона прие технологичните компании, които искаха да тестват автономни коли, като начин да се постигне икономически растеж. Републиканският губернатор на щата Дъг Дюси се обърна към Uber през 2016 г., след като регулаторните органи в Калифорния забраниха тестовете в щата. Въпреки че това е първата жертва при сблъсък с автономна кола, катастрофите са сравнително чести, но без ранени. Uber е нападана често заради програмата си за автономни коли и катастрофите, които причинява, но според компанията досега всички инциденти са се случили в момент, в който те са били под ръчно управление.

Самоуправляваща се кола, собственост на компанията за споделени пътувания Uber, уби жена в Аризона. Uber спря всичките си тестове на автономни автомобили в Северна Америка. Досега тя правеше проби в Аризона, Питсбърг и Торонто. Това е един от най-големите удари до момента по желанието на редица технологични и автомобилни компании, които искат да разработят напълно работещи безпилотни коли, които да преобразят напълно цялата индустрия, откривайки пазар за стотици милиарди долари, съобщава Reuters.

Лошата новина за Uber идва и само три дни след като компанията, наред със звеното за автономни коли на Google Waymo, поиска от американския Конгрес да приеме по бързата процедура законодателство за безпилотните коли. Това е и първият документиран случай с фатален край с пешеходец при катастрофа с автономна кола.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    От написаното разбирам, че не е виновна автономността на колата (доколкото може да е автономна, при положение, че има и шофьор), а пешаходката...
    Така че, за какъв удар върху Убер става дума?
    Все пак законите на физиката не могат да бъдат нарушавани... поне засега.

  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Наистина, щом специалистите, които са гледали записа, са на мнение, че катастрофата е била неизбежна независимо от това, кой е карал колата, не разбирам защо трябва да бъде обвинявана Юбер. Винаги може да изскочи някой идиот неочаквано на шосето.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Би било редно някой да провери дали жената не е била сериозно, нелечимо болна. Прекалено много интереси има в индустрията, че да се хвърля сред улицата. Ако човек е блъснат моментално след влизането си на платното, може да се говори и за самоубийство.

    До коментар [#1] от "tie_interceptor":

    Вината е ясна. Само че всеки голям инвеститори има хора, които седят на телефона и в момент на подобна случка звънят на пожар и почват унищожителни залози срещу цената на акциите - на Uber, на Волво, на софтуерните компании...

  • 4
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    До коментар [#1] от "tie_interceptor":

    Каквото Георги каза. Няма значение дали Юбер имат вина - цените на акциите се влияят много от подобни случаи..

  • 5
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#4] от "Ангел":

    Ей, затова не отива на добре тоя свят...
    Напълни се с хора, които не искат да свършат работа са 5 пари, но искат да печелят много... И то от неща, от които си нямат и представа.
    Просто дават едни пари някъде и чакат да богатеят.

  • 6
    bludniq_sin avatar :-|
    bludniq_sin

    До коментар [#1] от "tie_interceptor":


    До коментар [#2] от "Евгения Петрова":

    Допускате ли, че специалистите може някак да са мотивирани да изразят подобно становище. В този сегмет става въпрос за огромни пари. Вярвате ли, че автомобилни производители, софтуерни производители (за тия коли) и тн. ще допуснат смъртта на някаква си илейн да повлияе на бъдещето, което чертаят и на акционерите? Не сме в България, но не мислете, че такива неща не се правят.

  • 7
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#6] от "bludniq_sin":

    Всичко е възможно. Но и човекът в колата не е успял да избегне удара.

    От друга страна, като се види, колко народ умира всеки ден, блъснат от автомобили, управлявани от хора, би трябвало да е напълно забранено използването им в населените места поне...

    Все се мисля, в 90% от случаите автономната кола ще се справи по-добре от 90% от шофьорите хора...

    100% успеваемост е невъзможна... особено за хората.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK