Renault и Nissan обмислят да се слеят в една компания
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Renault и Nissan обмислят да се слеят в една компания

Настоящият ръководител на двете компании Карлос Госн е начело на преговорите и ще поеме управлението на евентуалното бъдещо обединение, твърдят източниците на Bloomberg.

Renault и Nissan обмислят да се слеят в една компания

Сключването на сделката може да се затрудни поради нуждата от одобрението й от френското и от японското правителства

4986 прочитания

Настоящият ръководител на двете компании Карлос Госн е начело на преговорите и ще поеме управлението на евентуалното бъдещо обединение, твърдят източниците на Bloomberg.

© Reuters


След две десетилетия на партньорство автомобилните гиганти Renault и Nissan Motor планират да обединят усилията си и да се слеят в една компания, съобщава Bloomberg, позовавайки се на свои източници. Потенциалната сделка ще създаде корпорация с общи акции, които ще се търгуват на фондовите пазари. В момента френската Renault притежава 43% от Nissan, а японският производител има 15% в партньора си. Източниците на агенцията твърдят, че настоящият ръководител на двете компании Карлос Гон е начело на преговорите и ще поеме управлението на евентуалното бъдещо обединение.

Мотивите

Стъпката идва в отговор на прехода към по-екологични превозни средства, натоварващ автомобилните компании с все по-големи разходи. Освен това сложната структура на съюза не се възприема добре от инвеститорите. През 2016 г. към групата заради финансови проблеми беше прибавена и друга японската компания - Mitsubishi Motors, а френското правителство държи 15% дял в Renault.

Ако се стигне до сделка, глобалните лидери в момента - Volkswagen и Toyota, ще трябва да се изправят срещу един по-силен конкурент в лицето на новия автомобилен гигант. Според запознати, двете страни обсъждат възможността за сделка, в рамките на която Nissan ще даде на акционерите в Renault дял и в новата структура. Акционерите на японската компания също ще получат акции в замяна на своите притежания. Източниците твърдят, че не е изключено новата компания да задържи централите си както в Япония, така и във Франция.

Въпреки че от двете компании не пожелаха да коментират иформацията за сливането, наричайки я спекулативна, акциите и на двете веднага скочиха. След изтичането на новината в четртък акциите на Renault се повишиха с над 8%, достигайки до най-високото си ниво от повече от десетилетие, като пазарната капитализация достигна 29 млрд. евро (36 млрд. долара). Акциите на Nissan отбелязаха по-слабо повишение – 0.5%, но през последната година са загубили от почти 2%, с което пазарната й капитализация е 4.6 трлн. йени (43 млрд. долара).

Тежки регулаторни одобрения

Сключването на сделка може да се окаже тежка задача поради нуждата от одобрението й от френското и от японското правителства, които биха могли да оспорват и акционерното разпределение в общата компания. Френското правителство държи 15% в Renault и може да не е съгласно да се откаже от контрола си в компанията или да отслаби позициите си в нея. Властите в Париж, както и в Токио, ще трябва да одобрят споразумението и не е изключено да имат непреклонни позиции за това къде да се намира основната централа на новата компания. Едната от възможностите е да бъде в Лондон или Холандия.

Според източниците, цитирани от Bloomberg, още не се е стигнало до окончателно решение, а преговорите, продължаващи вече няколко месеца, може и да не приключат със сделка.

По-рано през март Reuters съобщи, че Nissan обсъжда евентуалното закупуване на по-големия дял от акциите на френското правителство в Renault. Групата Renault-Nissan отново отказа коментар по темата.

Гон обеща да подсигури партньорството между двете компании, като заяви през февруари, че те ще разработят план, за да "направят алианса необратим".

Партньорите са си поставили високи цели. Групата очаква да продаде 14 млн. автомобила през 2022 г. от 10.6 млн. през 2017 г.За сравнение през миналата година най-големите й конкуренти в лицето на Volkswagen и Toyota са продали съответно 10.7 млн. и 10.4 млн. броя. Миналия месец Гон потвърди, че Япония не би позволила по-тясно сътрудничество между компаниите, ако Франция остане акционер, но той няма да се меси в решението на Токио.

Партньорството между двете компании съществува от далечната 1999 г., но не винаги е било леко. Първоначално Renault инвестира близо 5 млрд. евро в Nissan, в момент когато японската компания е близо до фалит. В момента групата е сред трите най-големи по продажби на автомобили.

Движение на акциите на Renault

След две десетилетия на партньорство автомобилните гиганти Renault и Nissan Motor планират да обединят усилията си и да се слеят в една компания, съобщава Bloomberg, позовавайки се на свои източници. Потенциалната сделка ще създаде корпорация с общи акции, които ще се търгуват на фондовите пазари. В момента френската Renault притежава 43% от Nissan, а японският производител има 15% в партньора си. Източниците на агенцията твърдят, че настоящият ръководител на двете компании Карлос Гон е начело на преговорите и ще поеме управлението на евентуалното бъдещо обединение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    historama avatar :-|
    historama

    Като че ли Карлос Грон измъкна Рено от батака, Нисан горе-долу се стабилизира, но Инфинити все още сериозно изостава от Лексъс.

    Преди години се появи едно съобщение, че Нисан ГТ-Р ще го "преоблекат" като Инфинити, но така и това не се случи. Дали е толкова трудно?

  • 2
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Ако не друго, японците да помогнат на франсетата да си оправят електрониките в колите, че там е слабото им място. Едно време бях фен на Нисан, ама едно време, сега определено не съм...

  • 3
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    Те отдавна са си дружки.

  • 4
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    По-жизнеутвърждаващ е въпроса кога ще има електрически талисаман и к'во стана с трезора?

  • 5
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    Докато сме с технологии, при които батериите са огромни тежки кютуци, свястна електрическа кола няма да има от нито един производител. Просто колата носи себе си - физика на ниво 7-ми клас. Хайде 8-ми, от мен да мине.

  • 6
    kokoto2 avatar :-P
    kokoto2

    До коментар [#5] от "kirka80286":

    може пък да преоткрием тролеите и над всяка магистрала да окачат по две жици. Така с малка батерия, достатъчна за 100 километра ще покриваме територията на държавата.

  • 7
    goshoee avatar :-|
    goshoee

    Мда. И след 2 години - закриване на заводи и централи. Те правителствата да не са улави... Ще трябва сериозен лобизъм.

  • 8
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    Специално за великия стожер на мисълта, който е несъгласен с предишния ми коментар, зрънце суха статистика за сегашното положение на нещата. Специфична енергия (количество съхранена енергия спрямо маса):
    Бензин/Дизел: ~48 мегаДжаула на килограм.
    Литиево-йонна батерия: 0.875 мегаДжаула на килограм (най-доброто ни постижение). Т.е. За едно и също количество енергия ти трябва килограм гориво, или... 54 килограма от най-добрите съществуващи батерии до момента. :)
    Още един хипотетичен пример: В модерната бензино/електро станция в... Бургас, спират автомобил и електромобил, празни и двете, и почват да зареждат. Познайте кое от двете возила ще е стигнало в София, докато другото още зарежда. :)
    Искате ли още да си говорим за електромобили, или направо ще ми теглите минуса?

  • 9
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    Добре! Нещата се случват както си трябва. Има несъгласие, няма отговори. "Не си прав, ама не мога да кажа защо." Дайте мнение бе, дайте да си поговорим с цифри... ама едва ли. Много съм неудобен за спор...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK