Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 апр 2018, 17:06, 8375 прочитания

"Активни потребители": В много от козунаците няма мляко и яйца

Проучването е върху 16 марки, които се произвеждат в индустриални количества

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Индустриално произведените козунаци изобилстват от Е-номера и заместители. В тях липсват синтетични багрила, но на практика те драматично се отдалечават от оригиналните традиционни продукти. Качеството на храните като цяло се влошава и това е задълбочаваща се тенденция. Това са обобщените изводи от проучване на "Активни потребители" върху състава на 16 марки индустриално произведени козунаци.

Продуктите са закупени през март т.г. от търговски вериги и от Женския пазар в София. Неправителствената организация е анализирала информацията в съдържанието на етикетите, т.е. данни, които са предоставени от производителите и търговците. Отделно от това от "Активни потребители" са направили лабораторно тестване за съдържание на жълти синтетични багрила.


Със заместители и Е-та

От 16 марки козунаци при една ("Козунак със стафиди", произведено за "Кауфланд България" ЕООД) напълно отсъства задължителната хранителна информация на етикетите, показва проучването. Това е нарушение на националното и европейското законодателство, припомнят от организацията.

Както е известно, традиционната рецепта за козунак изисква брашно, яйца, краве мляко, слънчогледово олио и мая. Изследването показва, че в 11 от 16 марки липсва краве мляко. "Шампион по пестеливост" е "Гранд Козунак" на "Гранд Комерс 2009" ООД – Горна Оряховица - според проучването на "Активни потребители" в него отсъстват и мляко, и яйца.



Липсата на класически съставки води до добавяне на индустриално произведени суровини. При всяка от изследваните 16 марки се съдържат между една и три нетрадиционни съставки: сух глутен, яйчен меланж, суроватка и палмова мазнина. Това означава, че се използват по-евтини заместители на яйцата, млякото и слънчогледовото олио, както и по-нискокачествено брашно, подобрявано с прибавяне на глутен и ензими, заключават от "Активни потребители".

В индустриалните рецепти се съдържат и множество технологични добавки - емулгатори, ензими, антиоксиданти, консерванти, киселинни регулатори, оцветители и др. Усреднено във всяка търговска марка се съдържат шест добавени Е-номера, отчита проучването.

Изследване на "Активни потребители" отпреди шест години установи влагане на жълта синтетична боя татразин (Е102) в две от седем изпитвани тогава марки. Същият тест е направен и сега. Резултатът показва отсъствие на татразин, но, за да боядисат козунаците, при 10 от 16 марки е вложен естественият оцветител каротин.

"Активни потребители": В много от козунаците няма мляко и яйца

Преглед на оригинала

["Активни потребители"]
"Активни потребители": В много от козунаците няма мляко и яйца

Преглед на оригинала

["Активни потребители"]
"Активни потребители": В много от козунаците няма мляко и яйца

Преглед на оригинала

["Активни потребители"]
"Активни потребители": В много от козунаците няма мляко и яйца

Преглед на оригинала

["Активни потребители"]

Тенденция

"Отдалечаването от класическите рецепти се превръща в лавинообразна тенденция", обобщава Богомил Николов, председател на "Активни потребители". И дава примери с вече правени от организацията тестове на майонеза, готови салати, краве масло, кашкавал, сирене и др.

Според него възможните решения за "ограничаване на тази епидемия" са в създаване на знаци за качество или незадължителни стандарти като "Стара планина" за колбасите, "България" за хляба, БДС за кисело мляко, сирене и кашкавал.

Друга възможна мярка е законовата защита на популярни наименования само за храни, които се придържат към традиционни съставки или не използват индустриални заместители. Пример за това е наименованието "Оцет", което може да се използва само при натуралните продукти.

"Подготвяме писмо до министъра на земеделието и храните, в което ще приложим резултатите не само от този тест, но и от по-стари, направени досега от "Активни потребители". Искаме да покажем, че отклонението от традиционните храни не е инцидентно, а масова практика, при която вместо натурални суровини и обичайни съставки се използват евтини заместители. Целта е да предизвикаме държавата да вземе мерки", коментира за "Капитал" Богомил Николов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Каргото на летище София се увеличава Каргото на летище София се увеличава

Броят на пътниците от началото на извънредното положение се е свил 4.3 пъти

7 апр 2020, 239 прочитания

Инвестбанк вече е собственик на активите на "Химко" 3 Инвестбанк вече е собственик на активите на "Химко"

Прехвърлянето е заради неизплатен заем на купувача на фалиралия завода "Метахим импекс"

7 апр 2020, 720 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Facebook спира достъпа до данни на трети страни (обновена)

Засега не е ясно как това ще повлияе на рекламните приходи

Още от Капитал
Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10