Uber продава бизнеса си в Югоизточна Азия на Grab
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Uber продава бизнеса си в Югоизточна Азия на Grab

Придобиванeто на дял в Grab би донесло дивиденти на Uber след време

Uber продава бизнеса си в Югоизточна Азия на Grab

Американската група придобива 27.5% в Grab в замяна и на операциите на UberEats в региона

3744 прочитания

Придобиванeто на дял в Grab би донесло дивиденти на Uber след време

© Reuters


Uber е предприемала подобни стъпки единствено в Русия и Китай.

Американската компания за споделени пътувания Uber продава бизнеса си в Югоизточна Азия на конкурента Grab, потвърдиха от двете групи. Освен това Uber ще придобие 27.5% от акциите на базирания в Сингапур стартъп в замяна на операциите на платформата за доставка на храна по домовете UberEats в Индонезия, Камбоджа, Малайзия, Мианмар, Филипините, Сингапур, Тайланд и Виетнам. След финализирането на споразумението изпълнителният директор на Uber Дара Косровшахи ще стане част от управителния съвет в Grab.

Първата голяма промяна в индустрията в региона засилва напрежението върху индонезийската компания за транспортни услуги Go-Jek, която е финансирана от технологичните гиганти Alphabet и Tencent. Споразумението ще спомогне на Grab да разшири бизнеса си с доставка на храна, за да конкурира успешно Go-Jek, която доминира в сектора в Индонезия, пише Reuters.

Причини за оттеглянето от региона

Grab, чиято пазарна оценка към момента е 6 млрд. долара, е основана през 2012 г. Първоначално компанията предлага единствено услуги с таксиметрови коли срещу плащане в брой. Впоследствие тя добавя услуги с частни автомобили, мотори, колела и дигитални начини за плащане. От групата твърдят, че към момента извършват 4 млн. курса дневно.

Uber навлезе на пазара в Югоизточна Азия през 2013 г. и оттогава конкуренцията в региона с Grab се засилва. Съперничеството между двете групи е струвало 200 млн. долара годишно на Uber, показват данни на Wall Street Journal.

През 2017 г. японската компания SoftBank, която подпомага финансово Grab, обяви намеренията си да вложи голяма сума и в Uber. Тогава се появиха спекулации за потенциално сливане между двете фирми за споделени пътувания, но Uber отхвърли подобен вариант.

Косровшахи коментира, че сделката ги поставя в позиция да се конкурират на ключови пазари, където да разширяват пазарния си дял. Той обясни, че потенциалните опасности пред компанията са били да се конкурира на "прекалено много фронтове".

Опит от миналото

Uber се е оттегляла от голям пазар 2 пъти досега - от Русия и Китай. Първия път групата за споделени пътувания продаде бизнеса си в Китай на конкурента Didi Chuxing, а втория път обедини операциите си в Русия с най-големия играч от бранша в страната – Yandex.Taxi.

Майкъл Смит, инвеститор в сингапурската SeedPlus, коментира, че Grab постоянно обновява мобилната си платформа, за да печели клиенти, докато Uber не е предприемала подобни действия. Той обясни, че функциите на приложението са позволявали на клиентите да запазят анонимни телефонните им номера, да пишат съобщения на шофьорите с автоматичен превод и много други услуги.

Фокус към други пазари

Според специалистите Uber ще се съсредоточи върху пазарите в Индия, Австралия, Латинска Америка, Африка и Близкия изток. В Индия стартъпът се конкурира с Ola, която получи финансова инжекция от 1.1 млрд. долара от Tencent и обяви намеренията си да се разрасне в Австралия. Uber среща засилена конкуренция в Латинска Америка от бразилския конкурент "99", в Близкия изток – от Careem, и в Африка – от Taxify.

В Европа компанията е изправена пред предизвикателства не заради конкурентна среда, а заради регулации. През декември миналата година Eвропейският съд постанови, че компанията ще бъде регулирана като таксиметров оператор, а не като технологична компания на територията на Европейския съюз.

Uber е предприемала подобни стъпки единствено в Русия и Китай.

Американската компания за споделени пътувания Uber продава бизнеса си в Югоизточна Азия на конкурента Grab, потвърдиха от двете групи. Освен това Uber ще придобие 27.5% от акциите на базирания в Сингапур стартъп в замяна на операциите на платформата за доставка на храна по домовете UberEats в Индонезия, Камбоджа, Малайзия, Мианмар, Филипините, Сингапур, Тайланд и Виетнам. След финализирането на споразумението изпълнителният директор на Uber Дара Косровшахи ще стане част от управителния съвет в Grab.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK