С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 28 мар 2018, 14:53, 14061 прочитания

Китайският гигант HNA взима летище Пловдив на концесия

Планът е обектът да специализира в товари, като 30 млн. евро се инвестират в нов карго и пътнически терминал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Китайци на летище Пловдив няма да има

HNA Airport Group няма да подпише договора за концесията. Възможно е да се преговаря с втория кандидат - консорциум между ПИМК и индустриалната зона "Тракия"

18 юли 2018

Летище в предконцесионно броене

Есента държавата ще преброи инвеститорите, които искат концесията на летище София. Неофициално имена на желаещи вече се появиха

13 юли 2018

Внезапната смърт на съпредседателя на HNA усложнява ситуацията в компанията

Китайският конгломерат се преструктурира спрямо исканията на Пекин, ограничава дълга си и спира международната експанзия

9 юли 2018

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Делото "КТБ", връзката археология - магистрали, китайският план за летище Пловдив и още

12 май 2018

Първата голяма китайска инвестиция?

HNA Group спечели надпреварата за летище Пловдив в момент, в който разпродава сериозна част от бизнеса си

10 май 2018

Синдикатите в Air France са готови за преговори, но протестите не спират

Стачките вече струват на авиокомпанията 300 млн. евро

9 май 2018

Походът на Китай към Кипър

Островната държава привлича инвестиции от Пекин, докато ЕС търси начини да ги ограничи

24 апр 2018

Colliers: Цените на бизнес имотите остават стабилни през първото тримесечие

От началото на годината в сектора са инвестирани общо 52 млн. евро, показват данните на консултантската компания

17 апр 2018

Летище София с 8% ръст на пътниците през март

През аерогарата са преминали малко над половин милион души

10 апр 2018

Китайската HNA Group продава спешно активи, за да намали дълга си

Конгломератът ще се освободи от част от чуждестранните си придобивки

11 фев 2018

КЗК: В концесията на летище Пловдив остават само два кандидата

Швейцарският претендент не е доказал, че разполага с активи за 20 млн. евро

5 ное 2017

China, майна

Китайският авиационен конгломерат HNA Group даде по-висока оферта за концесията на летище Пловдив от местния консорциум между ПИМК и "Тракия икономическа зона"

3 авг 2017

Само ПИМК пожела товарния терминал в Пловдив

Компанията ще трябва да инвестира в съоръжението за претоварване на контейнери от камиони на влак минимум 4.6 млн. лв.

29 май 2017
Сделката идва в момента, в който компанията трябва да разпродава активи в глобален мащаб заради дългове.
Консорциум, воден от китайския инвеститор HNA Group и регистрираното в Холандия Plovdiv Airport Invest, взима концесията на летище Пловдив. Това реши Министерският съвет на днешното си заседание.

Българското лице на китайския консорциум е Асен Василев, упълномощен представител на кандидата и бивш служебен икономически министър. Концесията ще трябва да се справи с трудната задача да опровергае общественото недоверие към китайските инвестиции в страната, които до момента остават основно на думи.

Сделката с българското правителство се случва и в момент, в който конгломератът с активи и имоти за над 200 млрд. долара започва да се освобождава от собственост. От една страна, за да спази разпоредбите на китайското правителство за ограничаване на чуждите инвестиции, а от друга, за да намали огромните си задължения, които изпитва затруднения да плаща в срок в резултат на голямата си експанзия от последните няколко години.

Офертата

Концесията за пловдивското летище е за срок от 35 години. Офертата на победителя предвижда инвестиции от 79 млн. евро. Концесионното възнаграждение за държавата ще бъде 6% от приходите на аерогарата и по 600 хил. лв. на година фиксирано.



На финалната права изборът беше между два кандидата. Другият претендент беше "Консорциум Летище Пловдив", съставено от "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК, която наскоро спечели концесията на интермодалния терминал край града на тепетата.
79
млн. евро е офертата за инвестиции на китайския победител.


Бъдещи летателни планове

При подаването на офертите през лятото на миналата година Асен Василев обясни, че китайското предложение ще даде възможност на Пловдив да се позиционира като хъб. Китайският интерес към инвестицията пък бил продиктуван от това, че трафикът по летищата в Европа е много натоварен, а и повечето големи летища са твърде близо до градовете и не могат да посрещат 24 часа в денонощието големи товарни самолети.

Около 30 млн. евро от инвестициите на китайците ще са за изграждането на карго и на пътнически терминал. Предвидено е и удължаване на пистата със 700 метра. Тя сега е дълга 2500, трябва да стане 3200, което ще позволи да кацат и да излитат много по-голям набор от големи самолети.

Плановете предвиждат през летището да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари. Предвижда се да се открие линия между Пловдив и Китай три пъти седмично - два пътнически полета и един товарен, като не е ясно кой точно ще е китайският град - Пекин, Гуанджоу, Шанхай или някой друг. Китайските планове са през летището да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари. За сравнение - през летище София през 2016 г. са преминали 21 хил. тона товари и пощенски пратки.

Кой е победителят

HNA Airport Group води началото си от 1993 г., когато се създава авиокомпанията Hainan Airlines на едноименния остров. Впоследствие тя се превръща в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти, финансите и т.н. HNA Group оперира 13 летища и над 1000 вътрешни и международни линии, управлява 14 авиокомпании с над 1250 самолета, а годишно превозва над 100 млн. пътници до 260 града, се казва в официалното решение на Министерския съвет.

Китайският конгломерат участва активно в мащабни сделки през последните няколко години. През есента на 2016 г. HNA Group придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss, като беше обявено, че цената на сделката е 1.5 млрд. долара. В началото на 2017 г. се постигна споразумението Gategroup да придобие 49% в дружеството за авиационен кетъринг Servair на Air France-KLM за 237.5 млн. евро, като със сливането ще има нов лидер в този сектор, където досега първенството се държи от LSC Sky Chefs на Lufthansa.

В средата на миналата година HNA Group приключи с придобиването за 15.1 млн. евро на контролния пакет от 82.5% на летище Frankfurt-Hahn airport, важна база на нискоратифната Ryanair, а малко по-рано имаше сделка и за покупката на дял в летището в Рио де Женейро Galeao за 19 млн. долара.

Освобождаване от активи и дългове

Експанзията обаче си има цена. След сключването на две солидни сделки – придобиване на акции в Deutsche Bank и Hilton Worldwide Holdings за повече от 50 млрд. долара и кредити за общо 637.5 млрд. юана през изминалата година, сега HNA Group, меко казано, се намира пред недостиг от парични средства, информираха наскоро международните агенции, като ще търси бърз начин да намали натрупания голям дълг през последните години.

Според източници на Bloomberg до второто тримесечие на годината компанията ще продаде активи за 16 млрд. долара. По този начин тя се опитва да си осигури ликвидност, необходима за погасяване на задълженията й. Засега не е известно с какво точно ще се раздели, но тъй като портфолиото на HNA Group включва активи с оценка 190 млрд. долара, акции за близо 30 млрд. и недвижими имоти за 14 млрд. долара, изборът е голям, допълват от агенцията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Фирмите в България не очакват дигитализацията да доведе до съкращения Фирмите в България не очакват дигитализацията да доведе до съкращения

Анкета на Германо-българската камара и "Сименс" показва, че компаниите нямат дългосрочна стратегия в тази област

24 сеп 2018, 700 прочитания

Emirates обмисля да придобие Etihad Emirates обмисля да придобие Etihad

Сливането на двете компании би създало най-големия превозвач по приходи в света

24 сеп 2018, 1390 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Програмистите сменят работата си през по-малко от две години

Данните от Sloth.Works показват, че за заетите в IT сектора най-важно е да използват нови технологии

Този филм е заснет с част от вашите данъци

Кино индустрията почти сигурно ще получи исканите от години финансови стимули от държавата

Какво иска Румен Радев

С няколко хода президентът показа, че вече работи за собствения си политически образ

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Офис, стани, офис, немирно!

Защо е важно да седим по-малко и да се движим повече, когато сме на работа, и как да го правим правилно и ефективно

Кино: "Аз съм ти, Адриана"

Артистична елегия за две силни жени в две български епохи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Арест в САЩ за пране на 400 млн. долара от OneCoin, шведската Stillfront купува "Империя онлайн" за 10 млн. евро

Емисия

DAILY @7AM // 25.09.2018 Прочетете