Трансформацията на автомобилните производители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Трансформацията на автомобилните производители

Пазарната капитализация на Tesla се равнява на 55 млрд. долара, което е с около 2,3 млрд долара повече от тази на General Motors, въпреки че за миналата година компанията на Илън Мъск е произвела един автомобил за всеки сто на GM.

Трансформацията на автомобилните производители

След като Volkswagen и General Motors инвестират милиарди в електромобилите, надмощието на Tesla далеч не е сигурно

5291 прочитания

Пазарната капитализация на Tesla се равнява на 55 млрд. долара, което е с около 2,3 млрд долара повече от тази на General Motors, въпреки че за миналата година компанията на Илън Мъск е произвела един автомобил за всеки сто на GM.

© Reuters


Докато General Motors, Volkswagen и Toyota произвеждат близо 10 млн. автомобила годишно, всеки от тях се опитва да инвестира все повече в коли с нулеви вредни емисии. Автомобилните компании се преориентират към електрическите автомобили с две цели – печалба и нарастване на пазарния дял, пише Financial Times.

Предизвикателствата

Днес традиционните автомобилни компании произвеждат всички видове модели - от хечбек до спортни автомобили, на една производствена линия. Предизвикателството пред тях е да се преустроят тези операции, за да произвеждат електрически превозни средства с големи обеми, като се противпоставят на навлизащите в индустрията технологични компании и стартъпи.

Вместо да излязат с редица нерентабилни електрически автомобили в момента, настоящите компании инвестират голяма част от ресурсите си в производствени съоръжения, които ще произвеждат масово модели от 2020 г., след като разходите за батерии паднат. Според анализатори този подход оставя впечатлението, че действащите компании изостават далеч зад Tesla. Но след като играта всъщност започне, казват експерти, големите автомобилни компании ще бъдат в силна позиция да доминират на пазара.

"Нито един от традиционните производители на автомобили няма да има проблеми с увеличаването на производството на електрически автомобили", казва Клаус Стрикер, анализатор от Bain&Company.

Проблемите на Tesla

Пазарната капитализация на Tesla се равнява на 55 млрд. долара, което е с около 2.3 млрд долара повече от тази на General Motors, въпреки че за миналата година компанията на Илън Мъск е произвела един автомобил за всеки сто на GM.

Пропускът в производителността отразява виждането, че традиционните способности на автомобилните производители да сглобяват и разпространяват автомобили е "компетентност от Стария свят" с малко значение за електрическото бъдеще. Анализатор от NSBC смятат, че "големите производители на автомобили може да нямат никакво предимство пред новите конкуренти, защото не участват в производството на батерии".

Tesla за втори път отложи производствените си цели за модел 3, като дори и този нов срок е посрещнат със скептицизъм. Анализаторите от Morgan Stanley, които смятат, че компанията на Илън Мъск по принцип е подценявана, са на мнение, че прогнозата за производство на 5000 автомобила седмично е нереалистична.

Засилващата се конкуренция

Успехът на германските производители, чиито обеми са се утроили от 1990 г. досега, до голяма степен се основава на "споделянето на платформата", което позволява разнообразни модели да бъдат произвеждани в едни и същи заводи. Volkswagen Group, най-големият автомобилен производител в света, сглобява автомобилите на всичките си 12 марки в едни и същи заводи.

"Ефективността винаги е била крайъгълен камък на успеха в автомобилната индустрия", каза Оливър Зип, ръководител на продукцията в BMW.

Производителите днес инвестират в производствени предприятия, които интегрират данни от процесите в цялата верига на доставки. Времето за сглобаяване намалява, а проблемите биват отстранявани, преди да се разраснат. .

Електромобилите ще се нуждаят от десетилетия, за да получат половината от световния пазар. В Европа Barclays очаква, че половината от продадените автомобили ще бъдат електрически до 2030 г.

Автор: Капитал

Докато General Motors, Volkswagen и Toyota произвеждат близо 10 млн. автомобила годишно, всеки от тях се опитва да инвестира все повече в коли с нулеви вредни емисии. Автомобилните компании се преориентират към електрическите автомобили с две цели – печалба и нарастване на пазарния дял, пише Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    4epi avatar :-|
    marine eng

    Електрическите автомобили, и по точно тези, които се зареждат от мрежата са поредният балон. Бъдещето е за водорода, но явно и батерийните коли си имат някакво лоби, въпреки относително скорошната си поява.

  • 2
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    Ама само как уверено е написано "след като разходите за батерии паднат". Има ли насрочена някаква дата, след която се очаква батериите вече да са евтини?

  • 3
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    До коментар [#2] от "krasi_kara":

    Не, няма дата, защото такава просто няма как да се даде. Аз например, за лична употреба си купувам "Панасоник" (произведени в Япония) елементи, които преди 5 години струваха по 20 лева за брой, тип 18650 (мисля, че и в Тесла влагат този размер), а миналата седмица ги намерих по 6 лева за брой, с ДДС, такси и т.н, доставени до адрес в Бг. Видимо е, че цените вървят уверено надолу, друг е въпроса с каква скорост това се случва и дали е със скоростта, с която ни се иска на нас, обикновените потребители. Електрическите автомобили имат голямо бъдеще, особено за градско придвижване, а водородните клетки ще превземат големите междуградски разстояния, надявам се и там да се осъществи голям научен пробив в най-скоро време...

  • 4
    orchis avatar :-|
    orchis

    "Volkswagen Group, най-големият автомобилен производител в света, сглобява автомобилите на всичките си 12 марки в едни и същи заводи."

    Това май някакъв доста нескопосан превод. Определено не е вярно.

  • 5
    fcap123 avatar :-|
    fcap123

    Ако не беше Тесла, директорите на автогигантите още щяха да си бъркат в ушите и да ядат трюфели, вместо да работят за оцеляването на света ни.

  • 6
    sokratus avatar :-|
    sokratus

    Най-важното в електрическите коли са батериите, софтуера и електрическите мотори. А Tesla е най-напред в тези разработки. Строежа на Гигафактори 1 продължава вече 2 години. Така, че Tesla има поне две години предимство.
    ;)

  • 7
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    До коментар [#3] от "Г.Е.М.":

    Тъй де, тъй, още преди 20 години като пуснаха първите хибриди ги слушахме тия неща и прогнози. Е, още чакаме и хибридите и електричките да поевтинеят достатъчно, че да превземат пазара.

    За сравнение, дядо ни Хенри Форд залива пазара със своя Модел Т, 23 години след като Даймлер произвежда първият "автомобил" с ДВГ. И то без да има на разположение кой знае какви средства за комуникация и без държавни субсидии и стимули. Дори обратното - правилата за движение и използване на първите автомобили са били меко казано драконовски.

  • 8
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    До коментар [#2] от "krasi_kara":

    "Ама само как уверено е написано "след като разходите за батерии паднат". Има ли насрочена някаква дата, след която се очаква батериите вече да са евтини?"

    За последните 8 години има средно към 19% спад в цената всяка година.

  • 9
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    "Нито един от традиционните производители на автомобили няма да има проблеми с увеличаването на производството на електрически автомобили", казва Клаус Стрикер, анализатор от Bain&Company.

    Тесла са единствените, които планират и за масово производство на батерии. И то още от 2013. Тяхната Гигафактори 1 вече е най-голямата фабрика за батерии на планетата.
    Всчки останали автомобилни компании се страхуват да инвестират в батерии и за в бъдеще ще купуват готови батерии от LG и Samsung. Ако наистина се окаже, че бъдещето е на електричките а те са решили да аутсорснат най-важния компонент, ще имат сериозни проблеми.....

  • 10
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    [quote#8:"tvr18355030"]За последните 8 години има средно към 19% спад в цената всяка година.[/quote]

    Значи батериите са на цена приблизително 1/5 от преди 8 години, когато излезе първата Тесла Роудстър, а цените на електричките все така високи. Парадокс някакъв явно...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK