Нов имидж за Пеевски
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов имидж за Пеевски

Това не е първият случай, в който Пеевски обявява, че продава медиите си

Нов имидж за Пеевски

Филмовата компания "Ню имидж" може да придобие половината от вестникарския бизнес на депутата от ДПС

12582 прочитания

Това не е първият случай, в който Пеевски обявява, че продава медиите си

© Юлия Лазарова


Хипотезите за сделката варират от услуга за прокарване на данъчни облекчения за кинопроизводството до чистене на имидж покрай случая Магнитски

Дружеството на депутата от ДПС Делян Пеевски "Интръст" продава половината от бизнеса си с печатни медии на компанията "Ню имидж България". Това се казва в съобщение от името на двете компании, публикувано от няколко медии сред които "24 часа", "Труд", "Стандарт" и агенция "Фокус".

Извън официалното съобщение нито една от двете страни не дава подробности около сделката. "Капитал" изпрати въпроси до изпълнителния директор на "Ню имидж България" Ярив Лернер за детайли около сделката и внезапния интерес на кинокомпанията към печатния пазар в България, който от години е в криза. Днес той каза, че ще даде повече информация, когато такава има. Лернер не отрече информацията в медиите, че "Ню Имидж" може да придобие част от вестникарския бизнес на Делян Пеевски.

Официалният афиш

В съобщението до медиите пише, че продавачът и купувачът са подписали предварителен договор, с който "Ню имидж" получава 50% от капитала на "Телеграф Медиа" - дружеството, издател на вестниците "Телеграф", "Монитор", "Политика" и "Меридиан мач" и акционер в регионалната медия "Издателска къща Борба". Към момента "Интръст" е едноличен собственик на "Телеграф Медиа".

"Приключването на сделката ще се извърши след произнасяне на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Печатните издания, предмет на сделката, са сред водещите в страната, като всекидневникът "Телеграф" е изданието с най-висок тираж и продаваемост на българския вестникарски пазар. "Ню имидж България" ЕАД създава специално за целта на сделката ново дъщерно дружество, което да придобие дяловото участие", се казва в съобщението. Името на новата компания не се съобщава.

"Ню имидж България" е част от американската компания Nu Image Inc., която придоби киноцентъра в Бояна през 2005 г. В България тя действа чрез дружеството "Ню Бояна филм". Nu Image е създадена от Ави Лернер, а студиото в България се управлява от сина му Ярив Лернер.

Скритият сценарий

На този етап можем само да гадаем какви мотиви стоят зад подобна сделка. Със сигурност това не е първият случай, в който Пеевски обявява, че продава медиите си. През април 2014 г. тогавашният собственик на вестниците - "Нова българска медийна група" (управлявана от майката на депутата Ирена Кръстева), обяви, че продава дяловете на компаниите, които издават вестниците "Монитор", "Телеграф", "Политика", "Меридиан мач" и "Борба". Като купувач беше посочена новорегистрирана ирландска компания Media Maker Limited на бизнесмена и бивш изпълнителен директор на радиогрупата Communicorp (в България тя притежава радиостанциите "Радио1", "BG радио", Nova, NRJ, "Вероника", Radio1 Rock, City Radio и телевизия – бел. ред.) Патрик Халпени. До реална сделка така и не се стигна и медиите останаха в актива на депутата от ДПС.

Но все пак какъв интерес може да се крие зад сегашната сделка?

Предположение първо: Вече близо девет години кинаджиите в България настояват правителството да приеме данъчни стимули за индустрията, с които да могат да привличат чуждите продуценти. Синът на собственика на Nu Image Ярив Лернер е сред водещите фигури в тази битка с властта. През 2010 г. бе предложен дори законопроект, който предвиждаше български и чуждестранни кинокомпании да получават данъчен кредит до 30% от всичките си разходи, платени на български физически и юридически лица. По този начин продуцентите ще са стимулирани да връщат обратно тези пари в кинопроизводство. Според тях само така прохождащата индустрия може да разчита да остане интересна за останалия свят, тъй като подобни данъчни облекчения вече има в страни от региона като Унгария и Чехия, които възстановяват до 20% от разходите на продуцентите, направени в страната. До този момент това искане на кинобизнеса не среща одобрението на законодателя. Правителството смята, че ако направи данъчни облекчения за един сектор, и други ще поискат същото. По същата логика всеки сектор може да поиска преференции. Поддръжниците на кинопроизводството застъпват тезата, че става въпрос за много специфичен пазар: идват едни хора с пари и ще ги дадат, ако получат част от тях обратно.

Какво общо има това с Делян Пеевски? През годините той неведнъж е доказал, че има силно влияние върху властта и на пръв поглед неразрешими казуси намират пролука и държавно одобрение след намесата му. Възможно е между Пеевски и Лернер да има такова споразумение. Приемане на данъчни стимули за киноиндустрията в парламента срещу подкрепа и външен имидж за медиите на депутата от ДПС.

В Бояна Nu Image развива различни кинодейности, за които отговарят няколко свързани компании - от продуциране и снимане на собствени филми, през услуги за външни кино- и телевизионни продукции и предоставяне на сцени и техника, видео и компютърни ефекти, до обучение и академия за млади професионалисти, които искат да се занимават с кино. За всичките фирми под шапката на "Ню Бояна филм" работят около 450 души. Затова и законова промяна би дала още по-голям тласък на дейността й и рентабилността за собствениците.

Предположение второ: Съобщението за сделката идва след продължило близо година и половина преструктуриране на бизнеса на Пеевски, което засяга дружества, на които е пряк собственик, и тези, за които се говори, че контролира (като "Булгартабак", чиито марки бяха продадени миналата пролет на British American Tobacco). От края на миналата година депутатът от ДПС започна да влива фирмите - издателки на медии, в едно дружество.

Преструктурирането става в контекста на процедурата в САЩ по закона "Магнитски", инициирана от някогашния партньор на Пеевски, а сега негов враг - банкера Цветан Василев. Какво точно ще става със случая е дълбока конспирация, но от няколко източника "Капитал" научи, че в края на миналата година тя е навлязла във формална фаза, т.е. твърденията в сигнала на Василев се проверяват.

Това развитие най-вероятно е причина за все по-видимите усилия на Пеевски да чисти международния си имидж, които стигнаха до превод на английски и разпространение на агитационните книги на "Телеграф" (в стил "Кой ограби България") в европейските институции и люта битка с администраторите на онлайн енциклопедията wikipedia.

Предположение трето: Друга хипотеза е, че вероятната сделка е свързана с анализа на медийния пазар, който КЗК започна по инициатива на правителството. Този сценарий е малко вероятен, доколкото Делян Пеевски е показал многократно, че и комисията, и контролиращият я Върховен административен съд са изцяло в неговата сфера на влияние.

Предположение четвърто: Пеевски купи почти завършеното тв студио на бТВ, което по случайност се намира в съседство на киноцентъра Бояна. Сега то е в активите на собственика на "Телеграф медия" и продавач в евентуалната сделка "Интръст". Срещу вестникарското партньорство то може да бъде ползвано от филмовата компания безвъзмездно. Същото важи и за други имоти, придобити през годините от Пеевски. Тук обаче логиката защо не се придобиват само тези активи се чупи, затова е слабо вероятно обяснение.

Текстът е допълнен на 26.04.18г. 14:25

Хипотезите за сделката варират от услуга за прокарване на данъчни облекчения за кинопроизводството до чистене на имидж покрай случая Магнитски

Дружеството на депутата от ДПС Делян Пеевски "Интръст" продава половината от бизнеса си с печатни медии на компанията "Ню имидж България". Това се казва в съобщение от името на двете компании, публикувано от няколко медии сред които "24 часа", "Труд", "Стандарт" и агенция "Фокус".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    4itatel avatar :-|
    4itatel

    Рекет?! Купуваш ли си аут...

  • 2
    jazzi avatar :-|
    jazzi

    Предложение пето: На Ню Имидж им е дотегнало да се борят за данъчен кредит и стимули в България, видели са и са пресметнали по-изгодните условия в Чехия и Унгария, решили са да станат поредната чуждестранна компания, която напуска страната и съответно са получили оферта за изкупуване на бизнеса от фирма на фирма на офшорката на няКОЙ си, но първо нека си купят малко вестници...

  • 3
    event_horizon avatar :-|
    event_horizon

    Педложение шесто: сделка няма да има. Мам и син прасеви само вдигат пушек пред народеца да задимят доклада от репортери зад граница. Както през 2014 не си продадоха бизнеса на ирландците, само вдигаха пушек.

  • 4
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    ДПС през 90-те беше беевски
    А днеска Пеевски .

  • 5
    xymax avatar :-P
    xymax

    Ама голям брейнсторминг са спретнали капитал. Пеевски да чете, може да комбинира някой идея

  • 6
    ymu52560793 avatar :-P
    D.r D junior

    Ако Пеевски продаде, поти всички медии ще станат американски: неговите на Ню имидж, Икономедия, Медияпул и Клу Зет - на Америка за България. Ще кипне една свобода..

  • 7
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Трябваше и някоя врачка да питате за теорията и...

  • 9
    devdimi avatar :-|
    devdimi

    Най-вероятно е комбинация от всички предположения + исказаните вече: рекет и/или нужда от пари


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK