"Активни потребители": В много от козунаците няма мляко и яйца

Проучването е върху 16 марки, които се произвеждат в индустриални количества

Индустриално произведените козунаци изобилстват от Е-номера и заместители. В тях липсват синтетични багрила, но на практика те драматично се отдалечават от оригиналните традиционни продукти. Качеството на храните като цяло се влошава и това е задълбочаваща се тенденция. Това са обобщените изводи от проучване на "Активни потребители" върху състава на 16 марки индустриално произведени козунаци.

Продуктите са закупени през март т.г. от търговски вериги и от Женския пазар в София. Неправителствената организация е анализирала информацията в съдържанието на етикетите, т.е. данни, които са предоставени от производителите и търговците. Отделно от това от "Активни потребители" са направили лабораторно тестване за съдържание на жълти синтетични багрила.

Със заместители и Е-та

От 16 марки козунаци при една ("Козунак със стафиди", произведено за "Кауфланд България" ЕООД) напълно отсъства задължителната хранителна информация на етикетите, показва проучването. Това е нарушение на националното и европейското законодателство, припомнят от организацията.

Както е известно, традиционната рецепта за козунак изисква брашно, яйца, краве мляко, слънчогледово олио и мая. Изследването показва, че в 11 от 16 марки липсва краве мляко. "Шампион по пестеливост" е "Гранд Козунак" на "Гранд Комерс 2009" ООД – Горна Оряховица - според проучването на "Активни потребители" в него отсъстват и мляко, и яйца.

Липсата на класически съставки води до добавяне на индустриално произведени суровини. При всяка от изследваните 16 марки се съдържат между една и три нетрадиционни съставки: сух глутен, яйчен меланж, суроватка и палмова мазнина. Това означава, че се използват по-евтини заместители на яйцата, млякото и слънчогледовото олио, както и по-нискокачествено брашно, подобрявано с прибавяне на глутен и ензими, заключават от "Активни потребители".

В индустриалните рецепти се съдържат и множество технологични добавки - емулгатори, ензими, антиоксиданти, консерванти, киселинни регулатори, оцветители и др. Усреднено във всяка търговска марка се съдържат шест добавени Е-номера, отчита проучването.

Изследване на "Активни потребители" отпреди шест години установи влагане на жълта синтетична боя татразин (Е102) в две от седем изпитвани тогава марки. Същият тест е направен и сега. Резултатът показва отсъствие на татразин, но, за да боядисат козунаците, при 10 от 16 марки е вложен естественият оцветител каротин.

Тенденция

"Отдалечаването от класическите рецепти се превръща в лавинообразна тенденция", обобщава Богомил Николов, председател на "Активни потребители". И дава примери с вече правени от организацията тестове на майонеза, готови салати, краве масло, кашкавал, сирене и др.

Според него възможните решения за "ограничаване на тази епидемия" са в създаване на знаци за качество или незадължителни стандарти като "Стара планина" за колбасите, "България" за хляба, БДС за кисело мляко, сирене и кашкавал.

Друга възможна мярка е законовата защита на популярни наименования само за храни, които се придържат към традиционни съставки или не използват индустриални заместители. Пример за това е наименованието "Оцет", което може да се използва само при натуралните продукти.

"Подготвяме писмо до министъра на земеделието и храните, в което ще приложим резултатите не само от този тест, но и от по-стари, направени досега от "Активни потребители". Искаме да покажем, че отклонението от традиционните храни не е инцидентно, а масова практика, при която вместо натурални суровини и обичайни съставки се използват евтини заместители. Целта е да предизвикаме държавата да вземе мерки", коментира за "Капитал" Богомил Николов.

Още от Капитал