Китайският гигант HNA взима летище Пловдив на концесия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китайският гигант HNA взима летище Пловдив на концесия

Летище Пловдив не се радва на голям трафик към момента. Китайските планове са през него да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари.

Китайският гигант HNA взима летище Пловдив на концесия

Планът е обектът да специализира в товари, като 30 млн. евро се инвестират в нов карго и пътнически терминал

Калина Горанова
16128 прочитания

Летище Пловдив не се радва на голям трафик към момента. Китайските планове са през него да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари.

© Цветелина Белутова


Сделката идва в момента, в който компанията трябва да разпродава активи в глобален мащаб заради дългове.

Консорциум, воден от китайския инвеститор HNA Group и регистрираното в Холандия Plovdiv Airport Invest, взима концесията на летище Пловдив. Това реши Министерският съвет на днешното си заседание.

Българското лице на китайския консорциум е Асен Василев, упълномощен представител на кандидата и бивш служебен икономически министър. Концесията ще трябва да се справи с трудната задача да опровергае общественото недоверие към китайските инвестиции в страната, които до момента остават основно на думи.

Сделката с българското правителство се случва и в момент, в който конгломератът с активи и имоти за над 200 млрд. долара започва да се освобождава от собственост. От една страна, за да спази разпоредбите на китайското правителство за ограничаване на чуждите инвестиции, а от друга, за да намали огромните си задължения, които изпитва затруднения да плаща в срок в резултат на голямата си експанзия от последните няколко години.

Офертата

Концесията за пловдивското летище е за срок от 35 години. Офертата на победителя предвижда инвестиции от 79 млн. евро. Концесионното възнаграждение за държавата ще бъде 6% от приходите на аерогарата и по 600 хил. лв. на година фиксирано.

На финалната права изборът беше между два кандидата. Другият претендент беше "Консорциум Летище Пловдив", съставено от "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК, която наскоро спечели концесията на интермодалния терминал край града на тепетата.

79

млн. евро е офертата за инвестиции на китайския победител.

Бъдещи летателни планове

При подаването на офертите през лятото на миналата година Асен Василев обясни, че китайското предложение ще даде възможност на Пловдив да се позиционира като хъб. Китайският интерес към инвестицията пък бил продиктуван от това, че трафикът по летищата в Европа е много натоварен, а и повечето големи летища са твърде близо до градовете и не могат да посрещат 24 часа в денонощието големи товарни самолети.

Около 30 млн. евро от инвестициите на китайците ще са за изграждането на карго и на пътнически терминал. Предвидено е и удължаване на пистата със 700 метра. Тя сега е дълга 2500, трябва да стане 3200, което ще позволи да кацат и да излитат много по-голям набор от големи самолети.

Плановете предвиждат през летището да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари. Предвижда се да се открие линия между Пловдив и Китай три пъти седмично - два пътнически полета и един товарен, като не е ясно кой точно ще е китайският град - Пекин, Гуанджоу, Шанхай или някой друг. Китайските планове са през летището да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари. За сравнение - през летище София през 2016 г. са преминали 21 хил. тона товари и пощенски пратки.

Кой е победителят

HNA Airport Group води началото си от 1993 г., когато се създава авиокомпанията Hainan Airlines на едноименния остров. Впоследствие тя се превръща в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти, финансите и т.н. HNA Group оперира 13 летища и над 1000 вътрешни и международни линии, управлява 14 авиокомпании с над 1250 самолета, а годишно превозва над 100 млн. пътници до 260 града, се казва в официалното решение на Министерския съвет.

Китайският конгломерат участва активно в мащабни сделки през последните няколко години. През есента на 2016 г. HNA Group придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss, като беше обявено, че цената на сделката е 1.5 млрд. долара. В началото на 2017 г. се постигна споразумението Gategroup да придобие 49% в дружеството за авиационен кетъринг Servair на Air France-KLM за 237.5 млн. евро, като със сливането ще има нов лидер в този сектор, където досега първенството се държи от LSC Sky Chefs на Lufthansa.

В средата на миналата година HNA Group приключи с придобиването за 15.1 млн. евро на контролния пакет от 82.5% на летище Frankfurt-Hahn airport, важна база на нискоратифната Ryanair, а малко по-рано имаше сделка и за покупката на дял в летището в Рио де Женейро Galeao за 19 млн. долара.

Освобождаване от активи и дългове

Експанзията обаче си има цена. След сключването на две солидни сделки – придобиване на акции в Deutsche Bank и Hilton Worldwide Holdings за повече от 50 млрд. долара и кредити за общо 637.5 млрд. юана през изминалата година, сега HNA Group, меко казано, се намира пред недостиг от парични средства, информираха наскоро международните агенции, като ще търси бърз начин да намали натрупания голям дълг през последните години.

Според източници на Bloomberg до второто тримесечие на годината компанията ще продаде активи за 16 млрд. долара. По този начин тя се опитва да си осигури ликвидност, необходима за погасяване на задълженията й. Засега не е известно с какво точно ще се раздели, но тъй като портфолиото на HNA Group включва активи с оценка 190 млрд. долара, акции за близо 30 млрд. и недвижими имоти за 14 млрд. долара, изборът е голям, допълват от агенцията.


11 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Добре ли чета, че първото плащане на този концесионер е чак след 4 години? Идеални условия за 4 години да изстръже и изнесе каквото може и накрая като го изгонят, какво от това?

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Поне една добра новина днес.

  • 3
    kdo52372883 avatar :-?
    kdo52372883

    Plovdiv Airport Invest - а тия кои са? Нещо ми нашепва, че пак разни местни "бизнесмени" са скрити зад холандската регистрация. Нещо вълци, мечки, лисици?! Или се лъжа? И какъв точно е техният дял в joint venture-а с китайците?

  • 4
    ear1452779803485724 avatar :-|
    Ангел Митков

    До коментар [#1] от "cinik":

    Ало, ДЕОС, нормално е да има гратисен период 48 месеца/4 години. Ако имахте поне малко представа от Пловдив и региона, и състоянието на летището, щяхте да знаете колко незначителна роля има то в момента. Поради факта, че централните власти в София последните 30 години наливат пари/енергия само в София и Варна, летище Пловдив не развива и 10% от потенциала си. В момента то едвам се крепи да не е на загуба, за печалба да не говорим. Има редовни полети на Райънер до Лондон (2 пъти седмично), Милано (Бергамо), Франкфурт (Хан) и Брюксел (Шарлроа). И тази авиокомпания е тук, заради един местен фонд, който им плаща половианата от стойността на летищните такси. При положение, че ще реализират директна линия до Китай, което ще е за пръв път в България и ще инвестират 80 млн. евро в летището, 4-те години гратис са си напълно обосновани.

  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#4] от "Ангел Митков": Не искам да се окажа лош пророк, но май и тази концесия ще се окаже недомислена. Първо, от полет Пловдив-Китай няма особен смисъл защото от Пловдив голям трафик не може да се появи. По-голяма логика има да е София-Китай.

    Другото е, че Пловдив има потенциал за целогодишен туризъм ако се субсидират полети до всички по-големи градове в Европа. Аз летях миналия март от Лондон и в самолета нямаше свободно място, а не беше нито зимен, нито летен сезон, нито Великден. Просто самолетът беше пълен с чужденци, които отиваха за уикенда - като мен. Такива самолети могат да летят не само от Лондон, но и от всеки по-голям град в ЕС. Стига държавата да им осигури безплатни летищни такси. Икономическият ефект от тези пълни самолети е много по-висок от разходите по издръжка на летището. Та държавата следваше да дава концесията под условие, че подобни полети ще могат да кацат безплатно. А сега концесионерът ще може да си сложи каквато си иска такса. И ако искаме да субсидираме летищните такси ще трябва да му плащаме на него.

    Та пак се получи българска работа. Само се надявам да не са допуснали условие държавата да не развива летища в радиус от 150км - както стана с концесията на черноморските летища. Това автоматично замрази развитието на бившите военни летища в Равнец, Добрич и Балчик. Ако са направили същия гаф с тази концесия, то старозагорското летище няма да има никаква възможност да излезе от комата в която се намира.

  • 7
    yez18383939 avatar :-|
    Pronto

    Какво му е доброто на новината? Китайски бизнесмени свързани с предишното правителство и изпаднали в немилост при сегашното го взимат на концесия. При проблеми за милиарди, само Пловдив ще им е в акъла. Най-вероятно никакъв полет от Китай няма да осигурят, ами поне българските им партньори от “Холандия” да имат някакъв що годе дългосрочен бизнес нюх и да докарат още някоя евтина авиолиния. В този смисъл местните пловдивски бизнесмени бяха по-чистата опция, че поне ги знаем и че имат успехи в работата с чужди инвеститори.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "Ангел Митков":

    Но обещаното не е като даденото. Нали точно така станаха най-големите зулуми в приватизацията - продадено за 1 лев, нарязано на скрап, АП ще го "съди"

  • 9
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    за съжаление и аз не съм голям оптимист, но тнещо трябваше да се направи иначе летището си е загинало отвсякъде.
    Потенциалът му е наистина повече като карго отколкото пътническо.
    С цялата индустрия около Пловдив може доста интересно развитие да се получи

  • 10
    princess_x avatar :-|
    princess_x

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK