С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 7 апр 2018, 17:25, 31992 прочитания

На автопилот към смъртта

Нещастни случаи с автономна кола на Uber и автопилот функцията на Tesla Model X подновиха темата за безопасността в автосектора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тъмна нощ в Аризона. Кола блъска жена, която изскача от мрака, бутаща колелото си. По-късно жената умира. Подобни случаи не са рядкост – нито в Аризона, нито по света. Но този случай се превърна в световна новина, защото човекът зад волана не управляваше колата. Автомобилът Volvo XC90 е на компанията за споделени пътувания Uber, която тестваше своите автономни машини в Аризона, Питсбърг и Торонто. Към момента програмата и в трите градове е спряна, а Uber може да бъде подложена на засилен регулаторен контрол именно заради този случай.

Нещастният случай е на 19 март. Четири дни по-късно автомобил Tesla Model X се блъска в бетонен блок и шофьорът умира на място на магистрала в Калифорния. Колата отново не е управлявана от човека зад волана, а се движи в режим на автопилот, като това всъщност е втори нещастен случай при шофиране в този режим. Подобно на инцидента с Uber, и тук въпросите са повече от отговорите.


Дотук с черната хроника. Без по никакъв начин да се омаловажава човешкият живот, след тези новини емоциите взеха превес над рационалната мисъл и доказателствата, а Uber и Tesla се оказаха в центъра на водовъртеж от негативни новини. А те не са лоши само за тези две компании – целият автомобилен сектор, наред с гравитиращите около него фирми за споделено пътуване, инвестират много пари и време в създаването на автономни автомобили, които да са по-безопасни, по-евтини и в крайна сметка да променят целия модел в сектора.

Човешкият фактор

Въпреки че говорим за автономна кола и автопилот, и двете катастрофи могат да бъдат включени в графата "човешка грешка". Uber предостави видеозапис от катастрофата – както от камерата навън, така и от камерата, насочена към шофьора. На нея ясно се вижда, че убитата жена пресича пътя, като излиза от сенките и няма време за реакция от страна на шофьора. Към момента всички коли на Uber по програмата имат шофьор, който да предпазва именно от такива инциденти. "Пешеходецът е бил извън тротоара. В момента, в който жената е излязла на шосето, е била ударена", коментираха от полицията. Според тях от видеозаписите на колата става ясно, че "би било много трудно да се избегне катастрофата, без значение дали автомобилът е на автопилот или с човек зад волана".



Обратната камера обаче, насочена към шофьора, показва друга картина. Въпреки че действително той не би имал време за реакция, секунди преди катастрофата човекът въобще не гледа към пътя, а надолу към екрана в средата на таблото. В случая с Uber се възроди един сравнително стар дебат, датиращ още от времето на първите идеи за автономни коли – кой поема отговорност в случай на катастрофа.
Ясен отговор на този въпрос все още няма.

В случая с Tesla човешкият фактор е дори още по-очевиден. Компанията на Илън Мъск предупреждава от години, че автопилотът не е наистина автопилот и
шофьорът трябва да бъде в постоянна готовност отново да поеме управлението, като не маха ръцете си от волана. Отново по данни на Tesla шофьорът във фаталния инцидент е направил точно това, и то за около 10 секунди – недостатъчно, за да бъде предотвратена катастрофата.

Какво обещават компаниите

"Намираме се в неясния среден период от процеса на навлизане на автоматизацията", коментира пред Wall Street Journal Браянт Уокър Смит, преподавател по право и специалист по автономни коли в Univerisity of South Carolina. Той коментира именно тези системи, до които секторът е стигнал днес: донякъде автономни, но разчитащи на човек в случай на грешка. "Със сигурност ще има още инциденти. Опасно е, когато хората се чувстват в по-голяма безопасност, отколкото всъщност са."

Голям брой автопроизводители планират скоро да пуснат на пазара коли с частично автоматизирани системи, които разчитат на смесен контрол между автомобила и шофьора. Такива модели подготвят групите на General Motors и Volkswagen. Подобна автоматизация може да направи пътищата по-безопасни, но може да има и обратен ефект, особено в ранните фази на разработката на технологията.

Автономните автомобили се разработват с цел по-голямо удобство на шофьора и по-безопасни пътища, но те не предвиждат смъртните случаи на пътя да изчезнат напълно. Напротив, според Uber те могат да бъдат намалени с около 40%, което, макар че е висок процент на понижение, в крайна сметка не изключва възможността за инциденти като тези от март.
Според данните на регулаторните органи в САЩ от 37 хил. смъртни случая на пътя през 2016 г., 94% са заради човешка грешка. Това число може да бъде намалено, но прекалената увереност в технологията и липсата на синхрон между хора и машини е именно онази част от бъдещите планове на автомобилния сектор, която притеснява властите не само в САЩ, но и из целия свят.

Това притеснение накара и Google да се откаже от плановете си за полуавтоматична система и да започне разработката на пълна автономна система през звеното си Waymo. Фирмата се позова на регулаторен доклад от 2015 г., според който на шофьорите са нужни 17 секунди, за да се включат отново в управлението на колата. Това време време обаче е прекалено дълго, особено ако колата се движи с висока скорост, а цената на подобна бавна реакция би се измервала не в долари, а в човешки животи.


По време на годишната финансова конференция на BMW в Мюнхен членът на борда на директорите на BMW Group Петер Шварценбауер коментира пред журналисти именно проблема с навлизането на автономните коли на пътищата. "Автономното шофиране ще започне в ограничени области в самите градове, в които системите могат да се обучават, и колкото повече напредват, толкова повече ще разширяват движението си в тези градове", коментира той. "Основният въпрос, на който все още няма ясен отговор, е как ще премине преходният период, когато на пътя ще има "умни" и "глупави" коли."

Сложният път към рационален дебат

Винаги, когато става дума за нещастни случаи, емоциите надделяват. В това няма нищо учудващо, но за да върви дебатът за бъдещите технологии напред, трябва да бъде намерен балансът между емоционалните и рационалните действия. Новините от последните дни доведоха до спиране на операциите в сферата на автономните автомобили на Uber, както и до 6-процентов спад в акциите на Tesla. Подобни случаи не се отразяват веднага на финансовите показатели на компаниите, но засиленото медийно внимание е червена лампичка за инвеститорите.

Друга лоша новина е, че само дни преди катастрофата с кола на Uber компанията настояваше пред американския Конгрес за приемане на либерална регулаторна рамка за тестване на автономни автомобили на федерално ниво. След инцидента
много сенатори и от двете партии в САЩ дадоха ясен знак, че това няма да се случи. Пътят към автономно бъдеще винаги е изглеждал дълъг – повечето планове на компаниите от сектора са насочени към средата на следващото десетилетие най-рано. След тъжния месец март този път изглежда все по-дълъг.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

Енергийното министерство пак спря концесията на мина "Оброчище" Енергийното министерство пак спря концесията на мина "Оброчище"

Срещу оператора "Евроманган" са заведени искове за обяваване в несъстоятелност

20 фев 2019, 229 прочитания

Естония поиска Danske Bank да напусне страната Естония поиска Danske Bank да напусне страната

Датската банка, уличена в изпирането на 200 млрд. евро, ще изпълни искането и ще спре също така операциите си в Латвия, Литва и Русия

19 фев 2019, 1853 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Tencent настига Alibaba на пазара за мобилни разплащания в Китай

Възходът на финансовите услуги на Tencent се дължи на контролираната от нея социална мрежа - WeChat

Къде са ви енергийните спестявания

Крайните потребители може да получат допълнителни такси в сметките си за ток заради целите за енергийна ефективност

Тихият монопол в София продължава

Три различни поръчки, финансирани с пари от ЕС, за над 1200 информационни табла по софийските спирки са дадени на свързани фирми

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за ролята на жената

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Чуждите инвестиции скочиха временно заради банкова сделка, Карина Караиванова напуска КФН

Емисия

DAILY @7AM // 20.02.2019 Прочетете