С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
1 30 мар 2018, 12:16, 11077 прочитания

Как да ограничим информацията си в социалната мрежа

Мрежата знае много повече, отколкото някой осъзнава и някога е предоставял като данни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Facebook в окото на бурята

Акциите на Facebook са под натиск, но засега няма място за паника

Инвеститорите все още не са готови да се откажат от социалната мрежа

Съпротивата срещу Facebook

Кризата с Cambridge Analytica разобличи зловещите страни на социалната мрежа. Лесно решение не се задава

Как Facebook промени хората и политиката

Социалната мрежа се отразява на всеки аспект от живота - личния, обществения и политическия. Излизането обаче е трудно

Тези, които напуснаха Facebook

Кои са някои от хората, които закриха профила си в социалната мрежа, и защо

Защо фирмите ще продължат да харесват Facebook

Маркетингът през социалната мрежа остава най-ефективният инструмент

Преди всеки да реши дали остава във Facebook и, ако да, как и кое да изтрие от профила си, е нужно първо да научи какво знае мрежата за него. А в повечето случаи тя знае много повече, отколкото някой осъзнава и някога е предоставял като информация. Всеки пост, харесване, достъп до приложение през мрежата създава "профил" на потребителя на базата на всички тези данни. Facebook използва този профил за свои цели. Ето защо е важно да се спазват няколко основни правила.

Какво знае Facebook за мен
Всеки потребител може да свали копие от всички данни, които Facebook има за него от https://www.facebook.com/settings - Download a copy of your Facebook data. Тук влизат постове, съобщения, снимки, реклами, върху които потребителите са кликвали, дори IP адресите, през които се е влизало в социалната мрежа. След няколко стъпки се сваля zip файл, който съдържа всичко. В него има няколко папки и файл index.html, който отваря цялата информация през браузър. Става въпрос за много данни, чието пресяване може да отнеме часове (в зависимост от активността на потребителя). В крайна сметка е просто задължително тази информация да бъде запазена от самия юзър.


Край, махам се
Има два начина да се махнем от Facebook. Първият е чрез деактивиране на профила. През настройките https://www.facebook.com/settings?tab=account§ion=account_management&view най-долу има текст в синьо deactivate your account. Остава потребителят само да даде причина за напускане. При този случай е добре да се знае, че профилът не се изтрива, а Facebook запазва всички настройки, снимки и информация, в случай че човек иска да активира наново "членството" си. Вторият е пълно изтриване на профила и е малко по-труден. Именно преди тази стъпка е хубаво да се свали цялата информация, която Facebook е събрал досега по описания по-горе начин. На https://www.facebook.com/help/delete_account се натиска Delete my account и се следват посочените стъпки. Нужни са до 90 дни на Facebook да изтрие всички данни в своите системи. Ясно е, че не всичко изчезва, а само асоциацията на този потребител със съответната информация.

Кои приложения използват данните ми
Скандалът с Cambridge Analytica се случи именно след като създаденото специално за случая приложение thisisyourdigitallife получило доброволен достъп до над 270 000 потребители във Facebook (тоест с тяхно съгласие), а оттам и до 50 млн. приятели на анкетираните в социалната мрежа. Всъщност има много външни приложения, които могат да използват информацията ни във Facebook, без дори да осъзнаваме. Всеки може да се свърже с дадена програма (например Spotify или Netflix) през профила си, като потвърди, че то може да получи достъп до определена негова информация. На https://www.facebook.com/settings?tab=applications https://www.facebook.com/settings?tab=applications всеки може да види списък с приложения, които имат достъп до определени негови данни във Facebook, и съответно да ги деактивира.

Не искам персонализирани реклами
Facebook следи интернет навиците на потребителите и използва данните, за да им предоставя по-персонализирани реклами. Естествено всеки може да откаже подобна "услуга". На https://www.facebook.com/ads/preferences/?entry_product=ad_settings_screen, потребителят може да провери какви са "рекламните" му интереси, без да е ясно на какъв принцип са определяни те (обикновено става дума за стотици). Има и списък на рекламодатели, с които е поддържал някакви отношения и които имат контактите му или друга информация за него.



Не искам да ме откриват пре д търсачките
Facebook направи всички профили откриваеми в големите търсачки преди години. Но всеки има право да спре Google, Bing или други платформи да го показват сред резултатите. За да стане това факт, на https://www.facebook.com/settings?tab=privacy трябва да се отговори с No на последния въпрос - Do you want search engines outside of Facebook to link to your profile.

Какви мои контакти има Facebook
Facebook има няколко начина да получи телефонния номер на потребителя, а оттам и контактите му. Най-простият от тях е човек да даде достъп на Facebook или на Messenger приложението до контактите в смартфона си. Социалната мрежа може да получи номера и през приятели. На https://www.facebook.com/invite_history.php всеки може да провери кои контакти са качени във Facebook или Messenger и лесно да ги изтрие.

Как да предпазим децата
Официално Facebook може да бъде ползван само от деца над 13 години, но това правило не се спазва. Детски психолози предупреждават, че не е препоръчително за малчугани до 11 години, а дори и за тийнейджъри, да имат профили в социални мрежи, тъй като онлайн отношенията са прекалено сложни за тях. Все пак, ако нямат друг вариант, родителите имат няколко начина да ограничат профила на детето си. На първо място може да направят ограничени групи с най-близките приятели на детето. Има и външни приложения за контрол и следене на ползването на смартфона от детето, които съвсем естествено пораждат нови етични проблеми.

Марк Зукърбърг, а и други технологични лидери обявиха, че ще ограничават децата си от социалните мрежи. Което не му пречи да привлича другите малчугани към Facebook. В края на миналата година мрежата пусна в САЩ Messenger Kids самостоятелно приложение за хлапета под 13 години (официално такава е долната граница за използване на Facebook). Messenger Kids е свързана с профила на родителя. Бащата или майката одобрява всеки нов приятел на детето си. Софтуерът е ограничен до изпращане на текст, видео и снимки. Въпреки протестите на здравни експерти, че не бива да се таргетират малки деца, програмата вече е сваляна над 300 000 пъти. Все още не е активна в Европа.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек" Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек"

Сделката става през покупка на досегашния собственик на пакета - германската DocuWare

15 окт 2019, 760 прочитания

Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям

Създателят и собственик на сайта malincho.com за ефекта от решението на САЩ да въведе мита върху някои европейски стоки

15 окт 2019, 698 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Булмаркет ДМ" се разделя с ПИБ

Търговецът на пропан-бутан "Булмаркет ДМ" рефинансира кредитите си към банката, а компании в групата късат с непрозрачната кипърска собственост

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света