Финансирай бързо
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Финансирай бързо

Финансирай бързо

Втората по големина в света платформа за обществено набиране на средства Indiegogo става все по-популярна

Йоан Запрянов
11668 прочитания

© Капитал


Имате идея и искате да я осъществите, но ви липсват финансови средства? Един от популярните отговори в днешни дни са платформите за обществено финансиране. Преди десетилетие обаче тази възможност не съществуваше, а още по-малко бе възприета като легитимен начин за набиране на капитал за бизнес идея. През 2008 г. обаче се ражда Indiegogo, която днес е втората по големина компания за набиране на средства след Kickstarter (която се появява година по-късно) и променя всичко.

"Развитието ни през последните десет години е на бързи обороти, защото винаги искаме да бъдем най-добрите в индустрията", коментира пред "Капитал" Джоел Хюз, директор на европейския бизнес на Indiegogo. Той помага на стартиращи компании да набират средства чрез групово финансиране и ще бъде сред лекторите на конференцията DIGITALK, организирана от "Капитал" и фондовете LAUNCHub Ventures и NEVEQ. Тя ще се проведе на 31 май и 1 юни в Sofia Event Center.

"Най-важното за нас са хората, които даряват чрез платформата, и предприемачите, които набират средства чрез нас", казва Хюз.

Самата идея за Indiegogo се ражда шест години преди официалното пускане на платформата, когато един от съоснователите на проекта Денe Рингелман решава да търси алтернативен начин за финансирането на постановка по текстове на Артър Милър. Малко по-късно тя се запознава със Слава Рубин и Ерик Шел и през януари 2008 г. Indiegogo официално стартира.

През Indiegogo потребителите предлагат проект и дават възможност на останалите членове на платформата да го финансират чрез свои микродарения. Фирмата получава 5% от всяко дарение, като отделно се начисляват още 3% за превод и 30 цента за всяка транзакция. За разлика от традиционното набиране на средства инвеститорите не получават дял в компанията или проекта. Вместо това в повечето случаи те взимат подаръци от страна на набиращите средства. От 2016 г. Indiegogo работи с MicroVentures, за да могат инвеститорите все пак да влизат като акционери в компаниите, които финансират. Но засега тази опция продължава да бъде сравнително непопулярна спрямо традиционния модел на платформата.

1.4 млрд. долара по-късно

"От старта на Indiegogo в сайта са пуснати над 1 млн. кампании и са набрани над 1.4 млрд. долара", казва Хюз. По този показател, който е и най-важният за всеки сайт за набиране на средства, Indiegogo отстъпва само на Кickstarter, през която фирми досега са получили 1.9 млрд. долара за девет години. Според Хюз груповото финансиране става все по-популярно. "Виждаме разликата дори при сравнение с преди пет години. Платформите като нашата продължават да са лидери и постоянно даваме иновативни възможности за предприемачите да се свържат с нови клиенти."

По думите на Хюз Северна Америка продължава да бъде лидер като регион по обществено набиране на средства, защото самото население на континента е потребителски настроено. През последните три години обаче се наблюдава скок на броя на кампаниите, идващи от Китай, Южна Корея и Европа. "Не виждам как тази тенденция ще се забави в близкото бъдеще", коментира Хюз.

В търсене на успешната кампания

Една от основните задачи на Хюз е в Indiegogo да има колкото се може повече успешни кампании. "Много хора смятат, че този тип набиране на средства е лесно, което просто не е истина. Моят съвет към предприемачите е да се придържат към формула, която работи. Връзката с растящото общество на Indiegogo е едно от най-важните неща", казва той. "В противен случай е все едно организираш купон и не каниш никого на него. Хората няма да разберат за проекта ти, освен ако сам не им кажеш."

Някои кампании в Indiegogo все пак се провалят. Причините за неуспешното набиране на средства са най-различни, но често са свързани именно с липсата на връзка между авторите на проектите и дарителите в платформата. Хюз разказва, че въпреки опитите на екипа на Indiegogo да правят възможно най-много проверки на кампаниите неуспехите са извън контрола на компанията. "Правим всичко възможно дарителите да имат добро изживяване в Indiegogo, но не можем да предотвратим провалите на някои кампании", казва той.

В края на миналата година Indiegogo започна не само да събира средства чрез платформата си, но и да продава вече готовите продукти. Хюз разказва, че компанията винаги търси нови начини да окуражи своите потребители да търсят интересни стоки в Indiegogo. "Започнахме инициативата Indiegogo Marketplace миналата година, за да позволим на вече утвърдилите се продавачи с качествени продукти да продават в сайта, както и да дадем на техните дарители нещо различно."

Следващата стъпка

Все още не е ясно какво точно крие бъдещето не само за Indiegogo, но и за останалите платформи за набиране на средства. През декември 2017 г. Indiegogo позволи на потребителите си да използват сайта и за набиране средства чрез ICO. Сега фирмата, която постоянно се стреми към добавянето на нови функции, ще погледне и към разширяване на бизнеса си.

"Бих искал да видя по-масово одобрение за краудфъндинга на пазари, където досега не сме били силни – Азия, Европа и Африка, където има много талантливи предприемачи със страхотни идеи", казва Хюз. Преди да помогне за осъществяването на всички планове за бъдещето на Indiegogo, Хюз ще бъде в България, където ще говори пред гостите на DIGITALK на 31 май и 1 юни.

Билети и повече информация за участниците може да откриете на digitalk.bg и fb.com/digitalkcon.

Любимите Indiegogo проекти на Джоел Хюз

Solar Roadways,

събрал 2.284 млн. долара

Проект за създаването на пътища със соларни панели. "Фантастична инициатива за промяната на нещо, което приемаме за даденост."

Flow Hive,

събрал 14.927 млн. долара

Проект за разработването на кошер за бързо производство на домашен мед. "Баща и син австралийци, които доказват, че всеки може да бъде пчелар."

Roccbox,

събрал 1.234 млн. долара

Преносима пещ за пица. "Просто смятам, че продуктът е много готин. Кой не иска да си има своя собствена пещ за пица?"

Фотограф: Капитал

Имате идея и искате да я осъществите, но ви липсват финансови средства? Един от популярните отговори в днешни дни са платформите за обществено финансиране. Преди десетилетие обаче тази възможност не съществуваше, а още по-малко бе възприета като легитимен начин за набиране на капитал за бизнес идея. През 2008 г. обаче се ражда Indiegogo, която днес е втората по големина компания за набиране на средства след Kickstarter (която се появява година по-късно) и променя всичко.

"Развитието ни през последните десет години е на бързи обороти, защото винаги искаме да бъдем най-добрите в индустрията", коментира пред "Капитал" Джоел Хюз, директор на европейския бизнес на Indiegogo. Той помага на стартиращи компании да набират средства чрез групово финансиране и ще бъде сред лекторите на конференцията DIGITALK, организирана от "Капитал" и фондовете LAUNCHub Ventures и NEVEQ. Тя ще се проведе на 31 май и 1 юни в Sofia Event Center.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK