Observatoire: Физическите магазини ще изчезнат, ако не се променят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Observatoire: Физическите магазини ще изчезнат, ако не се променят

Жозе Салойо, (вляво) е новият управител на "БНП Париба лични финанси" в България. Заедно с Паскал Русари, директор "Продажби и маркетинг" в BNP Paribas Personal Finance за Централна и Източна Европа, представиха проучването "Обсерватория" за 2018 г.

Observatoire: Физическите магазини ще изчезнат, ако не се променят

Представителите на поколението Y в България са сред най-големите оптимисти за бъдещето в Европа

Валентина Илиева
5833 прочитания

Жозе Салойо, (вляво) е новият управител на "БНП Париба лични финанси" в България. Заедно с Паскал Русари, директор "Продажби и маркетинг" в BNP Paribas Personal Finance за Централна и Източна Европа, представиха проучването "Обсерватория" за 2018 г.


Физическите магазини ще изчезнат, ако не се променят, над 60% от т.нар. поколение Y(es), или милениъли, биха заменили онлайн търговията с магазини на бъдещето, в които могат да пробват и тестват продукта. Представителите на това поколение в България са сред най-големите оптимисти за бъдещето в Европа. Това са част от изводите на изданието за 2018 г. на Observatoire ("Обсерватория"), годишно проучване на френската финансова група BNP Paribas Personal Finance. Тя е представена в България от банковия й клон (от февруари 2018 г., дотогава небанково дружество за потребителско кредитиране – бел. ред.) "БНП Париба лични финанси".

Проучването разглежда потребителските нагласи в страните от ЕС от 1985 г. През 2018 г. темата му е "Милениълите и магазините: раздялата е далече". Проведено е в 17 държави - Австрия, Белгия, България, Чехия, Дания, Франция, Германия, Унгария, Италия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания, Швеция, Норвегия и Великобритания, като са интервюирани близо 14 000 европейци. България е включена за втори път в проучването.

За 2018 г. то е фокусирано върху милениълите - хората родени между началото на 80-те и средата на 90-те години на миналия век. За целите на проучването това е групата на 18-35-годишните. Значителна част от Observatoire 2018 е посветена на това как милениълите биха желали да пазаруват. Имайки предвид, че те са поколението на бъдещето, проучването представя шопинг изживяването на бъдещето и как търговците трябва да се променят с цел да привлекат потребителите на следващите години. В България данните от проучването бяха представени от Паскал Русари, директор "Продажби и маркетинг" в BNP Paribas Personal Finance за Централна и Източна Европа и Жозе Салойо, новият управител на "БНП Париба лични финанси" в България.

Магазините на бъдещето

Данните показват, че над 30% от европейците и 42% от милениълите в Европа вярват, че в следващите 10 години физическите магазини може да изчезнат. В същото време повечето европейски потребители, и особено представителите на поколението Y, си представят по съвсем различен начин магазина на бъдещето, в който биха пазарували. Те биха заменили онлайн пазаруването с физически магазини, които им предоставят сензитивно шопинг изживяване (да тестват новите си маратонки например), пестят време, имат онлайн и офлайн средата, предлагат удобство при пазаруване като запазване на паркомясто, грижа за децата и зони за отдих, атрактивни са и предлагат оригинални продукти. Такъв отговор са дали 61% от анкетираните.

По отношение на опциите за тест на продукти е най-висок делът на отговорилите утвърдително в България – 83%, както от милениълите, така и от потребителите над 35 години. За ЕС делът е съответно 74% и 72%. Друго предимство, посочено за магазините на бъдещето, е липсата на опашки и възможността за запазване на паркомясто. В България 92% (най-висок дял за проучването) искат да плащат по-бързо и да не чакат на опашки. Друго много важно за поколението Y е възможността за сканиране на покупките, без да се налага да се вадят от кошницата. Над 60% отговарят, че подобна иновация би била много полезна. Друга посочена характеристика е по-дълго работно време.

Над 50% от милениълите вярват, че в близко бъдеще консултантите в магазините ще бъдат заменени от виртуална и/или добавена реалност и от изкуствен интелект. Те искат да откриват детайлна информация в магазините и 81% отговарят, че за тях е важно тази информация да е същата като в интернет. В България 88% от представителите на поколението Y са дали положителен отговор, което е по-високо от средното ниво от 81% за всички 17 страни, включени в проучването.

Повечето от милениълите (67%) биха искали да получават промоционални оферти от сектора, от който се интересуват директно на смартфона си, а не от консултант, показват още данните.

България - сред най-големите оптимисти за бъдещето

В България милениълите са сред оптимистично настроените за личното си положение, като оценката за възприятието за собствено лично положение е 5 (от 10). За предходната година оценката е била 4.2. Средно за Европа (15 държави) дадената оценка е 5.7 за 2018 г. и 5.5 за миналата година. Най-големи оптимисти са в Дания и Швеция (6.6), Великобритания и Норвегия(6.5) и Белгия и Австрия (6.4). Изводите сочат, че възприятието за собствено лично положение в момента показва значително съживяване от 2013 г. За 2018 г. българите са сред най-активно планиращите а увеличат разходите за потребление – 69%, заедно с Чехия, при 37% за Германия например и 28% за Дания, и 47% общо за Европа. За сметка на това само 36% от българите са посочили, че планират да увеличат спестяванията, при 65% за Норвегия и 61% в Швеция. Освен това 35% от българите заявяват, че през последните 12 месеца покупателните им възможности са се увеличили.

Милениълите са с по-положителна нагласа за ситуацията в страната си в сравнение с по-възрастните поколения. Обикновено техният оптимизъм е над средното ниво с изключение на Португалия. Като цяло 79% от милениълите вярват че бъдещето ще е по-добро. Този процент е най-висок в Дания с 86%. България е на втора позиция заедно с Румъния с 83%. Оптимизмът за бъдещето е най-нисък сред италианските милениъли със 70%.

Физическите магазини ще изчезнат, ако не се променят, над 60% от т.нар. поколение Y(es), или милениъли, биха заменили онлайн търговията с магазини на бъдещето, в които могат да пробват и тестват продукта. Представителите на това поколение в България са сред най-големите оптимисти за бъдещето в Европа. Това са част от изводите на изданието за 2018 г. на Observatoire ("Обсерватория"), годишно проучване на френската финансова група BNP Paribas Personal Finance. Тя е представена в България от банковия й клон (от февруари 2018 г., дотогава небанково дружество за потребителско кредитиране – бел. ред.) "БНП Париба лични финанси".

Проучването разглежда потребителските нагласи в страните от ЕС от 1985 г. През 2018 г. темата му е "Милениълите и магазините: раздялата е далече". Проведено е в 17 държави - Австрия, Белгия, България, Чехия, Дания, Франция, Германия, Унгария, Италия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания, Швеция, Норвегия и Великобритания, като са интервюирани близо 14 000 европейци. България е включена за втори път в проучването.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    b333 avatar :-|
    b333

    Това се говори от преди 5 години. :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.