С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
30 мар 2018, 12:24, 21737 прочитания

Защо фирмите ще продължат да харесват Facebook

Маркетингът през социалната мрежа остава най-ефективният инструмент

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Facebook в окото на бурята

Акциите на Facebook са под натиск, но засега няма място за паника

Инвеститорите все още не са готови да се откажат от социалната мрежа

Съпротивата срещу Facebook

Кризата с Cambridge Analytica разобличи зловещите страни на социалната мрежа. Лесно решение не се задава

Как Facebook промени хората и политиката

Социалната мрежа се отразява на всеки аспект от живота - личния, обществения и политическия. Излизането обаче е трудно

Тези, които напуснаха Facebook

Кои са някои от хората, които закриха профила си в социалната мрежа, и защо

Как да ограничим информацията си в социалната мрежа

Мрежата знае много повече, отколкото някой осъзнава и някога е предоставял като данни

През миналата година приходите на Facebook нараснаха с 47% до малко над 40 млрд. долара. Над 98% от тях идват от реклама. Основните причини за успеха на този бизнес са ясни: на пазара няма друга компания (освен Google и донякъде Amazon), която толкова умело да таргетира потребителите си. Ясно е и защо: тъй като знае толкова много неща за ползващите платформата, които те доброволно и понякога без да осъзнават са й предоставили.

Затягането на правилата за личните данни може да удари както рекламния бизнес на Facebook, така и самите рекламодатели, за които социалната мрежа е един от най-ефективните инструменти да достигнат до потенциални клиенти. Но на този етап все още не се забелязва мащабна реакция от страна на компании и брандове, които промотират продуктите си през социалната мрежа. Първите, които обявиха, че спират кампаниите си в платформата, са германската банкова група Commerzbank и създателят на браузъра Firefox Mozilla. Асоциацията на британските рекламодатели ISBA, представляваща над 3000 компании като P&G и Unilever също предупреди, че е загрижена, без да предприеме конкретни стъпки. Илън Мъск, който никога не е поддържал добри отношения с Марк Зукърбърг, показно закри профилите на компаниите си Tesla и SpaceX в платформата. Но извън тези епизодични стъпки засега не се забелязва отлив на маркетинг пари от Facebook.


Рекламодателите естествено следят много внимателно какво се случва и изчакват събитията и мерките, които във Facebook сами ще предприемат или пък ще им бъдат наложени от щатски или европейски регулатори. Всяка промяна и ограничаване на събирането на данни ще направи рекламирането през платформата по-неефективно. Но според някои наблюдатели поне на този етап, дори регулирана, Facebook ще бъде твърде голяма компания, а за брандовете ще е трудно да намерят алтернатива. Естествено, Facebook далеч не са единствените, следящи активността на потребителите и продаващи данните им на рекламодателите. Google например знае какво търсим, местоположението ни, какви мейли получаваме и т.н. Но обхватът на Facebook е считан за по-широк, защото покрива какво хората харесват и има достъп до мрежите им от приятели.

Facebook се е справял и преди с кризи с рекламодателите си, макар и далеч по-малки от сегашната. Преди около пет години маркетинг експерти обявиха, че платформата на гиганта е най-неефективната на пазара. Компанията реагира бързо и предостави на брандовете неограничени възможности за таргетиране. През септември 2016 г. Facebook разгневи свои клиенти след разкритията, че завишава статистиките за гледанията през платформата - в някои случаи с 60% до 80%. И тогава компанията на Зукърбърг горещо се разкая.

По отношение на рекламодателите някои експерти правят паралел между сегашния скандал и случая с YouTube от миналия март. Тогава от Google признаха, че са пропуснали неонацисти и други екстремистки групи в партньорската си програма в YouTube. Така те без проблеми разпространявали свое видеосъдържание, под което имало реклами на големи брандове. Тоест се оказа, че рекламодателите са финансирали екстремисти. Реакциите донякъде напомняха сегашната ситуация. Акциите на Google се сринаха, регулаторите поискаха отговори, а брандове като McDonald’s, L’Oreal и Audi спряха кампаниите си в Google и YouTube. От интернет гиганта предприеха бързи мерки, поставиха нови филтри върху пресяването на съдържание и започнаха преговори с клиентите си. Постепенно скандалът отшумя и за същото това тримесечие групата отчете по-висока печалба.



Подобно нещо донякъде се наблюдава и сега. След признанието на Зукърбърг и обещанието му, че ще бъдат предприети мерки (без да дава особени подробности) някои рекламодатели се успокоиха. Споменатата ISBA например обяви, че приветства обявените мерки, а брандове като Carlsberg потвърдиха доверието си към платформата. Поне засега рекламирането продължава.

Експерти от българския рекламен сектор не очакват да има промени в бизнеса на социалната мрежа поне на първо време. "Facebook е първата платформа, която даде възможност на хората да комуникират директно с брандове. Рекламата в нея е базирана на конкретни цели и действия на потребителя, достъпна е за абсолютно всички, и дава много добри резултати", казва Петър Владимиров, партньор в Interactive Share. Според него все още не се забелязва отлив на клиенти на компанията му от платформата. "По мое мнение Facebook и Google държат около 50-60% от бюджетите за онлайн реклама в България. Във Facebook и с ограничен бюджет за малки бизнеси рекламата дава резултати. Компании, които не могат да си позволят традиционна онлайн реклама, рекламират в Google и Facebook, защото правят прилични кампании за ограничени бюджети", допълва експертът.

Поне на първо време бизнесът на Facebook няма да пострада, стига да няма масов отлив на потребители, а оттам и на рекламодатели. В централата на компанията в Менло парк ще очакват трескаво реакцията на регулаторите в САЩ и Европа, за да видят дали и колко да променят модела си. Още преди кризата групата обяви, че въвежда нов алгоритъм кое и какво ползващите платформата да виждат на стената си, което поне на хартия означава по-малко новини, реклами и повече информация от приятели. Целта беше да се ограничат стресиращите новини, фалшиви профили и т.н. От гледна точка на брандовете рекламата ще става основно чрез спонсорирани и таргетирани постове.

Все повече брандове се оглеждат и за други възможности за реклама освен дуопола Google-Facebook. Според данни на eMarketer двете фирми държат над 50% от пазара на дигитална реклама в САЩ, но през тази година за първи път делът им ще падне до 56.8% от 58.5%. Все повече рекламни долари се насочват към компании като Amazon и Snap, но влиянието им все още е много слабо.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките" 6 "Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките"

Проучване на асоциацията показва отсъствие на сирене в традиционната бърза закуска

13 окт 2019, 3773 прочитания

Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса 1 Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса

Националният гаранционен фонд сключи първите споразумения по програмата за споделяне на риска, активни са ЕИФ и държавния Фонд на фондовете

13 окт 2019, 1162 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов