"Градус" внесе в КФН проспект за борсовия си дебют
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Градус" внесе в КФН проспект за борсовия си дебют

"Градус"

"Градус" внесе в КФН проспект за борсовия си дебют

Дружеството обяви намерението си за набиране на 100 млн. лв. от инвеститорите на капиталовия пазар

Мара Георгиева
5469 прочитания

"Градус"

© "Градус"


Производителят на пилешко месо и колбаси "Градус" направи важна крачка по пътя си към фондовата борса. Компанията внесе в Комисията за финансов надзор проспект за първично публично предлагане на акции (IPO), съобщиха от ръководството й. Дружеството обяви намерението си за набиране на капитал от Българската фондова борса (БФБ) в началото на февруари т.г. Предвижда се процесът да бъде финализиран и търговията с емисията да започне до средата на годината.

Ако предлагането е успешно, то ще е най-голямото след 2008 г. и второто по обем на набраните средства (над 100 млн. лв.) - рекордът към момента се държи от Първа инвестиционна банка (107 млн. лв. през 2007 г.). Мениджър на емисията е Първа финансова брокерска къща. Листването на "Градус" ще дойде в тежък момент за фондовата борса - през последната година и половина тя навлезе в доста нестабилен период на спадове и кратки възходи, а от началото на февруари е твърдо надолу. Затова и емисията на "Градус" ще е тест за пазара, а защо не и негов катализатор.

Очаквания

"Подготвяме се от една година за IPO-то и очакваме, че ще наберем над 100 млн. лв. капитал. Предварителното ни проучване показва, че предлагането ще привлече интерес както от местните, така и от чуждестранни инвеститори. Това, което сме видели от доста компании, които в момента се търгуват на БФБ, е, че цялото предлагане го изкупуват обикновено 3-4 пенсионни фонда и няма никаква търговия. Ние целим освен институционални да влязат и ритейл инвеститори, които създават ликвидността на вторичната търговия", заяви в интервю за "Капитал" Ангел Ангелов, управител на "Градус".

Финансовите отчети за 2017 г. показват 245.8 млн. лв. общо консолидирани приходи на групата "Градус" и 39.8 млн. лв. нетна печалба.

"Очакваме оценката на "Градус" от пазара да бъде в диапазона между 400 млн. лв. и 520 млн. лв. и смятаме, че това е реалистично", заяви Ангел Ангелов. Това директно би поставило компанията в топ 5 по капитализация - в момента лидери са "Химимпорт" с 575 млн. лв. и "Софарма" с 567 млн. лв.

Намерения

По данни на дружеството за последните 10 години в производството са инвестирани близо 150 млн. лв. Плановете предвиждат набраните от фондовата борса средства да бъдат вложени в инвестиционна програма до 2020 г. за разширение на мощностите за пилешко месо, за развитие на бизнеса с разплодни яйца (в който "Градус" е сред най-големите три компании в Европейския съюз и е с висок марж) и на продуктовата линия от колбаси "Аз ям", за маркетинг и пазарно присъствие.

"Не изключваме и някои сливания и придобивания, с които да разширим рязко гамата в сегменти, в които не присъстваме. Например по-висок ценови сегмент", заяви в интервю за "Капитал" Ангел Ангелов.

Затворен цикъл

Старозагорската група "Градус" – собственост на братята Иван и Лука Ангелови, започва бизнеса си в началото на 90-те години с производството на яйца и пилешко месо. Днес "Градус" е с напълно затворен производствен цикъл и притежава фуражен завод, люпилня, ферми за родителски стада, ферми за угояване на бройлери, кланици, предприятие за преработка на птиче месо, хладилни складове, специализирани транспортни средства.

Според информация на групата капацитетът на месопреработвателните мощности е 30 хил. тона годишно, фермите за угояване доставят на пазара по 25 млн. бройлера годишно, а фуражният завод мели по 95 хил. тона храна за животните. Компанията произвежда годишно над 115 млн. разплодни яйца, които изнася за повече от 15 държави. По данни на дружеството то е с най-голям пазарен дял и при пилешкото месо (35%), и при колбасите от пилешко.

Подготовката за борсата минава през преструктуриране на бизнеса, тъй като Ангелови имат интереси в различни сфери - те притежават и фирмата за слънчогледово олио "Бисер олива", винарската изба "Анжелус естейт", търгуват със зърно и др.

Собственици на бъдещата публична компанията с равни дялове са Иван и Лука Ангелови. Капиталът на новосъздаденото дружество е 221 млн. лв., формиран чрез парични вноски от по 200 хил. лв. от двамата учредители и непарични вноски под формата на дялове от вече съществуващи в групата предприятия.

Производителят на пилешко месо и колбаси "Градус" направи важна крачка по пътя си към фондовата борса. Компанията внесе в Комисията за финансов надзор проспект за първично публично предлагане на акции (IPO), съобщиха от ръководството й. Дружеството обяви намерението си за набиране на капитал от Българската фондова борса (БФБ) в началото на февруари т.г. Предвижда се процесът да бъде финализиран и търговията с емисията да започне до средата на годината.

Ако предлагането е успешно, то ще е най-голямото след 2008 г. и второто по обем на набраните средства (над 100 млн. лв.) - рекордът към момента се държи от Първа инвестиционна банка (107 млн. лв. през 2007 г.). Мениджър на емисията е Първа финансова брокерска къща. Листването на "Градус" ще дойде в тежък момент за фондовата борса - през последната година и половина тя навлезе в доста нестабилен период на спадове и кратки възходи, а от началото на февруари е твърдо надолу. Затова и емисията на "Градус" ще е тест за пазара, а защо не и негов катализатор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Ето една причина да купувам продукти с марката Градус. При съизмерими качество и цена спрямо конкурентите, следващия показател при избора на продукт е това компанията да е публична.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK