Веригата Handy затвори, след като изгуби договора си с "Мобилтел"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Веригата Handy затвори, след като изгуби договора си с "Мобилтел"

Handy започна да затваря обектите си поетапно още преди няколко години, така че сегашното съобщение не е толкова изненадващо

Веригата Handy затвори, след като изгуби договора си с "Мобилтел"

Търговците, специализирани само в продажба на телефони, почти изчезнаха, защото пазарът се държи от телеком операторите

34592 прочитания

Handy започна да затваря обектите си поетапно още преди няколко години, така че сегашното съобщение не е толкова изненадващо

© Иглика Филипова


Веригата за мобилни телефони Handy вече не съществува, след като през март е изгубила договора си с "Мобилтел". И макар в официално съобщение на Handy да се казва, че преустановяването на дейността е временно, в сектора завръщане не се очаква. В апогея си веригата има над 150 обекта в страната и над 800 служители, но през годините числата бавно се свиват. От пазара изчезват и други вериги за телефони, като обяснението е, че продажбите са основно през телекомите.

Изчезването на веригите за телефони

В сектора се сочи, че около 80% от продажбите на телефони в България стават през операторите. От останалите 20% основната част минава онлайн или през големите вериги за техника като "Технополис" и "Техномаркет". Така на практика не остава пазар за малките магазини. Те вече нямат и толкова важна роля като пунктове за плащане на сметките, тъй като операторите разшириха веригите си, а от друга страна, съществуват и редица други начини за плащане (онлайн на сайта на оператора, през е-банкиране или през оператор на електронни пари като ePay, EasyPay и т.н.).

Затова и затварянето на Handy не е прецедент. Според два източника на "Капитал" същото се случва и с магазините на Global Net Solutions, макар че нито от офиса на компанията, нито от партньора й БТК потвърдиха информацията. Веригата е собственост на регистрираната в Люксембург Intrasoft International, която е част от гръцката група Intracom Holdings на Сократис Кокалис. По данни от сайта на компанията Global Net има 42 магазина в страната.

Раздялата на Handy с "Мобилтел"

От "Мобилтел" потвърдиха за "Капитал", че от 2 март са прекратили партньорството си с веригата за мобилни телефони Handy. Двете компании работеха заедно от 2005 г. чрез комисионен договор, като веригата предлагаше абонаментните планове на оператора и приемаше плащания на фактури. По неофициална информация от няколко години телекомът е планирал да преустанови партньорството. "Капитал" не успя да се свърже с компанията "Хенди-тел", която е собственик на веригата. На стационарния телефон в офиса не отговаряше никой, спрени са и мобилните телефони за връзка с магазините в София.

В съобщението на Handy основно се уточнява какво трябва да направят клиентите при повреда на закупените устройства. Гаранционните претенции занапред ще се насочват към официалните сервизи на производителите, а телефоните, закупени с план на "Мобилтел", ще се обслужват от оператора. Клиентите, които имат застраховка на мобилни устройства "Хенди гард", ще трябва да се обръщат директно към "Евроинс". "Промяната не влияе по никакъв начин на услугите на "Мобилтел", които клиентите на телекома са ползвали чрез Handy", уточниха от оператора.

Няма нужда от партньорство

Малко вероятно е компанията да започне партньорство с друг оператор, макар че не е необичайна практика този тип вериги да сменят партньорите си. През годините това се е случвало и на Handy, която преди работеше с "Глобул" (сега "Теленор"), а после премина към "Мобилтел". По подобен начин Global Net Solution първоначално си партнираше с "Теленор", преди миналата година да сключи договор с БТК.

От "Мобилтел" посочиха, че засега нямат планове за партньорство с друга верига. "Телекомът притежава собствена добре развита мрежа от над 240 магазина в населените места с над 5000 жители, чрез които осъществява основната част от своите продажби", казаха от компанията. Все повече се увеличава и делът на продажбите през сайта mtel.bg. "Онлайн магазинът на "Мобилтел" все още е единственият на пазара, който е отворен за всички потребители, а не само за настоящи клиенти", добавиха оттам.

17-годшната "Хенди-тел"

"Хенди-тел" е създадена през 2001 г. от Николай Филипов, който и досега остава едноличен собственик на дружеството. През 2005 г. компанията започна да открива магазини за техника в Македония и Сърбия, а според отчета за 2016 г. там вече е и основният й бизнес. Консолидираните приходи на дружеството, които включват и тези на дъщерните фирми в чужбина, нарастват с 3.5% до 65.9 млн. лв., докато индивидуалните резултати на "Хенди-тел" показват спад с над 7% до 26 млн. лв. От общо близо 400 магазина и 1660 служители, които компанията отчита през 2016 г., обектите в България са едва 110, а заетите - 500.

Като едноличен собственик и управител на "Хенди-тел" преди няколко години Николай Филипов беше обвинен в укриване на ДДС и данък печалба за общо 2.5 млн. лв. за период от три години (2007 - 2010 г. ). Докато вървеше производството, той внесе дължимата сума и в крайна сметка миналата година Софийския градски съд го освободи от наказателна отговорност и му наложи само глоба от 5000 лв.

Веригата за мобилни телефони Handy вече не съществува, след като през март е изгубила договора си с "Мобилтел". И макар в официално съобщение на Handy да се казва, че преустановяването на дейността е временно, в сектора завръщане не се очаква. В апогея си веригата има над 150 обекта в страната и над 800 служители, но през годините числата бавно се свиват. От пазара изчезват и други вериги за телефони, като обяснението е, че продажбите са основно през телекомите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS

    Едни измамници по -малко.....

  • 2
    crusible avatar :-|
    crusible


    До коментар [#1] от "
    DS
    ":

    Абсолютно!

  • 3
    bobi745 avatar :-|
    bobi745

    Мошеници, чао...

  • 4
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    Миналата година си купих протектор за телефон, но в Технополис не можеха да ми го сложат, защото не знаели как. Отидох в близкият Хенди и там също ми отказаха да ми го сложат, защото не съм си го купил от там и трябва иначе да им дам 20 лв. Естествено отказах, но още тогава си казах, че тази фирма не я чака светло бъдеще след като така се държат с потенциалните си клиенти. Е на мен няма да ми липсват ама ич!

  • 5
    citoyen avatar :-|
    citoyen

    Класически случай, когато могат да бъдат "източени" лични данни на клиенти от някои "добросъвестни" служители на фирмата.

  • 6
    gvu1448216442480887 avatar :-|
    Stan

    Пазарът не прощава, чао чао! Няма как да има място за такива кръвопиици. Много компании се усещат, че плащат твърде висока комисионна за партньорството си. И когато имаш развита собствена мрежа във всеки град е безсмислено да продаваш през партньор.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK