С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 7 апр 2018, 17:25, 30358 прочитания

На автопилот към смъртта

Нещастни случаи с автономна кола на Uber и автопилот функцията на Tesla Model X подновиха темата за безопасността в автосектора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Tesla загуби 2 млрд. долара пазарна капитализация заради поведението на Илън Мъск

Инвеститорите игнорираха резултатите на компанията, но не и конференцията, водена от Мъск

3 май 2018

Tesla започва производството на Model Y през ноември 2019 г.

Компанията вече събира предложения от доставчици на части, но с кратък срок за работа

15 апр 2018

Tesla няма нужда от допълнителен капитал с нарастването на производството на Model 3

Компанията на Илън Мъск си е поставила амбициозни цели за близките месеци

8 апр 2018

Хората постепенно ще свикнат с автономните коли

Петер Шварценбауер от борда на директорите на BMW Group

5 апр 2018

Автономна кола за пръв път уби пешеходец

Това се случи в Аризона с автомобил на Uber, компанията спря всичките си програми за тестване

20 мар 2018
Тъмна нощ в Аризона. Кола блъска жена, която изскача от мрака, бутаща колелото си. По-късно жената умира. Подобни случаи не са рядкост – нито в Аризона, нито по света. Но този случай се превърна в световна новина, защото човекът зад волана не управляваше колата. Автомобилът Volvo XC90 е на компанията за споделени пътувания Uber, която тестваше своите автономни машини в Аризона, Питсбърг и Торонто. Към момента програмата и в трите градове е спряна, а Uber може да бъде подложена на засилен регулаторен контрол именно заради този случай.

Нещастният случай е на 19 март. Четири дни по-късно автомобил Tesla Model X се блъска в бетонен блок и шофьорът умира на място на магистрала в Калифорния. Колата отново не е управлявана от човека зад волана, а се движи в режим на автопилот, като това всъщност е втори нещастен случай при шофиране в този режим. Подобно на инцидента с Uber, и тук въпросите са повече от отговорите.

Дотук с черната хроника. Без по никакъв начин да се омаловажава човешкият живот, след тези новини емоциите взеха превес над рационалната мисъл и доказателствата, а Uber и Tesla се оказаха в центъра на водовъртеж от негативни новини. А те не са лоши само за тези две компании – целият автомобилен сектор, наред с гравитиращите около него фирми за споделено пътуване, инвестират много пари и време в създаването на автономни автомобили, които да са по-безопасни, по-евтини и в крайна сметка да променят целия модел в сектора.

Човешкият фактор

Въпреки че говорим за автономна кола и автопилот, и двете катастрофи могат да бъдат включени в графата "човешка грешка". Uber предостави видеозапис от катастрофата – както от камерата навън, така и от камерата, насочена към шофьора. На нея ясно се вижда, че убитата жена пресича пътя, като излиза от сенките и няма време за реакция от страна на шофьора. Към момента всички коли на Uber по програмата имат шофьор, който да предпазва именно от такива инциденти. "Пешеходецът е бил извън тротоара. В момента, в който жената е излязла на шосето, е била ударена", коментираха от полицията. Според тях от видеозаписите на колата става ясно, че "би било много трудно да се избегне катастрофата, без значение дали автомобилът е на автопилот или с човек зад волана".



Обратната камера обаче, насочена към шофьора, показва друга картина. Въпреки че действително той не би имал време за реакция, секунди преди катастрофата човекът въобще не гледа към пътя, а надолу към екрана в средата на таблото. В случая с Uber се възроди един сравнително стар дебат, датиращ още от времето на първите идеи за автономни коли – кой поема отговорност в случай на катастрофа.
Ясен отговор на този въпрос все още няма.

В случая с Tesla човешкият фактор е дори още по-очевиден. Компанията на Илън Мъск предупреждава от години, че автопилотът не е наистина автопилот и
шофьорът трябва да бъде в постоянна готовност отново да поеме управлението, като не маха ръцете си от волана. Отново по данни на Tesla шофьорът във фаталния инцидент е направил точно това, и то за около 10 секунди – недостатъчно, за да бъде предотвратена катастрофата.

Какво обещават компаниите

"Намираме се в неясния среден период от процеса на навлизане на автоматизацията", коментира пред Wall Street Journal Браянт Уокър Смит, преподавател по право и специалист по автономни коли в Univerisity of South Carolina. Той коментира именно тези системи, до които секторът е стигнал днес: донякъде автономни, но разчитащи на човек в случай на грешка. "Със сигурност ще има още инциденти. Опасно е, когато хората се чувстват в по-голяма безопасност, отколкото всъщност са."

Голям брой автопроизводители планират скоро да пуснат на пазара коли с частично автоматизирани системи, които разчитат на смесен контрол между автомобила и шофьора. Такива модели подготвят групите на General Motors и Volkswagen. Подобна автоматизация може да направи пътищата по-безопасни, но може да има и обратен ефект, особено в ранните фази на разработката на технологията.

Автономните автомобили се разработват с цел по-голямо удобство на шофьора и по-безопасни пътища, но те не предвиждат смъртните случаи на пътя да изчезнат напълно. Напротив, според Uber те могат да бъдат намалени с около 40%, което, макар че е висок процент на понижение, в крайна сметка не изключва възможността за инциденти като тези от март.
Според данните на регулаторните органи в САЩ от 37 хил. смъртни случая на пътя през 2016 г., 94% са заради човешка грешка. Това число може да бъде намалено, но прекалената увереност в технологията и липсата на синхрон между хора и машини е именно онази част от бъдещите планове на автомобилния сектор, която притеснява властите не само в САЩ, но и из целия свят.

Това притеснение накара и Google да се откаже от плановете си за полуавтоматична система и да започне разработката на пълна автономна система през звеното си Waymo. Фирмата се позова на регулаторен доклад от 2015 г., според който на шофьорите са нужни 17 секунди, за да се включат отново в управлението на колата. Това време време обаче е прекалено дълго, особено ако колата се движи с висока скорост, а цената на подобна бавна реакция би се измервала не в долари, а в човешки животи.


По време на годишната финансова конференция на BMW в Мюнхен членът на борда на директорите на BMW Group Петер Шварценбауер коментира пред журналисти именно проблема с навлизането на автономните коли на пътищата. "Автономното шофиране ще започне в ограничени области в самите градове, в които системите могат да се обучават, и колкото повече напредват, толкова повече ще разширяват движението си в тези градове", коментира той. "Основният въпрос, на който все още няма ясен отговор, е как ще премине преходният период, когато на пътя ще има "умни" и "глупави" коли."

Сложният път към рационален дебат

Винаги, когато става дума за нещастни случаи, емоциите надделяват. В това няма нищо учудващо, но за да върви дебатът за бъдещите технологии напред, трябва да бъде намерен балансът между емоционалните и рационалните действия. Новините от последните дни доведоха до спиране на операциите в сферата на автономните автомобили на Uber, както и до 6-процентов спад в акциите на Tesla. Подобни случаи не се отразяват веднага на финансовите показатели на компаниите, но засиленото медийно внимание е червена лампичка за инвеститорите.

Друга лоша новина е, че само дни преди катастрофата с кола на Uber компанията настояваше пред американския Конгрес за приемане на либерална регулаторна рамка за тестване на автономни автомобили на федерално ниво. След инцидента
много сенатори и от двете партии в САЩ дадоха ясен знак, че това няма да се случи. Пътят към автономно бъдеще винаги е изглеждал дълъг – повечето планове на компаниите от сектора са насочени към средата на следващото десетилетие най-рано. След тъжния месец март този път изглежда все по-дълъг.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Adobe купува софтуерната компания Marketo за 4.75 млрд. долара Adobe купува софтуерната компания Marketo за 4.75 млрд. долара

Това е най-голямата сделка за създателя на Рhоtоѕhор от десетилетие насам

23 сеп 2018, 887 прочитания

Wells Fargo ще съкрати персонала с до 10% 1 Wells Fargo ще съкрати персонала с до 10%

Четвъртата най-голяма американска банка предприема мерките поради финансови затруднения

22 сеп 2018, 976 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Tencent настига Alibaba на пазара за мобилни разплащания в Китай

Възходът на финансовите услуги на Tencent се дължи на контролираната от нея социална мрежа - WeChat

А ти в кой фонд отиваш?

Близо 93 хил. лица са сменили пенсионното си дружество през първото полугодие

Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете