Tencent настига Alibaba на пазара за мобилни разплащания в Китай
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Tencent настига Alibaba на пазара за мобилни разплащания в Китай

WeChat Pay е увеличила дела си на пазара за мобилни разплащания в Китай до 38.2%

Tencent настига Alibaba на пазара за мобилни разплащания в Китай

Възходът на финансовите услуги на Tencent се дължи на контролираната от нея социална мрежа - WeChat

5452 прочитания

WeChat Pay е увеличила дела си на пазара за мобилни разплащания в Китай до 38.2%

© Reuters


"Alipay може да изгуби лидерството си заради настъпващите промени в бранша."

Зенон Капрон, специалист по мобилните разплащания в Kapronasia

От 2014 г. 80% от мобилните разплащания в Китай се извършват през онлайн платформата Alipay, която е контролирана от дъщерната компания на технологичния гигант Alibaba – Ant Financial. Поради това конкуренцията на платформата за финансови услуги WeChat Pay, която е собственост на най-голямата технологична компания в Азия – Tencent, се считаше за слаба от анализаторите. Сега всичко това е на път да се промени и конкуренцията между двата интернет гиганта за доминация на пазара за мобилни разплащания в страната, чиято стойност е 1 трлн. долара, се засилва с бързи темпове и достига връхната си точка.

Alipay и WeChat Pay не обявяват стойността на приходите си и точния брой на активните си потребителите, но по всичко изглежда, че вече резултатите им се доближават, пише Financial Times.

Ролята на WeChat

Преди месец президентът на Tencent Мартин Лау коментира, че Tenpay разполага с повече активни потребители от Alipay, но не представи конкретни данни. До голяма степен възходът на Tencent в сферата на финансовите услуги се дължи на контролираната от нея социална мрежа – WeChat, тъй като преди няколко години на платформата бяха въведени функции за онлайн пазаруване и мобилни разплащания. Цанг Ю, анализатор в китайската консултантска фирма iResearch, изчислява, че 80% от потребителите на социалната мрежа, чийто общо брой е над 1 млрд., са използвали финансовите ѝ услуги.

Доклад на консултантската група Analysis от тази седмица показва, че в края на 2017 г. Alipay е държала 54.3% от пазара за дигитални разплащания, докато делът на WeChat Pay е бил 38.2%. Тенденцията води и до голям растеж на пазарната стойност на Tencent. Преди месец един от най-големите акционери в Tencent - южноафриканската Naspers, обяви, че продава част от дела си за 10 млрд. долара. Инвестицията на Naspers на стойност 32 млн. долара от 2001 г. вече се равнява на 175 млрд. долара.

Възходът на двете групи

Успехът на Tencent и Alipay досега е бил тясно обвързан с бизнес модела им. Alipay си партнира с платформата за онлайн пазаруване Taobao, на която клиентите могат да купят всичко от френско сирене през имоти до акции в публични компании. На китайския празник с промоционални оферти Single’s Day през 2017 г. на Taobao са извършени разплащания на стойност 25 млрд. долара, като голяма част от потребителите са предпочели услугите при транзакция на Alipay.

От друга страна, до преди 3 години функциите на WeChat се свеждаха до провеждане на чатове и споделяне на снимки. От тогава моделът на платформата е напълно преобразен. Вече са достъпни и услуги като купуване на самолетни билети, доставка на продукти, поръчване на такси и четене на новини.

Зенон Капрон, специалист по разплащанията в консултантската фирма Kapronasia, смята, че възходът на WeChat Pay се дължи на обединяването на услугите на социалната мрежа с тези за онлайн търговия.

"Alipay може да изгуби лидерството си заради настъпващите промени в бранша."

Зенон Капрон, специалист по мобилните разплащания в Kapronasia

От 2014 г. 80% от мобилните разплащания в Китай се извършват през онлайн платформата Alipay, която е контролирана от дъщерната компания на технологичния гигант Alibaba – Ant Financial. Поради това конкуренцията на платформата за финансови услуги WeChat Pay, която е собственост на най-голямата технологична компания в Азия – Tencent, се считаше за слаба от анализаторите. Сега всичко това е на път да се промени и конкуренцията между двата интернет гиганта за доминация на пазара за мобилни разплащания в страната, чиято стойност е 1 трлн. долара, се засилва с бързи темпове и достига връхната си точка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK