С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
11 28 мар 2018, 14:53, 12404 прочитания

Китайският гигант HNA взима летище Пловдив на концесия

Планът е обектът да специализира в товари, като 30 млн. евро се инвестират в нов карго и пътнически терминал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Делото "КТБ", връзката археология - магистрали, китайският план за летище Пловдив и още

12 май 2018

Първата голяма китайска инвестиция?

HNA Group спечели надпреварата за летище Пловдив в момент, в който разпродава сериозна част от бизнеса си

10 май 2018

Синдикатите в Air France са готови за преговори, но протестите не спират

Стачките вече струват на авиокомпанията 300 млн. евро

9 май 2018

Походът на Китай към Кипър

Островната държава привлича инвестиции от Пекин, докато ЕС търси начини да ги ограничи

24 апр 2018

Colliers: Цените на бизнес имотите остават стабилни през първото тримесечие

От началото на годината в сектора са инвестирани общо 52 млн. евро, показват данните на консултантската компания

17 апр 2018

Летище София с 8% ръст на пътниците през март

През аерогарата са преминали малко над половин милион души

10 апр 2018

Китайската HNA Group продава спешно активи, за да намали дълга си

Конгломератът ще се освободи от част от чуждестранните си придобивки

11 фев 2018

КЗК: В концесията на летище Пловдив остават само два кандидата

Швейцарският претендент не е доказал, че разполага с активи за 20 млн. евро

5 ное 2017

China, майна

Китайският авиационен конгломерат HNA Group даде по-висока оферта за концесията на летище Пловдив от местния консорциум между ПИМК и "Тракия икономическа зона"

3 авг 2017

Само ПИМК пожела товарния терминал в Пловдив

Компанията ще трябва да инвестира в съоръжението за претоварване на контейнери от камиони на влак минимум 4.6 млн. лв.

29 май 2017
Сделката идва в момента, в който компанията трябва да разпродава активи в глобален мащаб заради дългове.
Консорциум, воден от китайския инвеститор HNA Group и регистрираното в Холандия Plovdiv Airport Invest, взима концесията на летище Пловдив. Това реши Министерският съвет на днешното си заседание.

Българското лице на китайския консорциум е Асен Василев, упълномощен представител на кандидата и бивш служебен икономически министър. Концесията ще трябва да се справи с трудната задача да опровергае общественото недоверие към китайските инвестиции в страната, които до момента остават основно на думи.

Сделката с българското правителство се случва и в момент, в който конгломератът с активи и имоти за над 200 млрд. долара започва да се освобождава от собственост. От една страна, за да спази разпоредбите на китайското правителство за ограничаване на чуждите инвестиции, а от друга, за да намали огромните си задължения, които изпитва затруднения да плаща в срок в резултат на голямата си експанзия от последните няколко години.

Офертата

Концесията за пловдивското летище е за срок от 35 години. Офертата на победителя предвижда инвестиции от 79 млн. евро. Концесионното възнаграждение за държавата ще бъде 6% от приходите на аерогарата и по 600 хил. лв. на година фиксирано.



На финалната права изборът беше между два кандидата. Другият претендент беше "Консорциум Летище Пловдив", съставено от "Тракия икономическа зона" и автотранспортната ПИМК, която наскоро спечели концесията на интермодалния терминал край града на тепетата.
79
млн. евро е офертата за инвестиции на китайския победител.


Бъдещи летателни планове

При подаването на офертите през лятото на миналата година Асен Василев обясни, че китайското предложение ще даде възможност на Пловдив да се позиционира като хъб. Китайският интерес към инвестицията пък бил продиктуван от това, че трафикът по летищата в Европа е много натоварен, а и повечето големи летища са твърде близо до градовете и не могат да посрещат 24 часа в денонощието големи товарни самолети.

Около 30 млн. евро от инвестициите на китайците ще са за изграждането на карго и на пътнически терминал. Предвидено е и удължаване на пистата със 700 метра. Тя сега е дълга 2500, трябва да стане 3200, което ще позволи да кацат и да излитат много по-голям набор от големи самолети.

Плановете предвиждат през летището да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари. Предвижда се да се открие линия между Пловдив и Китай три пъти седмично - два пътнически полета и един товарен, като не е ясно кой точно ще е китайският град - Пекин, Гуанджоу, Шанхай или някой друг. Китайските планове са през летището да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари. За сравнение - през летище София през 2016 г. са преминали 21 хил. тона товари и пощенски пратки.

Кой е победителят

HNA Airport Group води началото си от 1993 г., когато се създава авиокомпанията Hainan Airlines на едноименния остров. Впоследствие тя се превръща в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти, финансите и т.н. HNA Group оперира 13 летища и над 1000 вътрешни и международни линии, управлява 14 авиокомпании с над 1250 самолета, а годишно превозва над 100 млн. пътници до 260 града, се казва в официалното решение на Министерския съвет.

Китайският конгломерат участва активно в мащабни сделки през последните няколко години. През есента на 2016 г. HNA Group придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss, като беше обявено, че цената на сделката е 1.5 млрд. долара. В началото на 2017 г. се постигна споразумението Gategroup да придобие 49% в дружеството за авиационен кетъринг Servair на Air France-KLM за 237.5 млн. евро, като със сливането ще има нов лидер в този сектор, където досега първенството се държи от LSC Sky Chefs на Lufthansa.

В средата на миналата година HNA Group приключи с придобиването за 15.1 млн. евро на контролния пакет от 82.5% на летище Frankfurt-Hahn airport, важна база на нискоратифната Ryanair, а малко по-рано имаше сделка и за покупката на дял в летището в Рио де Женейро Galeao за 19 млн. долара.

Освобождаване от активи и дългове

Експанзията обаче си има цена. След сключването на две солидни сделки – придобиване на акции в Deutsche Bank и Hilton Worldwide Holdings за повече от 50 млрд. долара и кредити за общо 637.5 млрд. юана през изминалата година, сега HNA Group, меко казано, се намира пред недостиг от парични средства, информираха наскоро международните агенции, като ще търси бърз начин да намали натрупания голям дълг през последните години.

Според източници на Bloomberg до второто тримесечие на годината компанията ще продаде активи за 16 млрд. долара. По този начин тя се опитва да си осигури ликвидност, необходима за погасяване на задълженията й. Засега не е известно с какво точно ще се раздели, но тъй като портфолиото на HNA Group включва активи с оценка 190 млрд. долара, акции за близо 30 млрд. и недвижими имоти за 14 млрд. долара, изборът е голям, допълват от агенцията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Смарт органик" отваря свой биомагазин в Букурещ "Смарт органик" отваря свой биомагазин в Букурещ

Това е десетият търговски обект за собственика на веригата "Зелен"

24 юни 2018, 844 прочитания

Защо американците не гледат световното по футбол Защо американците не гледат световното по футбол

За първите 10 дни зрителите по Fox Sports са били с 44% по-малко в сравнение с първенството в Бразилия

24 юни 2018, 1191 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Next Level: Нашите връстници не преследват възможностите, а по-скоро чакат те да дойдат при тях

Носителите на наградата "Най-добър стартъп" на младежкия форум "Изгряващи звезди", организиран от "Джуниър ачийвмънт", разказват откъде идва вдъхновението за техния проект Next Level

Георги Мутафчиев: Докато човек не е дал истински старт на своя бизнес, не може да твърди, че има компетенции в неговата сфера

Носителят на наградата "Най-добър стартъп" на младежкия форум "Изгряващи звезди", организиран от "Джуниър ачийвмънт" разказва откъде идва вдъхновението за неговия проект Knnect.Me

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 юни)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Помощ и вдъхновение за младите хора

Програмата "Дай старт на успеха" на "Джуниър ачийвмънт" и "Кока-Кола ХБК" влиза в училище, за да помогне на младитe да намерят нужната мотивация за развитие

Юбилейното 10-то издание на форума "Изгряващи звезди" събра най-добрите ученически и студентски стартъпи в България

В рамките на събитието, организирано от "Джуниър ачийвмънт България", бяха връчени награди в повече от 15 категории на младежи от цялата страна

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Програмистите сменят работата си през по-малко от две години

Данните от Sloth.Works показват, че за заетите в IT сектора най-важно е да използват нови технологии

"БГ радио" и още шест радиостанции се продадоха за 5.4 млн. евро

Българските им мениджъри ги купиха от ирландската Communicorp, която вече излезе от целия регион

Милиони в пликове от КТБ

Според свидетели по делото от офисите на Цветан Василев са раздавани пари в брой на политици, регулатори, журналисти, консултанти

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фрида: бит и душевност

След "Мастабата" на Кристо изложбата, посветена на живота на Фрида Кало, е достатъчна причина да планирате пътуване до Лондон в следващите месеци

Славянска беседа

Журналистът и писател Мариуш Шчигел за днешна Полша, демокрацията като трудова злополука и лекарството против популизъм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 23.06.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Емисия

DAILY @7PM // 24.06.2018 Прочетете