С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 28 мар 2018, 14:53, 14625 прочитания

Китайският гигант HNA взима летище Пловдив на концесия

Планът е обектът да специализира в товари, като 30 млн. евро се инвестират в нов карго и пътнически терминал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сделката идва в момента, в който компанията трябва да разпродава активи в глобален мащаб заради дългове.
Консорциум, воден от китайския инвеститор HNA Group и регистрираното в Холандия Plovdiv Airport Invest, взима концесията на летище Пловдив. Това реши Министерският съвет на днешното си заседание.

Българското лице на китайския консорциум е Асен Василев, упълномощен представител на кандидата и бивш служебен икономически министър. Концесията ще трябва да се справи с трудната задача да опровергае общественото недоверие към китайските инвестиции в страната, които до момента остават основно на думи.


Сделката с българското правителство се случва и в момент, в който конгломератът с активи и имоти за над 200 млрд. долара започва да се освобождава от собственост. От една страна, за да спази разпоредбите на китайското правителство за ограничаване на чуждите инвестиции, а от друга, за да намали огромните си задължения, които изпитва затруднения да плаща в срок в резултат на голямата си експанзия от последните няколко години.

Офертата

Концесията за пловдивското летище е за срок от 35 години. Офертата на победителя предвижда инвестиции от 79 млн. евро. Концесионното възнаграждение за държавата ще бъде 6% от приходите на аерогарата и по 600 хил. лв. на година фиксирано.



На финалната права изборът беше между два кандидата. Другият претендент беше "Консорциум Летище Пловдив", съставено от "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК, която наскоро спечели концесията на интермодалния терминал край града на тепетата.
79
млн. евро е офертата за инвестиции на китайския победител.


Бъдещи летателни планове

При подаването на офертите през лятото на миналата година Асен Василев обясни, че китайското предложение ще даде възможност на Пловдив да се позиционира като хъб. Китайският интерес към инвестицията пък бил продиктуван от това, че трафикът по летищата в Европа е много натоварен, а и повечето големи летища са твърде близо до градовете и не могат да посрещат 24 часа в денонощието големи товарни самолети.

Около 30 млн. евро от инвестициите на китайците ще са за изграждането на карго и на пътнически терминал. Предвидено е и удължаване на пистата със 700 метра. Тя сега е дълга 2500, трябва да стане 3200, което ще позволи да кацат и да излитат много по-голям набор от големи самолети.

Плановете предвиждат през летището да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари. Предвижда се да се открие линия между Пловдив и Китай три пъти седмично - два пътнически полета и един товарен, като не е ясно кой точно ще е китайският град - Пекин, Гуанджоу, Шанхай или някой друг. Китайските планове са през летището да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари. За сравнение - през летище София през 2016 г. са преминали 21 хил. тона товари и пощенски пратки.

Кой е победителят

HNA Airport Group води началото си от 1993 г., когато се създава авиокомпанията Hainan Airlines на едноименния остров. Впоследствие тя се превръща в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти, финансите и т.н. HNA Group оперира 13 летища и над 1000 вътрешни и международни линии, управлява 14 авиокомпании с над 1250 самолета, а годишно превозва над 100 млн. пътници до 260 града, се казва в официалното решение на Министерския съвет.

Китайският конгломерат участва активно в мащабни сделки през последните няколко години. През есента на 2016 г. HNA Group придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss, като беше обявено, че цената на сделката е 1.5 млрд. долара. В началото на 2017 г. се постигна споразумението Gategroup да придобие 49% в дружеството за авиационен кетъринг Servair на Air France-KLM за 237.5 млн. евро, като със сливането ще има нов лидер в този сектор, където досега първенството се държи от LSC Sky Chefs на Lufthansa.

В средата на миналата година HNA Group приключи с придобиването за 15.1 млн. евро на контролния пакет от 82.5% на летище Frankfurt-Hahn airport, важна база на нискоратифната Ryanair, а малко по-рано имаше сделка и за покупката на дял в летището в Рио де Женейро Galeao за 19 млн. долара.

Освобождаване от активи и дългове

Експанзията обаче си има цена. След сключването на две солидни сделки – придобиване на акции в Deutsche Bank и Hilton Worldwide Holdings за повече от 50 млрд. долара и кредити за общо 637.5 млрд. юана през изминалата година, сега HNA Group, меко казано, се намира пред недостиг от парични средства, информираха наскоро международните агенции, като ще търси бърз начин да намали натрупания голям дълг през последните години.

Според източници на Bloomberg до второто тримесечие на годината компанията ще продаде активи за 16 млрд. долара. По този начин тя се опитва да си осигури ликвидност, необходима за погасяване на задълженията й. Засега не е известно с какво точно ще се раздели, но тъй като портфолиото на HNA Group включва активи с оценка 190 млрд. долара, акции за близо 30 млрд. и недвижими имоти за 14 млрд. долара, изборът е голям, допълват от агенцията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Малки и средни фирми кандидатстват за 147 млн. лв. субсидии Малки и средни фирми кандидатстват за 147 млн. лв. субсидии

Средствата по програма "Конкурентоспособност" са за подобряване на производствения капацитет

18 дек 2018, 867 прочитания

Johnson & Johnson опитва да овладее кризата след твърдения за азбест в детска пудра Johnson & Johnson опитва да овладее кризата след твърдения за азбест в детска пудра

За два дни гигантът изгуби 40 млрд. долара от пазарната си оценка

18 дек 2018, 772 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Програмистите сменят работата си през по-малко от две години

Данните от Sloth.Works показват, че за заетите в IT сектора най-важно е да използват нови технологии

Нинова vs. Станишев - рунд пореден

Президентът на европейските социалисти няма да води листата на българските за евроизборите, но ще опита да я пренареди с преференции

Ще кипне ли Черно море

Колкото и да драматизира българският премиер, Западът по-скоро търси деескалация на конфликта в Керченския проток

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Ще се видим там горе"

Красиви чувства и раните от войната в артистична френска драма

Книга: "Малка история на философията"

Найджъл Уорбъртън запазва лаконичния си стил, за да въведе по разбираем начин читателите дори в най-оплетените философски школи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 15.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Пазарите пак потънаха, Жирардели бил собственик на "Юлен" още от 2016 г.

Емисия

DAILY @7PM // 18.12.2018 Прочетете