Най-големите автомобилни компании се готвят за смяна на поколението в управлението
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-големите автомобилни компании се готвят за смяна на поколението в управлението

Главният изпълнителен директор на General Motors Мери Бара е единствената жена на такава позиция в сектора

Най-големите автомобилни компании се готвят за смяна на поколението в управлението

Fiat Chrysler, Daimler и Toyota са сред тези, които ще трябва да изберат нов мениджър през следващите няколко години

4625 прочитания

Главният изпълнителен директор на General Motors Мери Бара е единствената жена на такава позиция в сектора

© Reuters


За някои от най-големите автомобилни групи в света предстои смяна в управлението в момент, в който секторът е изправен пред предизвикателство - да интегрира нови бизнес модели и да инвестира в нови технологии, докато същевременно запази най-доброто от стария си бизнес. Новите лидери ще трябва да се докажат в тази силно конкурентна и циклична индустрия, съобщава Financial Times.

Смяна на поколенията

Fiat Chrysler, обединението Renault-Nissan-Mitsubishi, собственикът на Mercedes-Benz - Daimler, Volvo, автомобилната група Tata Motors и Toyota са сред компаниите, които ще трябва да посочат нов мениджър през следващите няколко години. Първата от тях е Fiat, която ще трябва да определи наследник на дългогодишния главен изпълнителен директор Серджо Марчионе.

Обединението Renault-Nissan-Mitsubishi е пред подобно предизвикателство – компаниите трябва да намерят заместник на Карлос Гон. Той се оттегли от ролята на главен изпълнителен директор на Nissan, но остава в ръководството на Renault и е все още в ролята на главен изпълнителен директор на алианса.

Въпреки че наследникът на Марчионе ще бъде вътрешен човек, анализаторите смятат, че следващото поколение ръководители вероятно ще дойде напълно извън сектора. "Напълно възможно е следващият велик автомобилен лидер да бъде човек, за когото никой в индустрията все още не е чувал", казва Крис Донкин, анализатор от Inzito. "Става все по-ясно, че подходът, който е служил на индустрията сравнително добре през последните 100 години, а именно да назначи за главен изпълнителен директор или най-технически надареният инженер, или финансист, няма да бъде достатъчен."

Всъщност исторически някои от най-успешните имена в бизнеса идват извън автомобилния свят - от бившия главен изпълнителен директор на Ford Алън Мълали, който беше привлечен от Boeing, до Марчионе, който започва своята кариера като експерт-счетоводител и данъчен специалист за Deloitte в Канада.

Дитер Цече превърна автомобилния производител Daimler в един от най-напредналите технологични играчи. Но според германските правила той трябва да се оттегли през следващата година, оставяйки групата без лидер.

Миналата година Ford стана първият производител на автомобили, който назначи лидер извън индустрията с конкретната цел да управлява компанията през прехода, като назначи бившия шеф на мебелната компания Steelcase Джеймс Хакет за главен изпълнителен директор.

Трудностите

Въпросът за пола е ключов за индустрията, чиито изпълнителни постове са доминирани от мъже. Единствената жена на такава позиция в сектора е Мери Бара - главният изпълнителен директор на General Motors. Но това може да се промени, тъй като като все повече компании се опитват да привлекат лидери от други сектори. Индра Нуйи, главният изпълнителен директор на Pepsi, е била обсъждана за лидерската позиция в групата Tata, чиито дъщерни компании са Jaguar и Land Rover.

Друг проблем е въпросът за националността по отношение на избора на новите лидери. Въпреки че е сред най-глобализираните индустрии в света, автомобилният сектор остава твърдо националистичен, когато става въпрос за назначаване на лидери. Понастоящем трите големи германски автомобилни производители са водени от германци, италианската Fiat е водена от италианец, японските Honda, Toyota и Nissan имат японски главни изпълнителни директори, а Ford и General Motors от САЩ са под ръководството на американци.

За някои от най-големите автомобилни групи в света предстои смяна в управлението в момент, в който секторът е изправен пред предизвикателство - да интегрира нови бизнес модели и да инвестира в нови технологии, докато същевременно запази най-доброто от стария си бизнес. Новите лидери ще трябва да се докажат в тази силно конкурентна и циклична индустрия, съобщава Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK