С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 20 апр 2018, 6:10, 14050 прочитания

Защо поскъпнаха SMS-ите на едро

Нарасналата употреба на известявания от банки, онлайн търговци, куриери разрасна бизнеса с кратки съобщения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Всеки е получавал известяващи съобщения на телефона си за предстояща пратка, баланс по сметка, чакащо такси или някаква нелогична игра за награди. В повечето случаи не се замисляме какво стои зад тези услуги. Но тъй нареченото SMS известяване е растящ бизнес, като всяка година се изпращат десетки милиони подобни съобщения. Оказва се, че преди няколко месеца и трите големи телекома са повишили цените на SMS-ите. Което слиза по веригата търговци надолу, та чак до купувача...

Бизнесът с известията


Като услуга SMS известяването се предлага на българския пазар не директно от телеком триото, а от фирми, които имат софтуер и ноу-хау. Автоматизираните им системи известяват потребителите за всякакви услуги, а сред най-големите им клиенти са финансови и застрахователни институции, куриерски фирми, онлайн магазини, таксиметрови компании, комунални дружества и др. Основните играчи в този сектор са три (а от скоро - реално два): "Войском" (купена преди месеци от норвежката LINK Mobility), "Тера комюникейшънс" (досега беше собственост на "Алтерко", но също придобита през февруари от LINK Mobility), хърватската Infobip, като има и по-малки дружества. Моделът им е да купуват съобщения на цени на едро от операторите и да таксуват клиентите си, след като сложат надценката за услугите си.

През посредник телеком съобщение е струвало между 2 и 3 стотинки, но телеком операторите един по един са започнали да повишават цените на едро, казват източници от сектора. От своя страна от фирмите за SMS известяване започнали да уведомяват клиентите си, че също повишават услугите си и в момента цената на съобщение е около 4-5 стотинки в зависимост от клиента и платформата.

Алтернативните чат приложения като Viber също през последните години бяха интегрирани в системите за известяване на фирмите посредници. Извън по-голямото им удобство за компаниите цените им също са по-ниски - около 1 ст. на съобщение. Някои системи дори са настроени така, че първо да предават съобщение през Viber и ако то не бъде получено, да го изпращат през SMS.



Всички като един

От телеком сектора потвърдиха, че е имало повишение на цените на кратките съобщения на едро през миналата година. Според източници от бранша първото увеличение е дошло от "Мобилтел", последвано от останалите оператори. "Този процес не се случи едновременно за всички оператори, а продължи през почти цялата 2017 г. Причината е, че цените на тази услуга бяха далеч от нивата в ЕС. За сравнение - един такъв SMS в Европа се таксува средно между 4 и 6 евроцента, а цената до май 2017 г. в мрежата на "Мтел" беше под 1 евроцент. Новите алтернативни канали за доставка на нотификационни съобщения, както и нарастването на оперативните разходи, доведоха до корекцията в цените от страна на телекомите", обявиха от "Мобилтел". От "Теленор" също потвърдиха, че цените на едро на SMS-ите са коригирани, като това се е случило за последно на 1 октомври 2017 г. "Причината за това е търговско решение на компанията", обявиха от телекома, без да дават повече подробности.

От БТК заявиха, че има малко повишение в услугата за известяване на бизнес клиенти, с до 20%. "В цените на услугата "Бизнес SMS", която дава възможност за известявания от банки, куриери и т.н. чрез SMS, е налице промяна. Посочената промяна е израз на самостоятелно решение на Vivacom и не е обвързана или обусловена от търговската политика на други оператори. Най-съществената промяна в пакета е повишение с 1 стотинка на единица SMS услуга (от 0.05 на 0.06 лева)", заявиха от БТК за "Капитал". От оператора допълниха, че цените на тази услуга не са били коригирани от началото й преди десет години досега.

Защото могат

Няколко са причините за повишаването според коментарите в сектора. От една страна, тези компании търсят все повече източници на приходи заради намаляващите постъпления от роуминг и гласови услуги. От друга, конкуренцията на платформи като Viber през фирмите посредници също се отразява на този бизнес. Доставчиците на услуги за SMS известяване сключват индивидуални договори с клиентите си. Според източници на "Капитал" разликата в цените на телекомите и Viber може да е между половин стотинка при големите клиенти и 2-3 ст. при по-малките. Така за много фирми Viber се явява по-добрият вариант. А и самата чат платформа има няколко предимства - например показва дали изпратеното съобщение е било прочетено от потребителя. Отделно Viber вече работи с финансови институции в региона, за които предлага чатбот платформа и други услуги.

Друг мотив за повишението може да е, че телекомите виждат нишата и искат да навлязат по-усилено в този бизнес, като елиминират фирмите за SMS известяване. Така те ще преговарят директно с големите корпоративни клиенти, например банките, и могат да им предложат добри условия, които те да не могат да откажат. Което пък ще се отрази на по-малките фирми, които не правят много на брой съобщения, и ще плащат по-скъпо.

Официални данни за този сегмент няма, но според данни на "Капитал" на година се изпращат около 50-60 млн. известяващи съобщения, като около 7 млн. са през Viber. Пазарът расте, защото все повече хора купуват стоки онлайн, което означава съобщения от е-магазина, куриера, банката за направено плащане и т.н. Макар наложеният платеж да е с голяма преднина, картовите плащания също растат, а много потребители се страхуват от измами и плащат за SMS известяване при всяка своя транзакция. Това прави банките най-големите клиенти на услуги за SMS известяване, следвани от куриерските фирми и онлайн магазините.

Естествено телекомите са в правото си да вдигат цените. В случая недоказуемо е, че действието е комуникирано в триото, а не е просто съвпадение. Заради неособено големия размер на бизнеса, и посредниците не са много.

Макар инвестицията в мрежата отдавна да е избита, малката златна кокошка е намерена от операторите. Старата SMS технология изведнъж се оказва желана от клиенти. И поскъпва, защото телекомите са малко и могат да си го позволят. До намирането на нова технология.

(в печатното издание е допусната грешка за размера на пазара, като стойността му е над 1 млн. лв.)
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Американските компании са предпазливи за разходите заради търговската война Американските компании са предпазливи за разходите заради търговската война

Ръководителите предвиждат слаб спад на капиталовите инвестиции и през четвъртото тримесечие

17 ное 2019, 462 прочитания

Daimler ще съкрати 10% от мениджърите Daimler ще съкрати 10% от мениджърите

Компанията ще намали разходите за персонал с над 1 млрд. евро

17 ное 2019, 675 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Дигитални модели

Кои са новите технологични иновации от тази седмица

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10