"Лидл" ще отвори минимум седем магазина в страната през 2018
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Лидл" ще отвори минимум седем магазина в страната през 2018

"Лидл" ще отвори минимум седем магазина в страната през 2018

Предпочитаните градове са София, Пловдив и Варна. Строителството и оборудването на един обект струват поне 2 млн. евро

Мара Георгиева
35749 прочитания

© Анелия Николова


"Тази година "Лидл" ще отворим минимум седем магазина в страната, преимуществено в София, Варна и Пловдив", заяви за "Капитал" Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на веригата. Компанията, която работи в България от 2010, вероятно вече е втора по приходи след "Кауфланд", като отварянето на нови обекти продължава. През миналата година планът е бил по-консервативен и са открити три магазина. Инвестицията в изграждането на един обект без земята е минимум 2 млн. евро.

"Лидл" vs "Фантастико"

На 22 април компанията откри в софийския квартал "Борово" свой магазин, създаден по "нов модел за гъсто населени градски райони". Обектът е на два етажа, има над 120 паркоместа, половината от които са на закрито в подземен паркинг, а търговската част е разположена на 1300 кв.м. В близост до него се намира магазин на българската верига "Фантастико". Това ще е първият директен сблъсък за клиенти между двете вериги.

Вторият ще бъде на бул. "Черни връх" и Околовръстния път в столицата, където "Лидл" строи магазин "лице в лице" с обект на "Фантастико". "Дълбоко уважаваме колегите за начина, по който развиват бизнеса си. Ще видим какъв избор ще направи потребителят и дали ще ни се довери като на смарт дискаунтър", коментира за "Капитал" Милена Драгийска. Локацията е интересна за търговците, защото обслужва прибиращи се платежоспособни клиенти от кварталите под Витоша.

Вместо кино в топ център

През 2018 "Лидл" ще влезе и в бившето кино "Европа палас" (известно и като "Димитър Благоев"), на ул. "Алабин" в София. "Този магазин ще е изключение, тъй като имаме изискване да не слизаме под 1000 кв.м площ, но в центъра е трудно да се открият такива помещения. Ние не правим компромиси с размера на магазините, защото искаме да е комфортно за клиентите, да могат да се разминават лесно с количките, а стоките да са подредени така, че да осигурим безпроблемен и бърз избор", обясни Милена Драгийска.

Морско разширяване

Тази пролет веригата започна строителство на свой нов магазин и на улица "Битоля" във Варна - на мястото на бивш обект на "Пикадили", за терена на който германският дискаунтър плати 20 млн. лв. От компанията съобщиха, че и този хипермаркет ще бъде изграден по новата концепция за по-просторни и "зелени" магазини. "Може би ще успеем да го построим и да го открием в рамките на 2018. По правило за новостроящ се обект ни трябват минимум 7-9 месеца", заяви Драгийска.

Тази година веригата вече отвори и магазин в Созопол.

В собствени сгради

По данни на компанията тя разполага магазините си преимуществено в собствени сгради, само 4-5% от обектите й са под наем.

"Нямаме число, което да указва за колко години търговският обект трябва да покрие инвестицията по изграждането. Нашето правило е, че той трябва да си покрива разходите. Има магазини, които не се намират в скъпи като недвижими имоти региони, но с много благодатна клиентела. Такъв приятен пример са Петрич и Пазарджик", коментира Милена Драгийска.

"Лидл" има магазин и в столичния "Ринг мол", но по думите на главния изпълнителен директор като цяло веригата избягва да влиза в големи търговски центрове. "Не смятаме, че там е нашето място за позитивите, които предлагаме – пестене на време и на пари. Влизането в мол предполага настройка за по-дълго пребиваване, а при нас времето на престоя на клиент е 14 минути, включително и минаването през касата, което за работещите клиенти е много голям бонус. На второ място – условията в моловете достигат някаква граница на рентабилност, над която не сме готови да влезем. Освен това не всички молове са добре устроени по отношение на паркинга, така че това не ни е любима страна от гледна точка на експанзионна политика", обобщи Милена Драгийска.

Тя обясни, че инвестицията в собствен обект на "Лидл" без земята е различна заради особеностите на всеки строеж и повишените изисквания за компенсаторно озеленяване. "Под два милиона евро е невъзможно да построим и оборудваме магазин на "Лидл". Мислим до последния детайл още преди да купим имот", обобщи Милена Драгийска.

Lidl е част от немската Schwarz-Gruppe и присъства в над 25 държави. В България веригата стартира своята дейност през 2010 г. Днес компанията има 88 магазина в 46 града и над 2300 служители.

"Лидл България" е в топ 3 по приходи от продажби сред веригите в страната след "Кауфланд" (също част от Schwarz) и "Метро кеш енд кери" през 2016 г., като вероятно вече се е придвижила до второто място. През 2017 компанията увеличава пазарния си дял до 7.9% срещу 7.1% година по-рано с приходите си от 830 млн. лв. според прогнозните данни на анализаторската компания ICAP.

"Лидл България" ще намали използваната пластмаса*

"Лидл България" поема ангажимента да намали с 20% до 2025 г. използваната пластмаса за всички продукти собствена марка, съобщиха от компанията. За да постигне целта си, веригата ще се съсредоточи върху програма, която затваря цикъла на производство, ще наблегне върху търсене на рециклируеми материали и въвеждане на възобновяеми ресурси и системи за повторна употреба.

"Грижата за природата е сред основните приоритети на Lidl в световен мащаб и наш основен фокус в България. Това ни води на всяко едно ниво – от начина, по който строим, до начина, по който организираме и оптимизираме работните процеси в магазините си. С поемането на ангажимента да намалим и използваната пластмаса за всички наши продукти собствена марка, ние правим още една стъпка в посока осигуряване на устойчиво развитие на нашия бизнес", заяви Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България", цитирана в прессъобщението.

* Текстът е допълнен в 15.00 часа на 25 април

"Тази година "Лидл" ще отворим минимум седем магазина в страната, преимуществено в София, Варна и Пловдив", заяви за "Капитал" Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на веригата. Компанията, която работи в България от 2010, вероятно вече е втора по приходи след "Кауфланд", като отварянето на нови обекти продължава. През миналата година планът е бил по-консервативен и са открити три магазина. Инвестицията в изграждането на един обект без земята е минимум 2 млн. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    42 avatar :-|
    42

    Ужас! Как всички други инвеститори бягат от България, щото имало корупция и още не знам какво си, а от тия паразити не можем да се отървем. Някой трябва да обясни на немците, че срещу всеки отворен магазин очакваме да изнесат производство и да отворят завод. Ако не, да си събират багажа и да се махат.

  • 3
    headhunters avatar :-|
    Headhunters

    Лидл отдавна не е дискаунтър, както госпожата твърди.

  • 4
    Stabilnost avatar :-|

    [quote#1:"42"]от тия паразити не можем да се отървем.[/quote]

    като гледам глупостите които си написал и съответните минуси които си получил май паразита е някой друг

    никой не те кара да ходиш в лидл, ходи си в някоя руска верига, или там тиквунии ако е отворил нещо

    иначе винаги е чудесна новина да видиш, че някой нормален чужд инвеститор от Западна Европа продължава да инвестира в България, което очевидно бърка в здравето на руските тролове и/или полезни иди.ти

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "42":
    До коментар [#2] от "m17":

    Изключителна маркова лоялност! Маркетингът си е свършил работата. Докато Лидл има клиенти, ще отваря магазини. Ако искаме да спрем изнасянето на печалби, трябва да си стегнем НАП-а. Впрочем, Лидл дава чудесни възможности за износ на български продукти със своята специфична политика.

    Естествено, че предпочитам Фантастико. Работил съм там и знам, че се държи на качеството. Всичко е подредено и чисто. Комунистическото минало на собственика не ме притеснява, защото е изградил нещо стойносто и издържано във времето. Рядкост са българските бизнесмени, които успяват да направят подобен устойчив модел. На Ковачки и на едни варненци не им се получиха нещата в ритейла, примерно.

    А кварталните дупки продават почти същите продукти, както и супермаркетите. С тази разлика, че от време на време вкарват някой местен продукт и като цяло не измъчват производителите за непосилни отстъпки.

    Омразата е безмислена в случая. А и не вие двамата определяте потребителската култура на българите.

  • 6
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#5] от "Георги Георгиев":

    "Да спрем изнасянето на печалби" е понятие от марксизма-ленинизма, няма такова нещо в ЕС. Има си правила, всеки си плаща данъците и какво ще си прави с печалбата си е негов проблем. Може да си купи бугат вейрон за 1 милион евро, може да си купи ролс-ройс с който да си ходи до нивите ( и двамата са едри червени бизнесмени, даже секретари на партийни организации). А може и да раздаде печалбата като дивидент на акционерите си ( основно големи институционални инвеститори - пенсионни фондове, застрахователи, банки) които управляват парите на милиони европейски спестители и пенсионери.
    Кое е правилно е морална дискусия защото и двете са напълно законни.
    И междо другото, лидъл е един от най-коректните ритейлъри ( заедно с фантастико междо другото). Плаща на точна дата, без цигания.

  • 7
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#3] от "Headhunters":

    Ами зависи какво търсите. Имат свръх-изгодни придукти, чак толкова изгодни та минават в категорията на ментетата. Като течния сапун например дето е под лев литъра ама не е сапун. Имат и направо луксозни продукти като двата вида пъпеши ( по 4 и 6лв килограма в момента) които подържат в стандартния асортимент.
    Но съвсем очевидно имат добра система за наблюдаване на търсенето и бързо коригират асортимента.

  • 8
    gvu1448216442480887 avatar :-|
    Stan

    Никога не съм пазарувал значително от Лидл. Асортимента им се промени, в сравнение с началото, когато наистина нищо нямаше. Въпреки това все още не е универсален лидер. Фантастико е по-завършен рителър, но цените там са високи. За мен лидери все още са си Кауфланд и Билла, като големи хипермаркети, където пазаруваш за седмицата. За Метро си мисля, че голяма част от клиентите им са реселъри и по-малко частни домакинства за собствени нужди.
    Относно коментарите за инвестиции - дали ще е магазин, производствено предприятие или банка - всички инвеститори идват с една цел - наливат се едни пари с цел след време да се източат повече. Ако си мислите, че с производство ще остане повече в България, много се лъжете.Там дори се правят счетоводни врътки от международните компании, така че данък печалба не се плаща в България, а работниците са поначало на ниски заплати, въпреки реалните осигуровки. А за банките - Уникредит за 2017 разпредели 100% от печалбата си за дивидент - демек 297млн. лева са чао от страната.Имат право - за това оперират - за печалба.
    За мен по-важено е да се привличат инвестиции с висока добавена стойност, така че служителите да могат да получават добри заплати.
    За ИТ-та вече няма останали хора, там търсенето отдавна е превишило предлагането, но вижте във финансово-счетоводния сектор има много потенциал. България гъмжи от икономисти - има поне 10, ако не и повече университета, които до ден днешен продължават да бълват кадри. В периода на кризата 2009-2015 много от тях работиха като продавачи и други професии. В последните 3 години обаче в София се разгърнаха много споделени международни центрове и всички много увеличиха персонала си: Каргил, 2-те Кока Коли, Инграм майкро, Карготек, Луи Драйфус и много други.Това позволява на много млади хора да работят нещо по-стойностно от продавачи, макар тези центрове да са много критикувани, като еднообразни, затъпяващи и т.н.

  • 9
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#8] от "Stan":

    Според мен проблема на изнесените центрове за услуги с персонала ще бъдата точно както с ИТ'тата. А именно че компетентните са малко и съответно си искат високи заплати. А масата е много зле. Конкретно - какъв икономист е човек чавършил УНСС където дори по програма не се учат дори квадратни уравнения. И система от две уравнение с две неизвестни (материал 5'ти клас) е върха на способностите на масовия учащ. Кредит, дебит и приключване са неразбираеми магии за повечето, едва след години практика ще заучат някакви прости правила като "ДОД е с + и отива в 607'ма" които следват без никаква идея какво всъщност правят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK