Какво научихме от изслушванията на Марк Зукърбърг в Конгреса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво научихме от изслушванията на Марк Зукърбърг в Конгреса

Reuters

Какво научихме от изслушванията на Марк Зукърбърг в Конгреса

Данните на изпълнителния директор на Facebook също са попаднали в ръцете на Cambridge Analytica

Йоан Запрянов, Константин Николов
8431 прочитания

Reuters

© Reuters


След над 10 часа тежки изслушвания в продължение на два дни пред щатски конгресмени поне видимо основателят на Facebook Марк Зукърбърг не понесе големи удари. Отговорите му бяха внимателно подготвени да демонстрират съжаление за случилото се без да разкриват нова информация за бизнеса на социалната мрежа. Основната цел на изпълнителния директор на компанията беше да посочи пред конгресмените, а оттам и пред американската общественост, че компанията му взима мерки, за да предпази потребителите си. Но какво научихме от изслушванията в Конгреса?

Ще промени ли Facebook бизнес модела си?

Не. Марк Зукърбърг изглеждаше притеснен, когато конгресмените го питаха дали бизнесмоделът на компанията ще се промени след скандала в "интерес на запазване на личната информация на потребителите". Основателят на Facebook отговори, че компанията му продължава да сменя настройките в платформата, но показа, че не е склонен към драстични промени. Конгресменът Франк Палоун го пита дали може да се ангажира с въвеждането на "нови оригинални настройки на платформата, които да минимизират събирането и използването на данни на потребителите". Отговорът на Зукърбърг беше: "Конгресмен, това е комплексен казус, който според мен заслужава повече от едносричен отговор".

Източник: Reuters

Регулацията е неизбежна

Марк Зукърбърг направи всичко възможно да ограничи гнева на конгресмените в последните два дни, и до голяма степен се справи. Въпреки доброто му представяне повечето конгресмени посочиха, че случаят с Cambridge Analytica със сигурност е показал, че има нужда от регулация. За момента фаворит е моделът GDPR, новият регламент на Европейската комисия за защита на личните данни, който влиза в сила от края на май. Зукърбърг вече обяви, че ще вкара някои части от GDPR в глобалния бизнес модел на Facebook, без да посочва кои точно от масивния регламент.

Профилите "в сянка"

Няколко конгресмени попитаха Зукърбърг за данните, които Facebook събира за хора без профили в социалната мрежа, по-известни като "профили в сянка". Доказателство за тях е как дори човек, който за първи път влиза във Facebook, веднага получава покани за приятели, които имат телефонния му номер и от други източници. Зукърбърг само отговори, че не е запознат с термина, което е малко вероятно. В бъдеще тази информация може да се окаже голям проблем за мрежата, защото никога не е получавала съгласие от тези потребителите за събиране на данните им.

Колко много "лайкове" и споделяния

По време на изслушванията стана ясно, че Facebook може да следи хора дори извън социалната мрежа. Например, при четене на статия на даден сайт има опция "харесай" (Like) и "сподели" (Share) във Facebook. Компанията на Зукърбърг има възможност да следи дали потребителите натискат тези бутони, което означава още повече информация за рекламодателите. В крайна сметка Зукърбърг обеща, че екипът му ще провери твърдението.

Личните данни на Зукърбърг също са попаднали в ръцете на Cambridge Analytica

Отговорът на този въпрос беше лек удар по Зукърбърг, защото само минути преди него изпълнителният директор обясняваше, че в крайна сметка всеки има пълна защита на личните си данни в социалната мрежа и защитата на тази информация е основен приоритет за компанията. Очевидният въпрос, който следва, е, ако Марк Зукърбърг не е успял да защити личните си данни в собствената си социална мрежа, как може да очаква това за останалите 2.2 млрд. потребители на мрежата?

Следва продължение

Най-често срещаната реплика от страна на Зукърбърг през последните два дни беше "екипът ми ще се свърже с вас по-късно". Неособено изненадващ факт, предвид, че милиардерът беше обект на общо над 10-часов разпит. Така дори и след двете изслушвания на Зукърбърг пред Конгреса компанията му тепърва ще бъде под прожекторите на законотворци и регулатори в цял свят.

В крайна сметка - нищо ново

Отговорите на Зукърбърг на практика не разкриха нищо ново за бизнес модела на Facebook, как компанията събира данни и насочва реклами. Това е и основната причина за успокояването на инвеститорите и възходящата линия на акциите на социалната мрежа през последните два дни.

След над 10 часа тежки изслушвания в продължение на два дни пред щатски конгресмени поне видимо основателят на Facebook Марк Зукърбърг не понесе големи удари. Отговорите му бяха внимателно подготвени да демонстрират съжаление за случилото се без да разкриват нова информация за бизнеса на социалната мрежа. Основната цел на изпълнителния директор на компанията беше да посочи пред конгресмените, а оттам и пред американската общественост, че компанията му взима мерки, за да предпази потребителите си. Но какво научихме от изслушванията в Конгреса?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Slick avatar :-|
    Slick

    Е, нали не очаквахте да разкрие детайли около бизнес модела? Това и съд не може да го накара да го разкрие, освен ако не се касае за престъпление.

  • 2
    debonair avatar :-(
    Joro69

    Точно тези постни акценти ли успяхте да изведете по тази важна тема? Изписали сте толкова думи нахалос. Слабичко днес, Капитал...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK