Акциите на Facebook са под натиск, но засега няма място за паника
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Акциите на Facebook са под натиск, но засега няма място за паника

Акциите на Facebook са под натиск, но засега няма място за паника

Инвеститорите все още не са готови да се откажат от социалната мрежа

7318 прочитания

Акциите на една компания са първите, които бурята отнася при криза – така се случи и при Facebook. От началото на февруари (когато бяха на исторически връх) досега те са загубили над 20%, или 100 млрд. долара от стойността си и вече са в мечи пазар. Преведено от борсов език, това означава, че книжата са в територия, в която предимно се понижават, а инвеститорите са склонни по-скоро да продават, отколкото да купуват. До средата на март настроенията бяха точно обратните.

Пазарите се вълнуват в момента от няколко неща – ще има ли регулаторни мерки и санкции, ще успее ли Facebook да въведе сигурен алгоритъм за защита на данните, от което пък до голяма степен ще зависи дали ще има голям отлив на потребители и рекламодатели. Все фактори, които влияят върху приходите и печалбата на компанията. Например когато в края на юли 2017 г. Facebook съобщи, че вече няма място за публикуване на реклами на платформата, акциите й претърпяха краткосрочен срив.

В момента няма категоричен отговор дали и колко рекламодатели ще се изтеглят, макар и преди да е имало натиск от големи агенции върху Facebook да повиши прозрачността и да се справи с фалшивите новини. През седмицата няколко компании като Commerzbank и Mozilla временно спряха рекламите си в социалната мрежа.

Отвъд скандала с CA стои финансовото състояние на Facebook, а поне на хартия то показва компания в отлично състояние – през миналата година приходите й са нараснали до над 40 млрд. долара, докато при публичното й предлагане (IPO) през 2012 г. бяха малко над 5 млрд. долара. За 2017 г. само печалбата е 16 млрд. долара. Този бурен растеж стои и зад ръста на акциите й – от 38 долара при листването й до 193 долара в началото на февруари, или с над 400% за по-малко от пет години.

В момента това все още е компания с пазарна капитазалиация над 400 млрд. долара (в топ 5 в САЩ), а акционери в нея с дялове за милиарди са фондове и банки като Vanguard, Blackrock, Fidelity, Morgan Stanley и други. Затова и сривът в цените на акциите й по-скоро се приема като възможност за влизане в нея на добри нива. Според анализ на Barron's aргументите за това са следните – приходите на компанията растат пет пъти по-бързо от средните за компаниите в S&P500, a маржът на печалбата - три пъти. И то за мрежа, която се ползва от 30% от човечеството.

В свой коментар Сам Кемп от инвестиционната банка Piper Jaffray пред The Street, заяви, че едва ли скандалът ще доведе до отлив на потребители в САЩ, най-малкото защото те са наясно, че данните им се използват за таргетиране и привличане на рекламодатели. Той признава, че компанията е могла да направи повече за опазване на данните, но смята, че дългосрочният ефект върху нея ще е минимален и запазва прогнозата, че цената на акция ще достигне 210 долара. Кен Сена от Wells Fargo също остава бичи настроен за акциите на Facebook.

Не всеки е оптимист обаче. Скот Девит от Stifel, цитиран от Motley Fool, е на мнение, че проблемът с данните е сериозен, още повече за бизнес, изграден върху доверието на хората. Затова и сваля прогнозата си за цената от 195 на 168 долара. При всички положения акциите на Facebook най-вероятно ще са една от най-невралгичните теми за пазарите през тази година, тъй като социалната мрежа има и по-дълбоко влияние върху други компании в технологичния и рекламния сектор.

Акциите на една компания са първите, които бурята отнася при криза – така се случи и при Facebook. От началото на февруари (когато бяха на исторически връх) досега те са загубили над 20%, или 100 млрд. долара от стойността си и вече са в мечи пазар. Преведено от борсов език, това означава, че книжата са в територия, в която предимно се понижават, а инвеститорите са склонни по-скоро да продават, отколкото да купуват. До средата на март настроенията бяха точно обратните.

Пазарите се вълнуват в момента от няколко неща – ще има ли регулаторни мерки и санкции, ще успее ли Facebook да въведе сигурен алгоритъм за защита на данните, от което пък до голяма степен ще зависи дали ще има голям отлив на потребители и рекламодатели. Все фактори, които влияят върху приходите и печалбата на компанията. Например когато в края на юли 2017 г. Facebook съобщи, че вече няма място за публикуване на реклами на платформата, акциите й претърпяха краткосрочен срив.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK