Китайският гигант HNA взима летище Пловдив на концесия

Планът е обектът да специализира в товари, като 30 млн. евро се инвестират в нов карго и пътнически терминал

Летище Пловдив не се радва на голям трафик към момента. Китайските планове са през него да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари.
Летище Пловдив не се радва на голям трафик към момента. Китайските планове са през него да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари.
Летище Пловдив не се радва на голям трафик към момента. Китайските планове са през него да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари.    ©  Цветелина Белутова
Летище Пловдив не се радва на голям трафик към момента. Китайските планове са през него да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари.    ©  Цветелина Белутова
Сделката идва в момента, в който компанията трябва да разпродава активи в глобален мащаб заради дългове.

Консорциум, воден от китайския инвеститор HNA Group и регистрираното в Холандия Plovdiv Airport Invest, взима концесията на летище Пловдив. Това реши Министерският съвет на днешното си заседание.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 4
    • + 13

    Добре ли чета, че първото плащане на този концесионер е чак след 4 години? Идеални условия за 4 години да изстръже и изнесе каквото може и накрая като го изгонят, какво от това?

    Нередност?
  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina
    • - 6
    • + 7

    Поне една добра новина днес.

    Нередност?
  • 3
    kdo52372883 avatar :-?
    kdo52372883
    • - 3
    • + 9

    Plovdiv Airport Invest - а тия кои са? Нещо ми нашепва, че пак разни местни "бизнесмени" са скрити зад холандската регистрация. Нещо вълци, мечки, лисици?! Или се лъжа? И какъв точно е техният дял в joint venture-а с китайците?

    Нередност?
  • 4
    ear1452779803485724 avatar :-|
    Ангел Митков
    • - 3
    • + 10

    До коментар [#1] от "cinik":

    Ало, ДЕОС, нормално е да има гратисен период 48 месеца/4 години. Ако имахте поне малко представа от Пловдив и региона, и състоянието на летището, щяхте да знаете колко незначителна роля има то в момента. Поради факта, че централните власти в София последните 30 години наливат пари/енергия само в София и Варна, летище Пловдив не развива и 10% от потенциала си. В момента то едвам се крепи да не е на загуба, за печалба да не говорим. Има редовни полети на Райънер до Лондон (2 пъти седмично), Милано (Бергамо), Франкфурт (Хан) и Брюксел (Шарлроа). И тази авиокомпания е тук, заради един местен фонд, който им плаща половианата от стойността на летищните такси. При положение, че ще реализират директна линия до Китай, което ще е за пръв път в България и ще инвестират 80 млн. евро в летището, 4-те години гратис са си напълно обосновани.

    Нередност?
  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 7
    • + 2

    До коментар [#4] от "Ангел Митков": Не искам да се окажа лош пророк, но май и тази концесия ще се окаже недомислена. Първо, от полет Пловдив-Китай няма особен смисъл защото от Пловдив голям трафик не може да се появи. По-голяма логика има да е София-Китай.

    Другото е, че Пловдив има потенциал за целогодишен туризъм ако се субсидират полети до всички по-големи градове в Европа. Аз летях миналия март от Лондон и в самолета нямаше свободно място, а не беше нито зимен, нито летен сезон, нито Великден. Просто самолетът беше пълен с чужденци, които отиваха за уикенда - като мен. Такива самолети могат да летят не само от Лондон, но и от всеки по-голям град в ЕС. Стига държавата да им осигури безплатни летищни такси. Икономическият ефект от тези пълни самолети е много по-висок от разходите по издръжка на летището. Та държавата следваше да дава концесията под условие, че подобни полети ще могат да кацат безплатно. А сега концесионерът ще може да си сложи каквато си иска такса. И ако искаме да субсидираме летищните такси ще трябва да му плащаме на него.

    Та пак се получи българска работа. Само се надявам да не са допуснали условие държавата да не развива летища в радиус от 150км - както стана с концесията на черноморските летища. Това автоматично замрази развитието на бившите военни летища в Равнец, Добрич и Балчик. Ако са направили същия гаф с тази концесия, то старозагорското летище няма да има никаква възможност да излезе от комата в която се намира.

    Нередност?
  • 7
    yez18383939 avatar :-|
    Pronto
    • - 4
    • + 3

    Какво му е доброто на новината? Китайски бизнесмени свързани с предишното правителство и изпаднали в немилост при сегашното го взимат на концесия. При проблеми за милиарди, само Пловдив ще им е в акъла. Най-вероятно никакъв полет от Китай няма да осигурят, ами поне българските им партньори от “Холандия” да имат някакъв що годе дългосрочен бизнес нюх и да докарат още някоя евтина авиолиния. В този смисъл местните пловдивски бизнесмени бяха по-чистата опция, че поне ги знаем и че имат успехи в работата с чужди инвеститори.

    Нередност?
  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 6

    До коментар [#4] от "Ангел Митков":

    Но обещаното не е като даденото. Нали точно така станаха най-големите зулуми в приватизацията - продадено за 1 лев, нарязано на скрап, АП ще го "съди"

    Нередност?
  • 9
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi hifi
    • + 5

    за съжаление и аз не съм голям оптимист, но тнещо трябваше да се направи иначе летището си е загинало отвсякъде.
    Потенциалът му е наистина повече като карго отколкото пътническо.
    С цялата индустрия около Пловдив може доста интересно развитие да се получи

    Нередност?
  • 10
    princess_x avatar :-|
    princess_x
    • - 1
    • + 3

    Имам големи съмнения какъв ще е резултатът от всичко това:

    https://www.reuters.com/article/us-hna-group-debt-fuel-exclusive/exclusive-amid-liquidity-concerns-chinas-hna-group-aviation-fuel-bill-hits-476-million-sources-idUSKCN1GC0Y9

    Нередност?
Нов коментар