Как за 20 години Netflix промени филмовия бизнес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как за 20 години Netflix промени филмовия бизнес

Reuters

Как за 20 години Netflix промени филмовия бизнес

Някогашният стартъп празнува с добри показатели за тримесечието

8410 прочитания

Reuters

© Reuters


Преди 20 години, на 14 април 1998 г., малък стартъп от Калифорния пуска нов уебсайт с домейна Netflix.com. Компанията, основана от Рийд Хейстингс, налага иновационния модел не хората да взимат касетки от видеотеката, а да получават пред дома си DVD дискове. Разбира се, от днешна гледна точка идеята на Netflix изглежда архаично, но за времето си тя е наистина революционна, тъй като по това време малко хора въобще имат DVD плейъри и VHS касетите все още диктуват модата.

Днес Netflix изглежда малко по-различно. Компанията има 117 млн. платени абонати по целия свят и отдавна не използва никакви физически носители. Цялата библиотека на Netflix е в интернет и е достъпна за потребителите по всяко време. За миналата 2017 г. Netflix има приходи от 11 млрд. долара. Фирмата е част от групата FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix, Google), довела американските индекси до рекордни стойности. В момента някогашният малък стартъп, който все още е воден от Рийд Хейстингс, се оценява на 135 млрд. долара - повече от доста от медийните му конкуренти.

Традиционна история на успеха

Netflix прекарва първите години от съществуването си в постоянни опити да добави повече заглавия на филми към библиотеката си, като паралелно се бори с големите филмови студия, за да могат DVD-версиите на филмите да стигат по-бързо до тях. Дори и днес Холивуд има проблеми с бързината на появяване на големите филми в Netflix. Обичайно през 90-те филмите минават първо през кината, след което през домашното видео, телевизионния екран и чак тогава към услуги като Netflix.

Всичко се променя през 2007 г., когато Netflix пуска своята стрийминг услуга и бавно, но сигурно се ориентира изцяло към интернет съдържание. Три години по-късно Netflix вече има 20 млн. абонати и компанията отново се среща с нежеланието на Холивуд да споделя заглавията си, защото някогашният стартъп вече е заплаха за приходите на големите студиа - особено при новото поколение зрители, които предпочитат да стоят вкъщи пред това да отидат на кино.

Netflix прави още една важна крачка в развитието си, като се насочва не само към филмовите фенове, но и към развитието на огромна библиотека от сериали, които също като филмите да бъдат достъпни по всяко време и в пълния си блясък.

Към независимост

Днес Netflix разполага с над 5 млрд. долара бюджет за развитието на свои собствени сериали и филми по оригинални сценарии. В продукциите на фирмата се снимат световни звезди като Натали Портман и Уил Смит, а компанията работи по създаването на сериали с гиганти като Disney, заедно с екранизирането на редица хитови книги.

Последните финансови резултати на Netflix, публикувани на 16 април, показват, че компанията е добавила 7.4 млн. абонати само през последните три месеца. За последната година акциите на фирмата са скочили с 60% и тя е най-добре представящата се в индекса S&P 500. Приходите за последните три месеца са били 3.7 млрд. долара.

Разбира се, пред компанията има и проблеми: Disney ще спре да доставя съдържание на Netflix от следващата година и ще пусне на пазара своя собствена стрийминг услуга. Дори и с някои негативни отпечатъци обаче, един бърз поглед към 20-те години съществуване на Netflix могат лесно да бъдат определени като поредната традиционна история на бизнес успеха.

Преди 20 години, на 14 април 1998 г., малък стартъп от Калифорния пуска нов уебсайт с домейна Netflix.com. Компанията, основана от Рийд Хейстингс, налага иновационния модел не хората да взимат касетки от видеотеката, а да получават пред дома си DVD дискове. Разбира се, от днешна гледна точка идеята на Netflix изглежда архаично, но за времето си тя е наистина революционна, тъй като по това време малко хора въобще имат DVD плейъри и VHS касетите все още диктуват модата.

Днес Netflix изглежда малко по-различно. Компанията има 117 млн. платени абонати по целия свят и отдавна не използва никакви физически носители. Цялата библиотека на Netflix е в интернет и е достъпна за потребителите по всяко време. За миналата 2017 г. Netflix има приходи от 11 млрд. долара. Фирмата е част от групата FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix, Google), довела американските индекси до рекордни стойности. В момента някогашният малък стартъп, който все още е воден от Рийд Хейстингс, се оценява на 135 млрд. долара - повече от доста от медийните му конкуренти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    windowpane avatar :-|
    windowpane

    Браво! Отдавна не бях чел толкова задълбочена статия :) Сега вече знам много повече за Нетфликс, отколкото знаех от обща култура, а в Уикипедиа, например, едва ли пише нещо повече...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK