"Активни потребители": В много от козунаците няма мляко и яйца
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Активни потребители": В много от козунаците няма мляко и яйца

"Активни потребители": В много от козунаците няма мляко и яйца

Проучването е върху 16 марки, които се произвеждат в индустриални количества

Мара Георгиева
8750 прочитания

© Анелия Николова


Индустриално произведените козунаци изобилстват от Е-номера и заместители. В тях липсват синтетични багрила, но на практика те драматично се отдалечават от оригиналните традиционни продукти. Качеството на храните като цяло се влошава и това е задълбочаваща се тенденция. Това са обобщените изводи от проучване на "Активни потребители" върху състава на 16 марки индустриално произведени козунаци.

Продуктите са закупени през март т.г. от търговски вериги и от Женския пазар в София. Неправителствената организация е анализирала информацията в съдържанието на етикетите, т.е. данни, които са предоставени от производителите и търговците. Отделно от това от "Активни потребители" са направили лабораторно тестване за съдържание на жълти синтетични багрила.

Със заместители и Е-та

От 16 марки козунаци при една ("Козунак със стафиди", произведено за "Кауфланд България" ЕООД) напълно отсъства задължителната хранителна информация на етикетите, показва проучването. Това е нарушение на националното и европейското законодателство, припомнят от организацията.

Както е известно, традиционната рецепта за козунак изисква брашно, яйца, краве мляко, слънчогледово олио и мая. Изследването показва, че в 11 от 16 марки липсва краве мляко. "Шампион по пестеливост" е "Гранд Козунак" на "Гранд Комерс 2009" ООД – Горна Оряховица - според проучването на "Активни потребители" в него отсъстват и мляко, и яйца.

Липсата на класически съставки води до добавяне на индустриално произведени суровини. При всяка от изследваните 16 марки се съдържат между една и три нетрадиционни съставки: сух глутен, яйчен меланж, суроватка и палмова мазнина. Това означава, че се използват по-евтини заместители на яйцата, млякото и слънчогледовото олио, както и по-нискокачествено брашно, подобрявано с прибавяне на глутен и ензими, заключават от "Активни потребители".

В индустриалните рецепти се съдържат и множество технологични добавки - емулгатори, ензими, антиоксиданти, консерванти, киселинни регулатори, оцветители и др. Усреднено във всяка търговска марка се съдържат шест добавени Е-номера, отчита проучването.

Изследване на "Активни потребители" отпреди шест години установи влагане на жълта синтетична боя татразин (Е102) в две от седем изпитвани тогава марки. Същият тест е направен и сега. Резултатът показва отсъствие на татразин, но, за да боядисат козунаците, при 10 от 16 марки е вложен естественият оцветител каротин.

Източник: "Активни потребители"
Източник: "Активни потребители"
Източник: "Активни потребители"
Източник: "Активни потребители"

Тенденция

"Отдалечаването от класическите рецепти се превръща в лавинообразна тенденция", обобщава Богомил Николов, председател на "Активни потребители". И дава примери с вече правени от организацията тестове на майонеза, готови салати, краве масло, кашкавал, сирене и др.

Според него възможните решения за "ограничаване на тази епидемия" са в създаване на знаци за качество или незадължителни стандарти като "Стара планина" за колбасите, "България" за хляба, БДС за кисело мляко, сирене и кашкавал.

Друга възможна мярка е законовата защита на популярни наименования само за храни, които се придържат към традиционни съставки или не използват индустриални заместители. Пример за това е наименованието "Оцет", което може да се използва само при натуралните продукти.

"Подготвяме писмо до министъра на земеделието и храните, в което ще приложим резултатите не само от този тест, но и от по-стари, направени досега от "Активни потребители". Искаме да покажем, че отклонението от традиционните храни не е инцидентно, а масова практика, при която вместо натурални суровини и обичайни съставки се използват евтини заместители. Целта е да предизвикаме държавата да вземе мерки", коментира за "Капитал" Богомил Николов.

Индустриално произведените козунаци изобилстват от Е-номера и заместители. В тях липсват синтетични багрила, но на практика те драматично се отдалечават от оригиналните традиционни продукти. Качеството на храните като цяло се влошава и това е задълбочаваща се тенденция. Това са обобщените изводи от проучване на "Активни потребители" върху състава на 16 марки индустриално произведени козунаци.

Продуктите са закупени през март т.г. от търговски вериги и от Женския пазар в София. Неправителствената организация е анализирала информацията в съдържанието на етикетите, т.е. данни, които са предоставени от производителите и търговците. Отделно от това от "Активни потребители" са направили лабораторно тестване за съдържание на жълти синтетични багрила.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK